Thema's

Vexpan is dé autoriteit op het gebied van parkeren binnen de sector mobiliteit en stedelijke ontwikkeling. Als branchevereniging streven wij ernaar de verschillende belanghebbenden met elkaar te verbinden door informatie uitwisseling in het kennisnetwerk. Om zo integraal de kwaliteit van het vakgebied parkeren continu te verbeteren.

Wij halen kennis en ervaring uit de markt en verspreiden dit multimediaal onder de leden. Artikelen en documenten vind je hier terug in de thema’s die actueel zijn. Via de digitale nieuwsbrief houden wij onze leden op de hoogte over nieuwe informatie.

E-laden

Eind 2021 was het aandeel volledig elektrische personenauto’s in Nederland 2%. Dit zal naar verwachting binnen vijf jaar vertienvoudigen. Vanaf 2030 mogen helemaal geen nieuwe personenauto’s met fossiele brandstof meer worden verkocht. Daarmee zal het traditionele laden aan de losse laadpaal op straat steeds meer gecentraliseerd moeten worden op laadpleinen en in parkeergarages.

Lees meer

Beleid en gedrag

Gemeentelijk mobiliteitsbeleid is gericht op balans tussen bereikbaarheid van voorzieningen met diverse vervoerwijzen en de kwaliteit van de openbare ruimte voor passanten en verblijf. Dit leidt in veel steden tot beperking van parkeren op straat (vooral voor langparkeerders) en aanbieden van alternatief vervoer om bestemmingen in de binnenstad te bereiken. Politieke maatregelen alleen volstaan niet. Naast de maatregelen zijn handhaving en communicatie naar het publiek nodig om het gedrag van de consumenten daadwerkelijk te veranderen.

Lees meer

Duurzaamheid

Duurzaamheid in de parkeersector omvat niet alleen faciliteren van duurzame mobiliteit zoals elektrische auto’s en deelfietsen. Maar ook energiebesparing, energieopwekking, gescheiden afvalverwerking (denk ook aan afvalwater uit schoonmaakmachines) en circulair bouwen. Energiebesparing wordt vooral bereikt in verlichting: energiezuinige lampen en bewegingsdetectie om onnodige verlichting te voorkomen. Voor energieopwekking zijn zonnepanelen op parkeerdaken of overkappingen boven parkeerplaatsen een optie.

Lees meer

MaaS, Mobility as as Service

MaaS is het concept om verschillende onderdelen van de reisketen in één pakket aan te bieden en af te handelen. Klassiek voorbeeld is de rit per auto naar het station, parkeren op de P+R en per trein naar de bestemming. Op de P+R krijg je korting als je met de OV-chipkaart betaalt waarmee ook de treinrit geregeld is. MaaS borduurt hierop voort met meerdere fasen van de reis: plannen, boeken, uitvoeren en betalen. Dit vereist integratie van de ketenpartners op één informatieplatform.

Lees meer

Mobiliteitshubs

Traditioneel is de parkeergarage overstappunt van automobilist naar voetganger, liefst zo dicht mogelijk bij de eindbestemming. In de loop der jaren kwamen daar steeds meer mobiliteitsgerelateerde diensten bij: autowasservice, deelfietsen, zelfs benzinestation (nu e-laadpunten). Beleid om autogebruik en -bezit te beperken biedt nieuw kansen voor parkeergarages: depot voor deelauto’s die met MaaS gereserveerd kunnen worden, pick-up points voor online bestellingen, mini-markets voor levensmiddelen en meer.

Lees meer

Veiligheid, comfort en kwaliteit

Veiligheid betreft behalve techniek (brandveiligheid en ontruiming, gecontroleerd door brandweer) vooral het door gebruikers ervaren gevoel van veiligheid. Dat wordt bereikt met ruime parkeerplekken, goede verlichting, comfortabele toegang als automobilist en als voetganger, duidelijke bewegwijzering etc. Met deze factoren zal een bezoeker met een gerust hart de auto in de garage parkeren in plaats van langs de straat tussen de fietsers en voetgangers, zoals in vele steden beleidsmatig de voorkeur heeft.

Lees meer

Ook kennis delen?

Mis je informatie? Of wil je interessante projecten, nieuwe ontwikkelingen of white papers delen? Stuur dan je informatie naar communicatie@vexpan.nl. Via de digitale nieuwsbrief houden wij onze leden op de hoogte over de thema’s.

Wij organiseren ook bijeenkomsten om kennis te delen. Kijk hiervoor op ons overzicht Evenementen.

Deel hier je kennis

Thema

Hoeveel elektrische auto's kan de wereld aan?

Als iedereen elektrisch gaat rijden hebben we geen fossiele uitstoot meer, maar voor de productie van de batterijen en elektromotoren van die auto’s zijn veel grondstoffen nodig.

Lees meer

Zware auto's moeten meer parkeergeld betalen in Parijs, opkomst referendum laag

Mensen die met een zware auto in Parijs willen parkeren, krijgen te maken met fors hogere parkeertarieven. Bij een referendum hierover heeft iets meer dan de helft van de kiezers (54,5 procent) voor een plan van de gemeente gestemd.

Lees meer

Deelmobiliteit: zware motiveringsplicht bij ruimtelijke inpassing van projecten

In dit artikel zal uiteen worden gezet welke eisen de jurisprudentie stelt aan de inzet van deelmobiliteit.

Lees meer

Hart van de Waalsprong: eerste energieneutrale winkelcentrum met parkeerhuis

In Nijmegen is het eerste energieneutrale winkelcentrum van Nederland opgeleverd, inclusief een parkeerhuis met 300 parkeerplekken. Een project van Ontwikkelcombinatie Hart van de Waalsprong.

Lees meer

Stand van zaken: flexibele parkeermachtiging deelauto's

Eén auto, elektrische scooter of fiets die gebruikt wordt door veel reizigers: deelmobiliteit belooft minder vervoersmiddelen in de stad. Wat is de stand van zaken van het deelprojecten Flexibel parkeren voor deelauto’s?

Lees meer

Groningen ziet vraag naar autodelen groeien en helpt bewoners

Duurzaam Groningen, het duurzaamheidsplatform van de gemeente, ziet een groeiende vraag naar autodelen. Samen met DEEL gaat zij zoveel mogelijk buurten gratis begeleiden.

Lees meer
1 2 3 13