Slim laden steeds populairder onder elektrische rijders
Smart charging van elektrische voertuigen wint snel terrein in Nederland, waarbij steeds meer elektrische auto rijders kiezen voor dynamische stroomcontracten om geld te besparen en tegelijkertijd het elektriciteitsnet te ontlasten, blijkt uit nieuw onderzoek. Dat blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek 2025.
Thuisvoordeel
Het onderzoek, uitgevoerd onder ruim 4.500 respondenten, toont aan dat 61 procent van alle geladen kilometers thuis plaatsvindt op eigen aansluitingen. Het aantal elektrische rijders met dynamische stroomcontracten is verdubbeld ten opzichte van vorig jaar, waarbij 41 procent van de thuisladers nu deze flexibele tariefplannen gebruikt. Dit staat in schril contrast met reguliere Nederlandse huishoudens, waarvan slechts 6 procent momenteel dynamische contracten heeft.
Financiële prikkels
De meeste elektrische rijders die thuis laden, gebruiken al slimme laadtechnieken voor financieel voordeel. Bijna alle thuisladers hebben zonnepanelen en laden bewust op wanneer de zon schijnt. Het onderzoek toont ook aan dat 33 procent van de mensen die niet op eigen terrein kunnen laden, een lange stroomkabel vanuit hun huisaansluiting naar hun voertuig trekken. Zo profiteren ze toch van thuisvoordelen zoals stroom uit eigen zonnepanelen of dynamische contracten, ondanks het ontbreken van eigen laadinfrastructuur.
Publiek laden
Elektrische rijders willen ook bij publieke stations en op werkplekken profiteren van slim laden. Ze geven de voorkeur aan variabele laadtarieven boven variabele laadsnelheden, met lagere tarieven tijdens daluren en hogere prijzen tijdens piekuren. Sommige locaties bieden deze functionaliteit al aan. Een belangrijke overweging voor rijders die slim laden buitenshuis overwegen, is zekerheid dat hun voertuig voldoende opgeladen wordt voor hun volgende reis.
Het Nationaal Laadonderzoek is een jaarlijkse, grootschalige enquête onder Nederlandse EV-rijders naar hun ervaringen met en meningen over het opladen van elektrische auto’s. Het onderzoek is een initiatief van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, ElaadNL en de Vereniging Elektrische Rijders. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. De Rijksuniversiteit Groningen was betrokken bij de uitvoering en validatie van het onderzoek. Het volledige onderzoek is hier te raadplegen.
Meer informatie
> Bron en meer info: nederlandelektrisch.nl
Meer nieuws
Stappen om VvE-laadpunten aan te leggen
Elektrisch rijden is populairder dan ooit. Dat merken Verenigingen van Eigenaren ook. Steeds meer VvE’s krijgen de vraag of er bij de eigen of gezamenlijke parkeergelegenheid een laadpunt kan komen.
Lees meerDronten haalt energie uit parkeren: groen licht!
Groen licht voor het EFRO-project PowerParking in de gemeente Dronten. EFRO staat voor Europees Fonds Regionale Ontwikkeling. Parkeren onder de 1100 zonnepanelen
Lees meerZo ontwerp je veilige laadpalen in parkeergarages
Je ziet ze steeds meer om je heen: elektrische auto’s, maar ook elektrische laadpalen. Hoe versnelt de transitie naar elektrisch rijden? Zo’n transitie brengt
Lees meerConvenant met ministerie I&W over laadinfrastructuur in parkeergarages
Na de intentieverklaring voor ontwikkeling van laadinfrastructuur in parkeergarages door het Ministerie I&W en Vexpan ondertekend werd het uitgewerkte convenant door staatssecretaris Stientje van Veldhoven en André Wielaard, voorzitter van Vexpan ondertekend.
Lees meerGroot onderzoek naar transparante laadtarieven
Er komt een onderzoek naar de transparantie van laadtarieven voor elektrische auto’s bij de verschillende aanbieders in Nederland. Dat meldt BNR. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het Nationaal Kennisinstituut Laadinfrastructuur (NKL).
Lees meerBijna de helft meer elektrische auto's op de weg dan in 2019
Er reden in 2020 43% meer elektrische auto’s op de weg dan in 2019. In totaal waren dat er 292.630. Van alle personenauto’s in het Nederlandse wagenpark was in 2020 3,2% elektrisch. In 2019 was dit
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.