Reactie op IBO-rapport: elektrisch rijden moet voor grote groepen betaalbaar zijn

Gepubliceerd op: 04 april 2023

De transitie naar emissieloze auto’s moet voor grote groepen betaalbaar zijn en daarom moet het kabinet naast beprijzende en normerende maatregelen vooral ook stimulerende maatregelen inzetten. Dat adviseert het Formule E-Team (FET) in een brief aan het kabinet.

 

IBO-rapport
De brief bevat de reactie van het FET op het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) Klimaat ‘Scherpe doelen, scherpe keuzes’ dat afgelopen maand door ambtenaren van de verschillende ministeries werd gepresenteerd.

 

‘Het IBO doet een aantal voorstellen om de CO2 uitstoot binnen de sector mobiliteit terug te dringen. Het invoeren van zero-emissiezones, een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting, het invoeren van een verbod op zakelijke brandstofauto’s vanaf 2025 en het verhogen van de bpm van fossiele personenauto’s. Dit zijn voorstellen die weliswaar elektrisch rijden aantrekkelijker maken ten opzichte van rijden in een brandstofauto, maar die ook betekenen dat elektrisch rijden fors duurder wordt dan nu’, licht het FET in de brief aan het kabinet haar pleidooi voor stimulerende maatregelen toe.

 

Laadinfrastructuur
In de brief vraagt het FET ook aandacht voor de uitrol van laadpalen. ‘Een essentiële randvoorwaarde voor de ingroei van elektrische personenauto’s is het realiseren van voldoende (slimme) laadinfrastructuur. Het FET vindt dan ook dat er maatregelen moeten komen om de capaciteit van het netwerk uit te breiden en tijdig de impact van de extra benodigde laadinfrastructuur op het elektriciteitsnetwerk te mitigeren.’

 

Meer informatie
> De brief van het Formule E-Team is hier in zijn geheel te lezen | Nederlandelektrisch.nl
> Alles over Thema E-laden

 

Tags

laadinfrastructuur elektrisch rijden stimulerende maatregelen

Meer nieuws

KNVB en Revolt sluiten partnership om voetbalverenigingen te verduurzamen

KNVB en Revolt, een Nederlandse start-up gespecialiseerd in laadpalen, zijn een samenwerking aangegaan om Nederlandse voetbalverenigingen te verduurzamen.

Lees meer

Controleren van EV branden in parkeergarages met Fire Isolator

NXT Mobility is de Nederlandse distributeur voor de ultrasnellaad oplossingen van ADS-TEC Energy. De met een booster accu uitgevoerde ultrasnelladers maken met slechts een

Lees meer

Nieuwe manier slim laden gebruikt meer zonne- en windenergie en spaart CO2

Door een nieuwe manier van slim laden kunnen elektrische auto’s in Nederland meer wind- en zonnestroom benutten, is er minder stroom uit gas- en kolencentrales nodig, daalt de CO2-uitstoot.

Lees meer

Minister Jetten trekt honderden miljoenen euro’s uit voor laadinfrastructuur

Minister Jetten voor Klimaat en Energie trekt honderden miljoenen euro’s uit voor de realisatie van nieuwe laadinfrastructuur voor elektrische vervoer. Dat blijkt uit het ‘Ontwerp Meerjarenprogramma Klimaatfonds 2024’.

Lees meer

Pilot Vandebron en NIO: 6 laadstations voor 'swappen' autobatterij

Met het gebruik van batterijwisselstations biedt NIO klanten een sneller alternatief voor laden aan. Met behulp van software van energieplatform Vandebron kan tegelijkertijd het energienetwerk worden gebalanceerd.

Lees meer

Verrassende locatie Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023

Het Vexpan Nationaal Parkeercongres vindt plaats in het 50I50 Hotel en Congrescentrum Belmont in Ede. Deze verrassende locatie van het Leger des Heils is aangedragen door eventpartner Orange Charging.

Lees meer
1 2 3 13

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief