Controleren van EV branden in parkeergarages met Fire Isolator

Gepubliceerd op: 30 mei 2023

Het gevaar dat lithium-Ion batterijen, zoals die in elektrische voertuigen (auto’s, E-Scooters en E-bikes) in brand vliegen of exploderen is algemeen bekend. De impact van een EV-brand in een parkeergarage is groot door de hitte en rookontwikkeling en het blijft erg moeilijk om deze branden te blussen. Fire Isolator zal op 22 juni 2023 op de Vexpan Netwerkborrel een presentatie geven met een live demonstratie op de buitenparkeerplaats van Coöperatie Parkeerservice.

 

[Advertorial van Fire Isolator, Bureau de Groot Volker] 

De methoden voor het blussen van een Lithium-Ion batterij vergt dus speciale strategieën, omdat gebruik van alleen water niet werkt. De brand in een EV-voertuig dient volledig en veilig geïsoleerd te worden en gecontroleerd te laten uitbranden voordat het EV-voertuig uit de parkeergarage kan worden gehaald en gedompeld worden in een speciale dompelbak.

 

Een belangrijk feit bij EV-branden is dat de piektemperaturen van meer dan 1500 graden Celsius kunnen bereiken en er flinke rook ontwikkeling is. Bij voertuigen met een brandstof motor is dit ongeveer 800 graden Celsius.

 

Om schade aan het gebouw en gevaar voor mensen tot een minimum te beperken is het concept van de Fire isolator het beste resultaat om EV branden te isoleren. Het Fire Isolator Concept bestaat uit 5 elementen. Wanneer deze samen worden gebruikt zal dit de beste resultaten opleveren bij het bestrijden van EV-branden in parkeergarages.

5 elementen Fire Isolator Concept

  1. Het gebruik van een vuurdeken die bestand is tegen hoge temperaturen.
  2. Het gebruik van water om de deken luchtdicht te maken met bijgeleverde mistlans of door de aanwezige sprinklers.
  3. Het gebruik van aerosol units die de chemische kettingreactie in de vlammen onderbreken en dat de zuurstof vervangt.
  4. Training
  5. Het gebruik van een warmtebeeld camera om de temperatuur van de brand te controleren is een aanbeveling

 

Facts Fire Isolator

  • Door de brandende EV te bedekken met de Fire Isolator deken daalt de temperatuur van het vuur tot ongeveer 600-800 graden Celsius.
  • Door het gebruik van water om de deken luchtdicht af te sluiten in combinatie met de aerosol unit daalt de temperatuur tot ongeveer 200-300 graden Celsius.
  • Het Fire Isolator concept is een concept waarmee u de brand kan beheersen en de bijkomende schade tot een minimum kan beperken.
  • Wanneer de batterij van de EV-auto aan het opwarmen is, maar nog niet in brand is gevlogen, kan de Fire Isolator branddeken in minder dan 1 minuut over het voertuig getrokken worden zonder gebruikt te maken van persoonlijke beschermingsmiddelen.
  • Zodra de EV-auto brandt, moet het Fire isolator concept worden ingezet met persoonlijke beschermingsmiddelen.
  • De Fire Isolator branddeken is tot 6 keer herbruikbaar.
  • De Fire Isolator wordt opgeborgen in een diefstal veilige opbergunit die meegeleverd wordt.
  • De Fire Isolator concept voorkomt dure investeringen van aanpassing sprinklerinstallaties in parkeergarages.
  • Bij parkeergarages onder appartementen, ziekenhuizen etc. geeft de Fire Isolator voldoende bescherming om de EV- brand onder controle te houden zonder direct te moeten ontruimen.

 

 

Meer informatie
> Neem voor meer informatie contact op met Bureau de Groot Volker
> Meld je aan voor de Netwerkborrel op 22 juni over Brandveiligheid en Parkeergarages

Tags

EV branden parkeergarages live demonstratie

Meer nieuws

Utrecht eerste stad wereldwijd die elektrische deelauto’s gebruikt als grootschalige buurtbatterijen

Inwoners van Vexpan lid Utrecht krijgen als eerste in Nederland de kans om grootschalig te ervaren wat een ‘rijdende buurtbatterij’ kan betekenen.

Lees meer

Duurzame laadoplossingen die inspelen op een snel veranderende behoefte

De transitie naar duurzame energie gaat wellicht te snel voor het stroomnet. Het net moet verzwaard worden om aan de stijgende vraag te kunnen blijven voldoen. Daarom is het gebruik van groene energie cruciaal.

Lees meer

Iedereen zijn eigen elektrische auto, moeten we dat willen?

De winning van lithium is enorm vervuilend en schadelijk voor de natuur. Ook is het met de huidige geo-politieke spanningen maar zeer de vraag of de beschikbaarheid voldoende gewaarborgd is. Is het tijd om een stapje terug te doen?

Lees meer

Europees akkoord vernieuwde AFIR-regels elektrisch rijden

Snelladen met een elektrische auto in Europa wordt nog makkelijker. Er is een handtekening onder het akkoord voor de vernieuwde AFIR-regels gezet. Waar gaat het precies om?

Lees meer

Beeld over brandveiligheid in parkeergarages belangrijk aandachtsveld

Brandveiligheid in parkeergarages is een belangrijk aandachtsveld voor Vexpan. Zeker gezien de toename van EV's en uitbreiding van laadinfrastructuur. Tijdens de netwerkborrel toonde NAL aan dat er weinig branden bekend zijn met EV’s.

Lees meer

Naar een circulaire laadindustrie voor elektrische voertuigen

De industrie voor de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen (EV) heeft wereldwijd te maken met materiaalschaarste. Daarom werkt NKL samen met Cenex Nederland aan een circulair ecosysteem voor de laadindustrie van EV.

Lees meer
1 2 3 14

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief