Recente berichtgeving ging over de brandveiligheidsrisico’s en brandveiligheidsmaatregelen met elektrische auto’s in parkeergarages. Namens de parkeerbranche geeft Vexpan graag een nadere toelichting op dit thema. Brandveiligheid is niet alleen in de context van EV-voertuigen en laadinfrastructuur een belangrijk thema voor nieuwe en bestaande parkeergarages, maar is al decennia lang een integraal onderdeel bij het ontwerp en de bouw van parkeerfaciliteiten.
Zorgvuldige installatie en onderhoud laadvoorzieningen parkeergarages
Als Vexpan zien wij in samenhang met de groei van het EV-wagenpark de vraag naar laadvoorzieningen toenemen. Daarbij zijn we ons bewust van het feit dat de elektrische installaties voor het laden en de accu’s in de auto’s extra risico’s bij brand kunnen opleveren. De laadvoorzieningen moeten daarom zorgvuldig worden geïnstalleerd en onderhouden, waarop regelmatig gecontroleerd moet worden. Dit geldt zowel voor publiek toegankelijke garages als voor private garages onder woon- en kantoorgebouwen. Deze ontwikkeling betreft niet alleen nieuwe garages, ook voor bestaande parkeergarages betekent dit aanpassingen aan de technische installaties en bouwkundige voorzieningen.
Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages
Een van de activiteiten die we als Vexpan hierbij willen noemen betreft het convenant dat door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Vexpan in 2021 is ondertekend.
In dit CLIP convenant (Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages) is afgesproken dat het ministerie en Vexpan zich gezamenlijk inzetten voor voldoende laadinfrastructuur in parkeergarages, zowel kwantitatief als kwalitatief. In 2025 is de ambitie om 5 procent van alle plekken in parkeergarages te voorzien van laadinfrastructuur en in 2030 gemiddeld 10 procent.
De uitdagingen die we bij het realiseren van deze ambities zien omvatten naast onderwerpen als netcapaciteit, wet- en regelgeving juist ook brandveiligheid als een belangrijk thema.
Europese richtlijnen brandveiligheid in parkeergarages
Als Vexpan werken wij binnen de EPA (European Parking Association) ook op Europese schaal nauw samen met onze partnerorganisaties. Een van de EPA werkgroepen (geïnspireerd door Vexpan CLIP werkgroep) richt zich specifiek op het thema EV & Fire Safety en heeft onlangs een EPA Fire Safety Toolbox gepubliceerd waarin alle aspecten die bij dit thema van belang zijn in combinatie met de daarbij behorende aanbevelingen en richtlijnen, worden belicht.
Brandveiligheid is niet alleen in de context van EV-voertuigen en laadinfrastructuur een belangrijk thema voor nieuwe en bestaande parkeergarages, maar is al decennia lang een integraal onderdeel bij het ontwerp en de bouw van parkeerfaciliteiten.
Adviezen en veiligheidsmaatregelen:
Om op dit moment de veiligheid in parkeergarages te borgen kan gebruik worden gemaakt van de huidige adviezen en brandveiligheidsmaatregelen, het gepubliceerde rapport van het NIPV en de website van Brandweer Nederland. De adviezen van het NIPV en de Brandweer zijn geen exacte norm of opsomming van verplichte maatregelen, maar geven handvatten om per garage een maatwerkpakket samen te stellen. Het exacte pakket van benodigde maatregelen hangt af van onder meer de inrichting, de omgeving en het gebruik van de garage, en kan worden afgewogen door ontwerpers, veiligheidsadviseurs, incidentenbestrijders, beheerders en andere betrokkenen bij garages. In moderne parkeergarages zijn vaak al veel voorzorgsmaatregelen genomen voor brand en andere calamiteiten die ook de veiligheid bij elektrisch laden verbeteren.
Samenwerking en innovatie
Onze leden en dan met name de eigenaren en exploitanten van parkeergarages werken ook nauw samen met de brandweer in de landelijke veiligheidsregio’s als het gaat om het vinden en testen van nieuwe oplossingsrichtingen rondom brandveiligheidsmaatregelen. Daarnaast zien wij als branche dat met het groeiend aantal EV-voertuigen er ook ruimte ontstaat voor nieuwe technieken en innovatieve oplossingen op het gebied van brandveiligheidsmaatregelen waarmee branden met voertuigen sneller en effectiever kunnen worden gedetecteerd en bestreden.
Meer informatie
– CLIP jaarrapportage 2023
– EPA EV & Fire Safety Toolbox
– Werkgroep CLIP
– Themapagina E-laden
– Lees ook de reactie van adviseurs DGRM Bouw op Brandveilig.com: Het completere verhaal over de brandgevaren van elektrische auto’s
– Reactie NIPV: Brandveiligheid van parkeergarages met elektrisch aangedreven voertuigen