Gemeente Groningen neemt plaatsen laadpalen in eigen beheer

Gepubliceerd op: 15 september 2022

Heijmans Infra BV gaat de komende jaren de laadpalen voor elektrische voertuigen leveren en plaatsen in de gemeente Groningen. Het netwerk van laadpalen in de gemeente wordt de komende drie jaar met 300 tot 500 palen uitgebreid.

 

Regie in eigen hand
De gemeente neemt het plaatsen van laadpalen daarmee in eigen beheer. Een deel van het werk wordt uitbesteed aan Heijmans. ‘Met Heijmans Infra hebben we een ervaren aannemer gevonden op het gebied van het plaatsen en beheren van openbare laadpalen’, aldus wethouder Philip Broeksma (duurzame mobiliteit): ‘De laadpalen worden onder regie van de gemeente geplaatst. De kosten en opbrengsten en daarmee de sturing op het realiseren van een dekkend netwerk liggen bij de gemeente. Wat ons betreft gaat de pauzeknop eraf en gaan we meer en sneller laadpalen plaatsen.’

 

Mensen mobiel houden
De verwachting is dat het aantal elektrische auto’s in Groningen de komende vijftien jaar zal stijgen tot 50.000. Om die overgang naar elektrisch rijden goed te laten verlopen is dekkend netwerk nodig in woonwijken en op bedrijventerreinen. Waldeck Podgorski, Directeur van Heijmans: ‘Het Nederlandse wagenpark elektrificeert in rap tempo. Logisch ook, want elektrisch rijden biedt veel voordelen, voor de automobilist maar ook een schonere lucht voor iedereen. Voor openbare laadpalen als deze in Groningen, is het van belang dat een laadpaal zo veel mogelijk auto’s bedient en tot zo min mogelijk klachten leidt. Zo blijven mensen mobiel. Wij zijn blij dat we daar aan bij kunnen dragen.’

 

Van concessie- naar opdrachtmodel
In de Visie Openbare Laadinfrastructuur Groningen 2025 heeft de gemeente zich in 2020 al uitgesproken vóór een snelle transitie naar emissievrij vervoer. De gemeente is er veel aangelegen dat inwoners bij de aanschaf van een auto kiezen voor een elektrische auto en niet voor een auto op fossiele brandstoffen. Belangrijke voorwaarde is wel dat er dan een dekkend netwerk van (openbare) laadpalen komt en de inwoners erop kunnen vertrouwen dat er altijd wel een laadpaal dichtbij is. Tot voor kort werden de palen geplaatst door Allego. De gemeente stapt nu af van dit zogeheten concessiemodel en regelt het plaatsen voortaan zelf, daarmee wordt gekozen voor meer regie in levering, plaatsing en communicatie met inwoners. Allego exploiteert nog wel een paar jaar de laadpalen die zij de afgelopen jaren hebben geplaatst.
Sinds begin dit jaar zijn er al 128 aanvragen voor laadpalen binnen gekomen bij de gemeente. De eerste palen worden naar verwachting eind dit jaar geplaatst.

 

Meer informatie
> Persbericht en foto van de gemeente Groningen, lid Vexpan

Tags

elektrisch laden laden laadinfrastructuur EV Groningen

Meer nieuws

Stand convenant laadinfrastructuur in parkeergarages | Interview Vexpan met De Telegraaf

'Flink tekort aan laadpalen in parkeergarages: overvol stroomnet en brandveiligheid gooien roet in het eten.' De Telegraaf over stand van zaken Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages (CLIP) van Vexpan en Ministerie I&W.

Lees meer

Laadpalen Gelderland en Utrecht kunnen uitgezet bij krapte op stroomnet

In meerdere gemeenten in Gelderland en Utrecht kunnen laadpalen binnenkort worden uitgezet als het stroomnetwerk overbelast is. De 191 laadpalen komen onder het beheer van Park&Charge en gaan “netbewust laden”. Dat betekent dat er minder of geen stroom naar de palen toegaat als er minder stroom beschikbaar is.

Lees meer

Parking Centrum Oosterdok grootste aantal binnenstedelijke laadplekken van Nederland

Het aantal laadplekken in de parkeergarage bij Oosterdok in Amsterdam is verdubbeld met 76 nieuwe oplaadpunten. Deze uitbreiding biedt elektrische rijders de zekerheid van een laadpaal in het hart van Amsterdam.

Lees meer

Nieuwe regels van kracht voor prijstransparantie laden elektrische auto’s

Vanaf 13 april gelden nieuwe regels over het laden van elektrische auto’s bij laadpalen. De Europese verordening AFIR zorgt in Europa voor meer laadstations, makkelijker laden en duidelijke communicatie over de kosten.

Lees meer

EV Infrastructure & Parking: Will supply ever meet demand?

There are always some fascinating discussions circulating around the electric vehicle (EV) sector. Two inextricably linked bones of contention that will be discussed during next month’s Intertraffic Amsterdam 2024 summit programme are supply and demand.

Lees meer

Tweede editie Essentiële Controlepunten Brandveiligheid

Van ‘Essentiele Controlepunten Brandveiligheid 2024’ is een tweede editie verschenen. Daarin zijn de actuele verwijzingen naar de Omgevingswet en het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) opgenomen.

Lees meer
1 2 3 18

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief