Beleid en gedrag

Gemeentelijk mobiliteitsbeleid is gericht op balans tussen bereikbaarheid van voorzieningen met diverse vervoerwijzen en de kwaliteit van de openbare ruimte voor passanten en verblijf. Dit leidt in veel steden tot beperking van parkeren op straat (vooral voor langparkeerders) en aanbieden van alternatief vervoer om bestemmingen in de binnenstad te bereiken. Politieke maatregelen alleen volstaan niet. Naast de maatregelen zijn handhaving en communicatie naar het publiek nodig om het gedrag van de consumenten daadwerkelijk te veranderen.

 

Denk als beleidsmaatregelen aan beperking van de toegang voor auto’s (éénrichtingsverkeer, 30-km zones etc.) en tariefdifferentiatie (bijvoorbeeld hoger centrumtarief of duurder bij langer verblijf). Daarnaast kan je ook positief sturen, door alternatieven aan te bieden als Park&Ride aan de rand van de stad met aanvullend openbaar vervoer of deelfiets. Of Park&Walk op loopafstand tegen lager tarief dan in het centrum.

 

Voor maatregelen met positieve alternatieven moet nadrukkelijk met gebruikers gecommuniceerd worden om de gewenste gedragsverandering te bereiken. Vaak bereik je het volledig potentieel pas na één of twee jaar.

Thema: Beleid

Informatiebijeenkomst NEN 9120 Toegankelijkheid van Gebouwen

NEN organiseert 16 mei een informatiebijeenkomst over NEN 9120. Deze beschrijft wat er nodig is om gebouwen toegankelijk en bruikbaar te maken voor een brede groep gebruikers. Vexpan heeft aanvullend advies.

Lees meer

Weesauto’s: een probleem op straat, maar weinig zicht op beleid

Wegslepen van auto’s is een wezenlijk onderdeel van parkeerregulering. Een bijzonder type, zijn de zogeheten weesauto’s. Hoe gaat gemeente Amsterdam hiermee om? Een vraag van de redactie van Vexpansie.

Lees meer

Renkum kiest voor mensgerichte mobiliteit

Gemeente Renkum heeft een vernieuwde Mobiliteitsvisie met een koerswijziging: van een traditionele, verkeerskundige benadering naar mensgericht. Dit beleid is in eigen beheer ontwikkeld.

Lees meer

Opleiden in parkeerbranche in beweging

Parkeren is een breed vakgebied met complexe vraagstukken. Vandaar dat er een stijgende vraag is naar professionals. Een dubbelinterview met Chantal van der Wolk (Vexpan) en Natalie Veenkamp (DTV Academy).

Lees meer

Rotterdam treedt op tegen foutgeparkeerde deelscooters en -fietsen

Omgevallen scooters, fietsen die plompverloren zijn achtergelaten en bakfietsen die de stoep blokkeren. Rotterdam doet wat aan de parkeeroverlast van deelvervoer. Er komen strengere regels én meer parkeerhubs.

Lees meer

'Inkomsten boa-boetes moeten naar gemeenten'

VVD in Den Haag stelt in een opinieartikel in de Telegraaf voor om de opbrengsten van boa-boetes voortaan ten goede te laten komen aan de gemeentebegrotingen. Zoals bij foutparkeren.

Lees meer
1 2 3 47

Ook kennis delen?

Mis je informatie? Of wil je interessante projecten, nieuwe ontwikkelingen of white papers over het thema Beleid en Gedrag delen? Stuur dan je artikel naar communicatie@vexpan.nl.

Via de digitale nieuwsbrief houden wij onze leden op de hoogte over nieuwe informatie.

Deel hier je kennis

Aanmeldformulier lidmaatschap

"*" geeft vereiste velden aan

Organisatie

Contactpersoon

Gegevens facturatie

Verklaring*