Nationaal Laadonderzoek 2021

Het Nationaal Laadonderzoek 2021 is verschenen over het laden van EV’s in Nederland. Met ervaringen en meningen van EV-rijders. Het Nationaal Laadonderzoek is een initiatief van ElaadNL, de Vereniging Elektrische Rijders (VER) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en wordt uitgevoerd in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen (RUG).

 

Het Nationaal Laadonderzoek is een jaarlijkse, grootschalige enquête onder Nederlandse EV-rijders naar het laden van elektrische auto’s. De vragen in de enquête hebben betrekking op de periode mei 2020 tot en met april 2021. De resultaten zijn gebaseerd op de antwoorden in de enquête en hebben zodoende betrekking op dat wat respondenten zeggen.

Het Nationaal Laadonderzoek 2021 levert een schat aan informatie op. Met als een van de hoogtepunten het beeld per regio van het laadgedrag van EV-rijders. Wensen en knelpunten op het gebied van laadinfrastructuur verschillen per regio en het
beleid daaromtrent is maatwerk.

 

In dit onderzoek valt de dominantie van de thuis lader in de ‘laadmix’ van EV-rijders op. EV-rijders geven aan dat 59% van de kilometers wordt geladen op de privé laadpaal of het stopcontact thuis. Dit was in de eerste editie nog 47%. Logischerwijs draagt de COVID-19 pandemie bij. Maar liefst 78% van de huidige EV-rijders geeft aan thuis te kunnen laden en die groep laadt driekwart van zijn kilometers thuis op. het is daarom van belang om, naast de uitrol van het publieke laadnetwerk, nadrukkelijker te kijken naar kansen voor (slim) thuisladen. Bovendien geeft driekwart van de EV-rijders aan zonnepanelen te hebben.

 

Naast de noodzakelijke en tijdige uitrol van publieke laadinfrastructuur ligt bij de private thuislader een nog onderbenut potentieel. Om de beschikbare capaciteit van het stroomnetwerk optimaal te benutten en investeringen in netverzwaring te voorkomen, is slim laden ook voor thuis van belang. Aangezien veel EV-rijders thuis laden, dit het liefst in combinatie met zonnepanelen doen en de bereidheid tot slim laden hoog is, liggen hier kansen voor de (effectieve inzet van) slim laden. Zo kunnen collectieve en individuele kosten worden beperkt.

De voordelen van thuis laden zijn groot: laden is goedkoper, er is altijd plek en het is aantrekkelijk in combinatie met zonnepanelen. Een belangrijke vraag, die we jaarlijks met dit onderzoek monitoren, is of de EV-rijder van straks (tot 2030)
ook vooral een thuis lader is. Naar verwachting is in 2030 een op de vijf auto’s volledig elektrisch. Algemeen bekend is ook dat slechts 25% van de Nederlandse huishoudens de mogelijkheid heeft om thuis te laden. Voor de uitrolstrategie van
laadinfrastructuur is dit cruciale informatie.

 

Download Laadonderzoek 2021

Tags

elektrisch rijden ev-voertuig laadinfrastructuur onderzoek

Bekijk meer artikelen

Wegslepen van auto’s wezenlijk onderdeel parkeerregulering

Het slepen van voertuigen in niet-fiscale situaties is een wezenlijk onderdeel van een goede parkeerregulering. Dit kan teniet gedaan worden door foutgeparkeerde voertuigen. Hoe pas je dit toe in tijden van toenemende parkeerdruk?

Lees meer

Uitreiking Q-Park Student Award 2024

De Q-Park Student Award 2024 is uitgereikt. Gezien de kwaliteit en het unieke belang van elke afzonderlijke scriptie heeft de jury besloten geen winnaar te selecteren en alle drie finalisten dezelfde prijs van € 1500,- toe te kennen.

Lees meer

Markante personen uit de parkeerwereld | Martin Bartels: ‘Correcte handhaving is het fundament voor parkeerbeheer’

Martin Bartels is al lange tijd werkzaam bij Parkeerbeheer in de gemeente Roosendaal. Met passie vertelt hij over zijn werk, over de stad en over de uitdagingen waar hij dagelijks mee te maken heeft.

Lees meer

Off-street parkeren zonder slagbomen

Met de ervaring van EasyPark in diverse landen sprak André Wielaard over parkeren zonder slagboom. Vanuit regelgeving blijkt nog een sterke beperking in Nederland om deze comfortabele wijze van parkeren voor de gebruikers in te voeren.

Lees meer

Extreme neerslag: waterschade in parkeergarages te voorkomen of te beperken?

De Onderzoeksraad voor Veiligheid start een onderzoek naar veiligheidsrisico’s rond wateroverlast. Ook parkeerkelders en parkeergarages hebben hiermee te maken. Wie is verantwoordelijk? Wie betaalt de schade? En wat valt er (preventief) aan te doen?

Lees meer

Onderzoek naar angststoornissen en problemen in het verkeer

In het kader van een promotietraject aan de Radboud Universiteit wordt er momenteel onderzoek gedaan naar mensen met angststoornissen en problemen in het verkeer. Ook bij het parkeren. Angststoornissen kunnen stevige gevolgen hebben.

Lees meer
1 2 3 35