Royal HaskoningDHV brengt landelijke ontwikkeling laadbehoefte in kaart

Gepubliceerd op: 19 mei 2021

De laadpalen die het groeiend aantal elektrische voertuigen moeten voorzien van stroom worden momenteel gerealiseerd wanneer hier vraag naar is. Om opdrachtgevers niet langer achter de feiten aan te laten lopen, brengt Royal HaskoningDHV met een voorspellingsmodel in kaart waar en wanneer er de komende tien jaar laadinfrastructuur nodig is.

 

Het advies- en ingenieursbureau is zo’n tweeënhalf jaar geleden gestart met het planmatig in kaart brengen hoe de vraag naar laadinfrastructuur zal gaan groeien in heel Nederland. Mattheo van der Molen, projectmanager bij Royal HaskoningDVH, zal erover vertellen op het Congres Laadinfra ‘21 op 1 juni 2021.

 

Volgens Van der Molen worden er nu pas laadpalen gerealiseerd als iemand een elektrisch voertuig heeft of zicht heeft op een aanschafdatum. De behoefte om meer vooruit te kunnen kijken groeit echter bij opdrachtgevers zoals gemeenten, maar ook bij chargepoint operators en andere dienstverleners. “Je kunt wel inschatten hoeveel laadmogelijkheden er in 2030 nodig zijn, maar je loopt dan toch het risico dat laadpalen te vroeg of te laat geplaatst worden. Daarom is een gefaseerde uitrol op basis van een prognose en een plankaart nodig.”

 

Bovendien is het belangrijk om te weten of laadpalen op bepaalde plaatsen ook daadwerkelijk geregeld gebruikt zullen gaan worden, legt de projectmanager uit. “Soms vragen mensen zich af waarom er acht parkeervakken gereserveerd zijn in hun straat, terwijl momenteel maar twee buurtbewoners een elektrische auto hebben.”

 

> Lees het volledige artikel op infrasite.nl

Tags

e-laden laadinfrastructuur

Meer nieuws

Nieuwegein staat opladen elektrische auto met kabel over stoep toe

Nieuwegein maakt het voor inwoners zonder eigen oprit mogelijk om hun elektrische auto op te laden met stroom vanuit huis. Mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

Lees meer

Digitaal ‘vangnet’ maakt weg vrij voor elektrische auto’s laden zonder overbelasting stroomnet

Door het opladen van elektrische auto’s lokaal slim aan te sturen en een digitaal ‘vangnet’ toe te voegen, kunnen veel meer EV's probleemloos geladen worden binnen zonder overbelasting van het stroom. Het onderzoeksproject SmoothEMS met Gridshield, wordt hiermee succesvol afgerond.

Lees meer

Provincie Gelderland hergebruikt 191 oude laadpalen

Provincie Gelderland en Park&Charge gaan 191 laadpalen hergebruiken. Na een concessieperiode van 10 jaar zijn de laadpalen in 4 maanden tijd gereviseerd om minimaal tot 2032 in exploitatie te gaan volgens de nieuwe normen van de NEN.

Lees meer

Toelichting Vexpan op brandveiligheid in parkeergarages

Namens de parkeerbranche geeft Vexpan een nadere toelichting op brandveiligheid in parkeergarages. Dit is, niet alleen in de context van EV-voertuigen, al decennia lang een integraal onderdeel bij het ontwerp en de bouw van parkeerfaciliteiten.

Lees meer

‘Kunstmatige intelligentie helpt energieconsumptie elektrisch vervoer slim te sturen’

Netbeheerders en energieleveranciers krijgen technologie tot hun beschikking om binnen Europa de energievraag en het stroomverbruik van elektrisch vervoer te kunnen sturen. Het Arnhemse bedrijf Deftpower ontwikkelt een platform. 

Lees meer

Elektrische deelauto's gaan in Utrecht stroom terugleveren om netcongestie tegen te gaan

Vijfhonderd elektrische deelauto's van MyWheels worden vanaf maart 2025 in Utrecht ingezet als rijdende 'superbatterijen'. Op die manier willen projectpartners een overvol stroomnet tegengaan.

Lees meer
1 2 3 20

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief