Thema's
Vexpan is dé autoriteit op het gebied van parkeren binnen de sector mobiliteit en stedelijke ontwikkeling. Als branchevereniging streven wij ernaar de verschillende belanghebbenden met elkaar te verbinden door informatie uitwisseling in het kennisnetwerk. Om zo integraal de kwaliteit van het vakgebied parkeren continu te verbeteren.
Wij halen kennis en ervaring uit de markt en verspreiden dit multimediaal onder de leden. Artikelen en documenten vind je hier terug in de thema’s die actueel zijn. Via de digitale nieuwsbrief houden wij onze leden op de hoogte over nieuwe informatie.
Beleid en gedrag
Gemeentelijk mobiliteitsbeleid is gericht op balans tussen bereikbaarheid van voorzieningen met diverse vervoerwijzen en de kwaliteit van de openbare ruimte voor passanten en verblijf. Dit leidt in veel steden tot beperking van parkeren op straat (vooral voor langparkeerders) en aanbieden van alternatief vervoer om bestemmingen in de binnenstad te bereiken. Politieke maatregelen alleen volstaan niet. Naast de maatregelen zijn handhaving en communicatie naar het publiek nodig om het gedrag van de consumenten daadwerkelijk te veranderen.
Lees meerE-laden
Eind 2021 was het aandeel volledig elektrische personenauto’s in Nederland 2%. Dit zal naar verwachting binnen vijf jaar vertienvoudigen. Vanaf 2030 mogen helemaal geen nieuwe personenauto’s met fossiele brandstof meer worden verkocht. Daarmee zal het traditionele laden aan de losse laadpaal op straat steeds meer gecentraliseerd moeten worden op laadpleinen en in parkeergarages.
Lees meerDuurzaamheid
Duurzaamheid in de parkeersector omvat niet alleen faciliteren van duurzame mobiliteit zoals elektrische auto’s en deelfietsen. Maar ook energiebesparing, energieopwekking, gescheiden afvalverwerking (denk ook aan afvalwater uit schoonmaakmachines) en circulair bouwen. Energiebesparing wordt vooral bereikt in verlichting: energiezuinige lampen en bewegingsdetectie om onnodige verlichting te voorkomen. Voor energieopwekking zijn zonnepanelen op parkeerdaken of overkappingen boven parkeerplaatsen een optie.
Lees meerEuropese samenwerking: EPA
Vexpan werkt nauw samen binnen het netwerk van parkeerprofessionals. In binnen- en buitenland. Vexpan is lid van European Parking Association (EPA) en is zodoende partner van collega-organisaties in Europa. We hebben constructieve contacten met politici, beleidsmakers en bevoegd gezag op Europees, landelijk en decentraal niveau om gezamenlijk te werken aan transitie van parkeren naar mobiliteit binnen de stedelijke ontwikkeling en de verduurzaming. EPA verstrekt ook de ESPA (European Standard Parking Award), een onderscheiding als kwaliteitslabel voor parkeergarages. In Nederland toegekend en uitgereikt door Vexpan. Binnen EPA zijn diverse werkgroepen waaraan Vexpan (bestuurs)leden deelnemen.
Lees meerFietsparkeren
De steden en centra staan voor grote veranderingen: minder auto’s, meer fietsen. Fietsen is een belangrijk onderdeel van het beleid om gemeenten gezonder, groener en leefbaarder te maken. Toch zorgt het parkeren van fietsen nog steeds voor uitdagingen. Veel mensen vragen zich af waar en hoe ze hun fiets veilig kunnen parkeren. Deze uitdagingen verschillen per locatie, maar steeds meer gemeenten, waaronder veel Vexpan-leden, herkennen het probleem. Vexpan voelt zich dan ook geroepen om hierin actie te ondernemen.
Lees meerMaaS, Mobility as a Service
MaaS is het concept om verschillende onderdelen van de reisketen in één pakket aan te bieden en af te handelen. Klassiek voorbeeld is de rit per auto naar het station, parkeren op de P+R en per trein naar de bestemming. Op de P+R krijg je korting als je met de OV-chipkaart betaalt waarmee ook de treinrit geregeld is. MaaS borduurt hierop voort met meerdere fasen van de reis: plannen, boeken, uitvoeren en betalen. Dit vereist integratie van de ketenpartners op één informatieplatform.
Lees meerMobiliteitshubs
Traditioneel is de parkeergarage overstappunt van automobilist naar voetganger, liefst zo dicht mogelijk bij de eindbestemming. In de loop der jaren kwamen daar steeds meer mobiliteitsgerelateerde diensten bij: autowasservice, deelfietsen, zelfs benzinestation (nu e-laadpunten). Beleid om autogebruik en -bezit te beperken biedt nieuw kansen voor parkeergarages: depot voor deelauto’s die met MaaS gereserveerd kunnen worden, pick-up points voor online bestellingen, mini-markets voor levensmiddelen en meer.
Lees meerVeiligheid, comfort en kwaliteit
Veiligheid betreft behalve techniek (brandveiligheid en ontruiming, gecontroleerd door brandweer) vooral het door gebruikers ervaren gevoel van veiligheid. Dat wordt bereikt met ruime parkeerplekken, goede verlichting, comfortabele toegang als automobilist en als voetganger, duidelijke bewegwijzering etc. Met deze factoren zal een bezoeker met een gerust hart de auto in de garage parkeren in plaats van langs de straat tussen de fietsers en voetgangers, zoals in vele steden beleidsmatig de voorkeur heeft.
Lees meerOok kennis delen?
Mis je informatie? Of wil je interessante projecten, nieuwe ontwikkelingen of white papers delen? Stuur dan je informatie naar communicatie@vexpan.nl. Via de digitale nieuwsbrief houden wij onze leden op de hoogte over de thema’s.
Wij organiseren ook bijeenkomsten om kennis te delen. Kijk hiervoor op ons overzicht Evenementen.
Artikelen
Slimmer Parkeren in Dordrecht: naar sturend parkeerbeleid voor groene en leefbare stad
In het Mobiliteitsplan Dordrecht 2040 wordt een duidelijke koers uitgezet: Dordrecht wil een sterke, groene en leefbare stad zijn met een slimmer en sturend parkeerbeleid. Peter Vissers geeft inzicht in het beleid.
Lees meerDeelmobiliteit: leuke niche, maar geen oplossing
Er zijn van die innovaties waar de buitenwacht al jaren hoopvol naar kijkt, maar waar het echte succes maar niet wil komen. Deelmobiliteit is daar het schoolvoorbeeld van, aldus Carlo van de Weijer.
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld | Sjoerd Stienstra: 50 jaar in het parkeervak
Wij kennen niemand die langer dan Sjoerd Stienstra in het parkeervak meeloopt. En dat komt niet in de laatste plaats doordat hij niet van ophouden weet. Hij is nog steeds ongelofelijk enthousiast over het vakgebied.
Lees meerVervoerwijzekeuze naar centrumgebieden - verleden, heden en toekomst
Sjoerd Stienstra en Robin van Lieshout beschouwen op basis van verschillende onderzoeken de ontwikkeling van de vervoerwijzekeuze naar centrumgebieden en de economische effecten daarvan. Verleden, heden en toekomst.
Lees meerWeesauto’s: een probleem op straat, maar weinig zicht op beleid
Wegslepen van auto’s is een wezenlijk onderdeel van parkeerregulering. Een bijzonder type, zijn de zogeheten weesauto’s. Hoe gaat gemeente Amsterdam hiermee om? Een vraag van de redactie van Vexpansie.
Lees meerRenkum kiest voor mensgerichte mobiliteit
Gemeente Renkum heeft een vernieuwde Mobiliteitsvisie met een koerswijziging: van een traditionele, verkeerskundige benadering naar mensgericht. Dit beleid is in eigen beheer ontwikkeld.
Lees meer