Zonnepanelen verplicht boven alle grote parkeerterreinen in Frankrijk
De Franse Eerste Kamer heeft een verregaande klimaatwet aangenomen. Elk parkeerterrein waar meer dan 80 auto’s kunnen staan, moet over een paar jaar overdekt zijn met zonnepanelen. De regel geldt voor bestaande en nog aan te leggen parkeerterreinen.
Bijkomend voordeel is dat de auto’s niet urenlang in de gillende hitte hoeven staan, maar lekker onder een afkap verkoeling kunnen zoeken. Bovendien verdienen beheerders van de parkeerplaatsen aan de panelen. Na 12 jaar moet de investering terugverdiend zijn.
Parkeerzones waar minimaal plek is voor tachtig auto’s vallen onder deze regeling. In 2028 moeten alle parkeerplaatsen aan de nieuwe regels voldoen. Gelegenheden met meer dan 400 parkeerplaatsen moeten het al in 2026 geregeld hebben. Overigens zijn er wel wat uitzonderingen, bijvoorbeeld als het technisch niet mogelijk is of als er te veel schaduw is op de parkeergelegenheid.
In Nederland zijn in de gemeente Dronten al voorbeelden te vinden van dit soort parkeerplaatsen:
> EFRO-project Power Parking, op het parkeerterrein bij het gemeentehuis
> Grootste solar carport ter wereld, parkeren bij het evenemententerrein van Lowlands
Meer nieuws
Voorkomen van corrosie door laadpalen parkeergarages?
Door de energietransitie krijgen we steeds meer te maken met systemen die DC-stromen produceren en erop werken. Zoals laadpalen. Veel produceren een te hoge DC-lekstroom met alle bijkomende gevaren.
Lees meerNieuw afwegingskader voor plaatsen snelladers
Waar en hoe kunnen gemeenten het beste snelladers plaatsen binnen de openbare laadinfrastructuur? Nieuwe afwegingskader van NKL Nederland.
Lees meerFifi4Marine nieuw lid Vexpan
Graag heet Vexpan FiFi4Marine van harte welkom als nieuw lid bij de branchevereniging. FiFi4Marine (FF4M) ontwikkelt en produceert een compleet assortiment ECO-brandblusapparatuur en standalone systemen, speciaal voor het blussen van branden veroorzaakt door Lithium batterijen.
Lees meerHelft EV-rijders stapt over als fiscale voordelen wegvallen
Als de MRB voor elektrische auto's hoger wordt dan voor vergelijkbare brandstofauto's, blijft bijna de helft van de EV-rijders niet elektrisch rijden. Dat blijkt uit het Nationaal EV en Berijdersonderzoek 2022.
Lees meerPrijsbarrière elektrische auto wordt groter
Elektrisch rijden is in 2022 duurder geworden. Toch blijft elektrisch rijden nog altijd goedkoper dan rijden in een benzineauto. Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor 2022 van de ANWB.
Lees meerEnergietransitie en parkeren: ontwikkelingen met aandachtspunten voor schadeverzekeringen
Met de toename van elektrisch aangedreven auto’s, neemt ook de vraag naar laadunits bij parkeergarages toe. Vanuit het perspectief van brandverzekeraars betekent dit een extra risico.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.