Werkgroep CLIP: gezamenlijke inzet voldoende laadinfrastructuur

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Vexpan, Platform voor Parkeren in Nederland zetten zich gezamenlijk in voor voldoende laadinfrastructuur in publiek toegankelijke parkeergarages. Zowel kwantitatief als kwalitatief. Dit is afgesproken in het in maart 2021 ondertekende Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages (CLIP). Ter ondersteuning van de ambities is de CLIP werkgroep opgericht. Met vertegenwoordiging vanuit het ministerie, de publieke en private exploitanten. 

 

Ambities convenant

De ambities benoemd in het convenant gaan uit van het:

 

  • in 2025 voorzien van 5 procent van alle plekken in parkeergarages met laadinfrastructuur
  • in 2030 voorzien van gemiddeld 10 procent van alle plekken in parkeergarages met laadinfrastructuur

 

Daartoe zullen we kennis verzamelen en verspreiden naar alle stakeholders op gebied van technische ontwikkelingen en brandveiligheid. Waar nodig zullen regelgevingen aangepast worden om deze ontwikkeling zoveel mogelijk te ondersteunen en voldoende capaciteit te kunnen bieden.

 

In 2023 onderzocht de werkgroep een aantal uitdagingen die de ambities nadelig beïnvloeden:

  1. wet- en regelgeving
  2. brandveiligheid
  3. netcapaciteit
  4. verzekerbaarheid
  5. investeringen en data

 

In deze jaarrapportage 2023 geeft werkgroep CLIP adviezen & aanbevelingen bij deze 5 uitdagingen.

 

CLIP Jaarrapportage 2023 met aanbevelingen en adviezen

 

 

 

 

Doelstelling werkgroep CLIP

De doelstelling van de CLIP werkgroep is: ‘Omstandigheden creëren en verbeteren die de slaagkans voor de ambities van het CLIP convenant vergroten.’

 

 

Activiteiten werkgroep

  1. Afstemmen met eigenaren, exploitanten en beheerders van parkeergarages in het publieke en private domein en met andere betrokken stakeholders met betrekking tot de laadinfrastructuur voor Elektrische Voertuigen
  2. Uitwerken van onderwerpen die bijdragen aan de transitie naar elektrische mobiliteit (vanuit specifieke deskundigheid)
  3. Collecteren van data met betrekking tot reguliere laadinfrastructuur (<22kW) in het kader van bewaking, voortgang en ambities

 

De werkgroep vergadert 4 keer per jaar om de voortgang van de ambities te bespreken. Op deze pagina informeren wij jou over de voortgang van de uitvoering van het convenant. En we delen kennis met elkaar en de leden van Vexpan.

Voortgang Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages

  • 2019: ondertekening intentieverklaring ministerie IenW en Vexpan op het Vexpan Nationaal Parkeercongres (10 oktober 2019)
  • 2020: voorbereiding uitwerking convenant
  • 2021: ondertekening convenant door staatssecretaris en voorzitter Vexpan (4 maart 2021)
  • 2021: formering werkgroep CLIP en vaststelling uitvoeringsprogramma 2021-2022
  • 2021: eerste dataverzameling
  • 2022: constatering 5 uitdagingen die ambitie nadelig beïnvloeden. Besluit deze in 2023 te onderzoeken.
  • 2023: uitwerken 5 uitdagingen met daarbij adviezen en aanbevelingen
  • 2023: samenvoegen werkgroep CLIP met Vexpan werkgroep Brandveiligheid
  • 2024: presentatie publicatie CLIP: jaarrapportage 2023 (25 januari 2024)
  • 2024: aansluiting zoeken met relevante partijen en belangengroepen die de Vexpan leden kunnen helpen met de 5 uitdagingen
  • 2024: lancering EPA Fire Safety Toolbox met Europese richtlijn brandveiligheid bij EV’s (door Europese werkgroep naar inspiratie werkgroep CLIP)

Leden Werkgroep CLIP 

De volgende deelnemers vertegenwoordigen hun organisatie in werkgroep CLIP (klik op de link voor contactgegevens):

 

Nog geen lid van Vexpan?

Word ook lid van Vexpan. Door lid te worden van de branchevereniging en werkgroep CLIP ben je in staat om gezamenlijk op te treden en specifieke belangen te behartigen. Dit kan van invloed zijn op beleidsvorming en regelgeving op het gebied van parkeren en e-laden.

Meer voordelen als lid

Thema E-laden en Brandveiligheid

Nieuwegein staat opladen elektrische auto met kabel over stoep toe

Nieuwegein maakt het voor inwoners zonder eigen oprit mogelijk om hun elektrische auto op te laden met stroom vanuit huis. Mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

Lees meer

Digitaal ‘vangnet’ maakt weg vrij voor elektrische auto’s laden zonder overbelasting stroomnet

Door het opladen van elektrische auto’s lokaal slim aan te sturen en een digitaal ‘vangnet’ toe te voegen, kunnen veel meer EV's probleemloos geladen worden binnen zonder overbelasting van het stroom. Het onderzoeksproject SmoothEMS met Gridshield, wordt hiermee succesvol afgerond.

Lees meer

Provincie Gelderland hergebruikt 191 oude laadpalen

Provincie Gelderland en Park&Charge gaan 191 laadpalen hergebruiken. Na een concessieperiode van 10 jaar zijn de laadpalen in 4 maanden tijd gereviseerd om minimaal tot 2032 in exploitatie te gaan volgens de nieuwe normen van de NEN.

Lees meer

Toelichting Vexpan op brandveiligheid in parkeergarages

Namens de parkeerbranche geeft Vexpan een nadere toelichting op brandveiligheid in parkeergarages. Dit is, niet alleen in de context van EV-voertuigen, al decennia lang een integraal onderdeel bij het ontwerp en de bouw van parkeerfaciliteiten.

Lees meer

‘Kunstmatige intelligentie helpt energieconsumptie elektrisch vervoer slim te sturen’

Netbeheerders en energieleveranciers krijgen technologie tot hun beschikking om binnen Europa de energievraag en het stroomverbruik van elektrisch vervoer te kunnen sturen. Het Arnhemse bedrijf Deftpower ontwikkelt een platform. 

Lees meer

Elektrische deelauto's gaan in Utrecht stroom terugleveren om netcongestie tegen te gaan

Vijfhonderd elektrische deelauto's van MyWheels worden vanaf maart 2025 in Utrecht ingezet als rijdende 'superbatterijen'. Op die manier willen projectpartners een overvol stroomnet tegengaan.

Lees meer
1 2 3 20