Slim laden steeds populairder onder elektrische rijders
Smart charging van elektrische voertuigen wint snel terrein in Nederland, waarbij steeds meer elektrische auto rijders kiezen voor dynamische stroomcontracten om geld te besparen en tegelijkertijd het elektriciteitsnet te ontlasten, blijkt uit nieuw onderzoek. Dat blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek 2025.
Thuisvoordeel
Het onderzoek, uitgevoerd onder ruim 4.500 respondenten, toont aan dat 61 procent van alle geladen kilometers thuis plaatsvindt op eigen aansluitingen. Het aantal elektrische rijders met dynamische stroomcontracten is verdubbeld ten opzichte van vorig jaar, waarbij 41 procent van de thuisladers nu deze flexibele tariefplannen gebruikt. Dit staat in schril contrast met reguliere Nederlandse huishoudens, waarvan slechts 6 procent momenteel dynamische contracten heeft.
Financiële prikkels
De meeste elektrische rijders die thuis laden, gebruiken al slimme laadtechnieken voor financieel voordeel. Bijna alle thuisladers hebben zonnepanelen en laden bewust op wanneer de zon schijnt. Het onderzoek toont ook aan dat 33 procent van de mensen die niet op eigen terrein kunnen laden, een lange stroomkabel vanuit hun huisaansluiting naar hun voertuig trekken. Zo profiteren ze toch van thuisvoordelen zoals stroom uit eigen zonnepanelen of dynamische contracten, ondanks het ontbreken van eigen laadinfrastructuur.
Publiek laden
Elektrische rijders willen ook bij publieke stations en op werkplekken profiteren van slim laden. Ze geven de voorkeur aan variabele laadtarieven boven variabele laadsnelheden, met lagere tarieven tijdens daluren en hogere prijzen tijdens piekuren. Sommige locaties bieden deze functionaliteit al aan. Een belangrijke overweging voor rijders die slim laden buitenshuis overwegen, is zekerheid dat hun voertuig voldoende opgeladen wordt voor hun volgende reis.
Het Nationaal Laadonderzoek is een jaarlijkse, grootschalige enquête onder Nederlandse EV-rijders naar hun ervaringen met en meningen over het opladen van elektrische auto’s. Het onderzoek is een initiatief van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, ElaadNL en de Vereniging Elektrische Rijders. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. De Rijksuniversiteit Groningen was betrokken bij de uitvoering en validatie van het onderzoek. Het volledige onderzoek is hier te raadplegen.
Meer informatie
> Bron en meer info: nederlandelektrisch.nl
Meer nieuws
Elektrisch rijden: heeft accupakket verwisselen de toekomst?
In China is de Nio ET7 gepresenteerd. Binnen afzienbare tijd moet de elektrische sedan ook leverbaar worden met een verwisselbaar accupakket. Slim, maar heeft die technologie eigenlijk toekomst?
Lees meerNaar meer transparantie in de laadkosten
Elke keer dat een berijder zijn elektrische auto oplaadt bij een laadpunt, zijn daar kosten mee gemoeid. Het is voor de elektrische rijders lang niet altijd duidelijk wat er in specifieke gevallen moet worden betaald voor het laden.
Lees meerDifferentiëren in parkeertarieven
Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?
Lees meerDe Birò in Amsterdam: Van overlast naar toekomstperspectief
De gemeente Amsterdam heeft een plan geïmplementeerd om de Birò te weren van de stoep en met een kenteken een parkeervak in te krijgen.
Lees meerPieter Litjens CROW
Pieter Litjens is sinds januari 2019 algemeen directeur van het kennisplatform CROW. De redactie van Vexpansie is benieuwd naar zijn ervaringen. U hopelijk ook.
Lees meerParkeren aan de laadpaal?
Het Klimaatakkoord van het kabinet heeft ook zijn weerslag op onze dagelijkse mobiliteit. Volgens de plannen kunnen we over tien jaar alleen nog maar elektrische auto’s kopen. Maar wat vervangt dan onze wekelijkse tankbeurt waarbij we na een paar minuten weer 600 kilometer vooruit kunnen?
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.