Gemeente Groningen neemt plaatsen laadpalen in eigen beheer

Gepubliceerd op: 15 september 2022

Heijmans Infra BV gaat de komende jaren de laadpalen voor elektrische voertuigen leveren en plaatsen in de gemeente Groningen. Het netwerk van laadpalen in de gemeente wordt de komende drie jaar met 300 tot 500 palen uitgebreid.

 

Regie in eigen hand
De gemeente neemt het plaatsen van laadpalen daarmee in eigen beheer. Een deel van het werk wordt uitbesteed aan Heijmans. ‘Met Heijmans Infra hebben we een ervaren aannemer gevonden op het gebied van het plaatsen en beheren van openbare laadpalen’, aldus wethouder Philip Broeksma (duurzame mobiliteit): ‘De laadpalen worden onder regie van de gemeente geplaatst. De kosten en opbrengsten en daarmee de sturing op het realiseren van een dekkend netwerk liggen bij de gemeente. Wat ons betreft gaat de pauzeknop eraf en gaan we meer en sneller laadpalen plaatsen.’

 

Mensen mobiel houden
De verwachting is dat het aantal elektrische auto’s in Groningen de komende vijftien jaar zal stijgen tot 50.000. Om die overgang naar elektrisch rijden goed te laten verlopen is dekkend netwerk nodig in woonwijken en op bedrijventerreinen. Waldeck Podgorski, Directeur van Heijmans: ‘Het Nederlandse wagenpark elektrificeert in rap tempo. Logisch ook, want elektrisch rijden biedt veel voordelen, voor de automobilist maar ook een schonere lucht voor iedereen. Voor openbare laadpalen als deze in Groningen, is het van belang dat een laadpaal zo veel mogelijk auto’s bedient en tot zo min mogelijk klachten leidt. Zo blijven mensen mobiel. Wij zijn blij dat we daar aan bij kunnen dragen.’

 

Van concessie- naar opdrachtmodel
In de Visie Openbare Laadinfrastructuur Groningen 2025 heeft de gemeente zich in 2020 al uitgesproken vóór een snelle transitie naar emissievrij vervoer. De gemeente is er veel aangelegen dat inwoners bij de aanschaf van een auto kiezen voor een elektrische auto en niet voor een auto op fossiele brandstoffen. Belangrijke voorwaarde is wel dat er dan een dekkend netwerk van (openbare) laadpalen komt en de inwoners erop kunnen vertrouwen dat er altijd wel een laadpaal dichtbij is. Tot voor kort werden de palen geplaatst door Allego. De gemeente stapt nu af van dit zogeheten concessiemodel en regelt het plaatsen voortaan zelf, daarmee wordt gekozen voor meer regie in levering, plaatsing en communicatie met inwoners. Allego exploiteert nog wel een paar jaar de laadpalen die zij de afgelopen jaren hebben geplaatst.
Sinds begin dit jaar zijn er al 128 aanvragen voor laadpalen binnen gekomen bij de gemeente. De eerste palen worden naar verwachting eind dit jaar geplaatst.

 

Meer informatie
> Persbericht en foto van de gemeente Groningen, lid Vexpan

Tags

elektrisch laden laden laadinfrastructuur EV Groningen

Meer nieuws

Controleren van EV branden in parkeergarages met Fire Isolator

NXT Mobility is de Nederlandse distributeur voor de ultrasnellaad oplossingen van ADS-TEC Energy. De met een booster accu uitgevoerde ultrasnelladers maken met slechts een

Lees meer

Nieuwe manier slim laden gebruikt meer zonne- en windenergie en spaart CO2

Door een nieuwe manier van slim laden kunnen elektrische auto’s in Nederland meer wind- en zonnestroom benutten, is er minder stroom uit gas- en kolencentrales nodig, daalt de CO2-uitstoot.

Lees meer

Minister Jetten trekt honderden miljoenen euro’s uit voor laadinfrastructuur

Minister Jetten voor Klimaat en Energie trekt honderden miljoenen euro’s uit voor de realisatie van nieuwe laadinfrastructuur voor elektrische vervoer. Dat blijkt uit het ‘Ontwerp Meerjarenprogramma Klimaatfonds 2024’.

Lees meer

Pilot Vandebron en NIO: 6 laadstations voor 'swappen' autobatterij

Met het gebruik van batterijwisselstations biedt NIO klanten een sneller alternatief voor laden aan. Met behulp van software van energieplatform Vandebron kan tegelijkertijd het energienetwerk worden gebalanceerd.

Lees meer

Verrassende locatie Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023

Het Vexpan Nationaal Parkeercongres vindt plaats in het 50I50 Hotel en Congrescentrum Belmont in Ede. Deze verrassende locatie van het Leger des Heils is aangedragen door eventpartner Orange Charging.

Lees meer

Reactie op IBO-rapport: elektrisch rijden moet voor grote groepen betaalbaar zijn

De transitie naar emissieloze auto’s moet voor grote groepen betaalbaar zijn. Advies FET aan kabinet: zet ook stimulerende maatregelen in.

Lees meer
1 9 10 11 12 13 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief