Toelichting Vexpan op brandveiligheid in parkeergarages

Gepubliceerd op: 20 januari 2025

Recente berichtgeving ging over de brandveiligheidsrisico’s en brandveiligheidsmaatregelen met elektrische auto’s in parkeergarages. Namens de parkeerbranche geeft Vexpan graag een nadere toelichting op dit thema. Brandveiligheid is niet alleen in de context van EV-voertuigen en laadinfrastructuur een belangrijk thema voor nieuwe en bestaande parkeergarages, maar is al decennia lang een integraal onderdeel bij het ontwerp en de bouw van parkeerfaciliteiten.

 

Zorgvuldige installatie en onderhoud laadvoorzieningen parkeergarages
Als Vexpan zien wij in samenhang met de groei van het EV-wagenpark de vraag naar laadvoorzieningen toenemen. Daarbij zijn we ons bewust van het feit dat de elektrische installaties voor het laden en de accu’s in de auto’s extra risico’s bij brand kunnen opleveren. De laadvoorzieningen moeten daarom zorgvuldig worden geïnstalleerd en onderhouden, waarop regelmatig gecontroleerd moet worden. Dit geldt zowel voor publiek toegankelijke garages als voor private garages onder woon- en kantoorgebouwen. Deze ontwikkeling betreft niet alleen nieuwe garages, ook voor bestaande parkeergarages betekent dit aanpassingen aan de technische installaties en bouwkundige voorzieningen.

 

Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages
Een van de activiteiten die we als Vexpan hierbij willen noemen betreft het convenant dat door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Vexpan in 2021 is ondertekend.
In dit CLIP convenant (Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages) is afgesproken dat het ministerie en Vexpan zich gezamenlijk inzetten voor voldoende laadinfrastructuur in parkeergarages, zowel kwantitatief als kwalitatief. In 2025 is de ambitie om 5 procent van alle plekken in parkeergarages te voorzien van laadinfrastructuur en in 2030 gemiddeld 10 procent.

 

De uitdagingen die we bij het realiseren van deze ambities zien omvatten naast onderwerpen als netcapaciteit, wet- en regelgeving juist ook brandveiligheid als een belangrijk thema.

 

Europese richtlijnen brandveiligheid in parkeergarages
Als Vexpan werken wij binnen de EPA (European Parking Association) ook op Europese schaal nauw samen met onze partnerorganisaties. Een van de EPA werkgroepen (geïnspireerd door Vexpan CLIP werkgroep) richt zich specifiek op het thema EV & Fire Safety en heeft onlangs een EPA Fire Safety Toolbox gepubliceerd waarin alle aspecten die bij dit thema van belang zijn in combinatie met de daarbij behorende aanbevelingen en richtlijnen, worden belicht.

 

Brandveiligheid is niet alleen in de context van EV-voertuigen en laadinfrastructuur een belangrijk thema voor nieuwe en bestaande parkeergarages, maar is al decennia lang een integraal onderdeel bij het ontwerp en de bouw van parkeerfaciliteiten.

 

Adviezen en veiligheidsmaatregelen:
Om op dit moment de veiligheid in parkeergarages te borgen kan gebruik worden gemaakt van de huidige adviezen en brandveiligheidsmaatregelen, het gepubliceerde rapport van het NIPV en de website van Brandweer Nederland. De adviezen van het NIPV en de Brandweer zijn geen exacte norm of opsomming van verplichte maatregelen, maar geven handvatten om per garage een maatwerkpakket samen te stellen. Het exacte pakket van benodigde maatregelen hangt af van onder meer de inrichting, de omgeving en het gebruik van de garage, en kan worden afgewogen door ontwerpers, veiligheidsadviseurs, incidentenbestrijders, beheerders en andere betrokkenen bij garages. In moderne parkeergarages zijn vaak al veel voorzorgsmaatregelen genomen voor brand en andere calamiteiten die ook de veiligheid bij elektrisch laden verbeteren.

 

Samenwerking en innovatie
Onze leden en dan met name de eigenaren en exploitanten van parkeergarages werken ook nauw samen met de brandweer in de landelijke veiligheidsregio’s als het gaat om het vinden en testen van nieuwe oplossingsrichtingen rondom brandveiligheidsmaatregelen. Daarnaast zien wij als branche dat met het groeiend aantal EV-voertuigen er ook ruimte ontstaat voor nieuwe technieken en innovatieve oplossingen op het gebied van brandveiligheidsmaatregelen waarmee branden met voertuigen sneller en effectiever kunnen worden gedetecteerd en bestreden.

 

Meer informatie
CLIP jaarrapportage 2023
EPA EV & Fire Safety Toolbox
Werkgroep CLIP
Themapagina E-laden

– Lees ook de reactie van adviseurs DGRM Bouw op Brandveilig.com: Het completere verhaal over de brandgevaren van elektrische auto’s
Reactie NIPV: Brandveiligheid van parkeergarages met elektrisch aangedreven voertuigen

Tags

brandveiligheid parkeergarages brandveiligheidsmaatregelen

Meer nieuws

Slimme laadpleinen breken door in Nederland

Laadpleinen waar groepen elektrische auto’s slim opgeladen worden, zijn definitief doorgebroken in Nederland. Dat is de conclusie van de Proeftuin Slimme Laadpleinen

Lees meer

Elektrisch rijden in 2050: een nieuwe prognose van ElaadNL

Eind 2021 heeft E-laad een Outlook uitgebracht waarin wordt ingegaan op het perspectief voor het elektrisch rijden voor een verdere toekomst en heeft daarbij gekeken naar de ontwikkeling tot het jaar 2050.

Lees meer

Elektrisch of waterstof?

Maatregelen tegen klimaatverandering, luchtverontreiniging en terugdringing van fossiele brandstoffen hebben tot gevolg dat de auto met verbrandingsmotor zijn langste tijd heeft gehad. Alternatieven voor de toekomst zijn enerzijds (volledig) elektrische auto’s, en anderzijds waterstofauto’s.

Lees meer

Snelladen niet populair bij ev-rijders

De helft van de EV-rijders maakt amper gebruik van snelladen. Om inzicht te krijgen in laadgedrag deed Vereniging Elektrische Rijders (VER) onderzoek naar ‘Laden langs de snelwegen’.

Lees meer

Wanneer functioneert e-auto als elektriciteitscentrale?

Hoe kan het dat moderne e-auto’s niet kunnen terugleveren, ondanks de grote belangen? Waarom heeft Europa nog altijd geen terugleverstandaard? In de Volkskrant maakt Bard van de Weijer een analyse.

Lees meer

Zonnepanelen verplicht boven alle grote parkeerterreinen in Frankrijk

De klimaatwet in Frankrijk bepaalt: Elk parkeerterrein waar meer dan 80 auto's kunnen staan, moet over een paar jaar overdekt zijn met zonnepanelen. 

Lees meer
1 12 13 14 15 16 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief