Slim laden steeds populairder onder elektrische rijders
Smart charging van elektrische voertuigen wint snel terrein in Nederland, waarbij steeds meer elektrische auto rijders kiezen voor dynamische stroomcontracten om geld te besparen en tegelijkertijd het elektriciteitsnet te ontlasten, blijkt uit nieuw onderzoek. Dat blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek 2025.
Thuisvoordeel
Het onderzoek, uitgevoerd onder ruim 4.500 respondenten, toont aan dat 61 procent van alle geladen kilometers thuis plaatsvindt op eigen aansluitingen. Het aantal elektrische rijders met dynamische stroomcontracten is verdubbeld ten opzichte van vorig jaar, waarbij 41 procent van de thuisladers nu deze flexibele tariefplannen gebruikt. Dit staat in schril contrast met reguliere Nederlandse huishoudens, waarvan slechts 6 procent momenteel dynamische contracten heeft.
Financiële prikkels
De meeste elektrische rijders die thuis laden, gebruiken al slimme laadtechnieken voor financieel voordeel. Bijna alle thuisladers hebben zonnepanelen en laden bewust op wanneer de zon schijnt. Het onderzoek toont ook aan dat 33 procent van de mensen die niet op eigen terrein kunnen laden, een lange stroomkabel vanuit hun huisaansluiting naar hun voertuig trekken. Zo profiteren ze toch van thuisvoordelen zoals stroom uit eigen zonnepanelen of dynamische contracten, ondanks het ontbreken van eigen laadinfrastructuur.
Publiek laden
Elektrische rijders willen ook bij publieke stations en op werkplekken profiteren van slim laden. Ze geven de voorkeur aan variabele laadtarieven boven variabele laadsnelheden, met lagere tarieven tijdens daluren en hogere prijzen tijdens piekuren. Sommige locaties bieden deze functionaliteit al aan. Een belangrijke overweging voor rijders die slim laden buitenshuis overwegen, is zekerheid dat hun voertuig voldoende opgeladen wordt voor hun volgende reis.
Het Nationaal Laadonderzoek is een jaarlijkse, grootschalige enquête onder Nederlandse EV-rijders naar hun ervaringen met en meningen over het opladen van elektrische auto’s. Het onderzoek is een initiatief van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, ElaadNL en de Vereniging Elektrische Rijders. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. De Rijksuniversiteit Groningen was betrokken bij de uitvoering en validatie van het onderzoek. Het volledige onderzoek is hier te raadplegen.
Meer informatie
> Bron en meer info: nederlandelektrisch.nl
Meer nieuws
ElaadNL kennis en innovatie om groei elektrisch rijden te ondersteunen
Sinds de intrede van elektrische auto’s in Nederland in 2009 is ElaadNL actief. Maar wat is hun rol nu precies? We enkele vragen aan twee medewerkers van ElaadNL: Nazir Refa (Senior data analist) en Daan Hammer (Projectmanager marktontwikkeling).
Lees meerNationaal Laadonderzoek 2021
Het Nationaal Laadonderzoek 2021 is verschenen over het laden van EV’s in Nederland. Met ervaringen en meningen van EV-rijders. Het Nationaal Laadonderzoek is een initiatief
Lees meerExpertteam: Ad hoc laden voor VU-VUmc
Parkeerbedrijf VU-VUmc exploiteert het parkeren van de Vrije Universiteit en het Amsterdam AMC locatie VUmc in Amsterdam. Zij vraagt het Vexpan Expertteam hoe het zit met ad hoc elektrisch laden.
Lees meerSnelladen in de stad essentiële toevoeging aan laadnetwerk
Snelladers vind je nu voornamelijk langs de snelweg. Om te voldoen aan de toenemende snellaadbehoefte zijn er meer snelladers in de stad nodig. De parkeerduur van de gebruiker en
Lees meerRoyal HaskoningDHV brengt landelijke ontwikkeling laadbehoefte in kaart
De laadpalen die het groeiend aantal elektrische voertuigen moeten voorzien van stroom worden momenteel gerealiseerd wanneer hier vraag naar is.
Lees meerItalië legt Google boete op voor weren app Android Auto
Het huidige systeem van autobelastingen moet grondig veranderen om het halen van klimaatdoelstellingen mogelijk te maken. Een vorm van kilometerheffing
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.