Beleid en gedrag

Gemeentelijk mobiliteitsbeleid is gericht op balans tussen bereikbaarheid van voorzieningen met diverse vervoerwijzen en de kwaliteit van de openbare ruimte voor passanten en verblijf. Dit leidt in veel steden tot beperking van parkeren op straat (vooral voor langparkeerders) en aanbieden van alternatief vervoer om bestemmingen in de binnenstad te bereiken. Politieke maatregelen alleen volstaan niet. Naast de maatregelen zijn handhaving en communicatie naar het publiek nodig om het gedrag van de consumenten daadwerkelijk te veranderen.

 

Denk als beleidsmaatregelen aan beperking van de toegang voor auto’s (éénrichtingsverkeer, 30-km zones etc.) en tariefdifferentiatie (bijvoorbeeld hoger centrumtarief of duurder bij langer verblijf). Daarnaast kan je ook positief sturen, door alternatieven aan te bieden als Park&Ride aan de rand van de stad met aanvullend openbaar vervoer of deelfiets. Of Park&Walk op loopafstand tegen lager tarief dan in het centrum.

 

Voor maatregelen met positieve alternatieven moet nadrukkelijk met gebruikers gecommuniceerd worden om de gewenste gedragsverandering te bereiken. Vaak bereik je het volledig potentieel pas na één of twee jaar.

Thema: Beleid

Slimmer Parkeren in Dordrecht: naar sturend parkeerbeleid voor groene en leefbare stad

In het Mobiliteitsplan Dordrecht 2040 wordt een duidelijke koers uitgezet: Dordrecht wil een sterke, groene en leefbare stad zijn met een slimmer en sturend parkeerbeleid. Peter Vissers geeft inzicht in het beleid.

Lees meer

Parking Trend magazine 2/2025

In het juninummer van Parking Trend International magazine deelt EPA een hoofdartikel over 'Aanleg en renovatie van parkeergarages'. Toonaangevende bouwbedrijven geven hun mening.

Lees meer

Advies Onderzoeksraad na instorten hellingbanen parkeergarage Nieuwgein

Alle partijen die betrokken zijn bij het ontwerp, de bouw en het gebruik van een gebouw moeten gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor de veiligheid van dat gebouw. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in het onderzoeksrapport over de ingestorte hellingbanen van de parkeergarage bij het ziekenhuis in Nieuwegein.

Lees meer

Deelmobiliteit: leuke niche, maar geen oplossing

Er zijn van die innovaties waar de buitenwacht al jaren hoopvol naar kijkt, maar waar het echte succes maar niet wil komen. Deelmobiliteit is daar het schoolvoorbeeld van, aldus Carlo van de Weijer.

Lees meer

Markante personen uit de parkeerwereld | Sjoerd Stienstra: 50 jaar in het parkeervak

Wij kennen niemand die langer dan Sjoerd Stienstra in het parkeervak meeloopt. En dat komt niet in de laatste plaats doordat hij niet van ophouden weet. Hij is nog steeds ongelofelijk enthousiast over het vakgebied.

Lees meer

Makkelijker Rotterdam in en uit met P+R combi ticket

Rotterdam biedt vanaf 1 juni het P+R combi ticket. Daarmee kan de bezoeker een plek voor de auto reserveren op een P+R terrein én koopt de bezoeker een voordelig metro-, tram- of buskaartje van de RET.  

Lees meer
1 2 3 49

Ook kennis delen?

Mis je informatie? Of wil je interessante projecten, nieuwe ontwikkelingen of white papers over het thema Beleid en Gedrag delen? Stuur dan je artikel naar communicatie@vexpan.nl.

Via de digitale nieuwsbrief houden wij onze leden op de hoogte over nieuwe informatie.

Deel hier je kennis

Aanmeldformulier lidmaatschap

"*" geeft vereiste velden aan

Organisatie

Contactpersoon

Gegevens facturatie

Verklaring*