Nieuwe manier slim laden gebruikt meer zonne- en windenergie en spaart CO2

Gepubliceerd op: 30 mei 2023

Door een nieuwe manier van slim laden kunnen elektrische auto’s in Nederland meer wind- en zonnestroom benutten, is er minder stroom uit gas- en kolencentrales nodig, daalt de CO2-uitstoot en wordt het elektriciteitsnet minder belast. TotalEnergies in Nederland is deze maand begonnen om zijn nieuwe duurzame techniek gefaseerd uit te rollen in zijn gehele netwerk van openbare laadpalen.

 

[Persbericht van Total Energies]

 

Nederland kent al de term slim laden voor elektrische auto’s. De vraag naar stroom is namelijk niet op elk moment van de dag gelijk. Om ’s avonds tijdens piekuren de vraag naar elektriciteit op te vangen, is nu nog fossiele stroom uit gas- en kolencentrales nodig. Tegelijkertijd is de vraag naar stroom tijdens daluren in de middag of het weekend soms zo laag, dat wind- en zonne-installaties meer opwekken dan nodig is. Vraag en aanbod kunnen beter op elkaar afgestemd worden door het laden van elektrische auto’s te verplaatsen naar een gunstiger moment. Bijvoorbeeld wanneer er minder stroom wordt verbruikt op het net.

 

TotalEnergies gebruikt deze methode en voegt daar een slim algoritme aan toe, dat rekening houdt met wat er daadwerkelijk bij een laadpunt gebeurt. De nieuwe manier die de TotalEnergies introduceert houdt met alle omstandigheden rekening. Zowel met het aantal auto’s dat gelijktijdig laadt, hoe lang iemand al is aangesloten, hoeveel stroom een auto daadwerkelijk nodig heeft, de beschikbaarheid van groene stroom en de belasting van het net. Wanneer er veel stroom uit zon en wind beschikbaar is, verhoogt de beheerder het vermogen van de laadpalen. Daardoor kunnen elektrische auto’s meer en sneller laden. Slimme techniek zorgt ervoor dat auto’s die al langere tijd aan het laden zijn als eerste minder vermogen krijgen als er minder groene energie beschikbaar is. Zo ondervinden de auto’s die nog veel energie nodig hebben geen hinder van slim laden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Machine Learning technologie. Zo kan het bedrijf de vraag beter afstemmen op het aanbod van duurzaam opgewekte stroom zonder dat klanten beperkt worden in hun mobiliteit, wordt Nederland minder afhankelijk van fossiele energie en wordt de belasting van het stroomnet beperkt.

 

Andere systemen voor slim laden stellen hun laadcapaciteit vooral af op de prijs van elektriciteit. TotalEnergies hanteert een ander criterium. ,,Wij sturen op CO2-besparing en stimuleren het gebruik van energie uit zon en wind”, zegt directeur Stefaan De Ganck van TotalEnergies Charging Solutions Nederland. ,,In de praktijk is de prijs van stroom vaak lager wanneer er veel groene stroom op het net beschikbaar is. Ook wordt het elektriciteitsnet op die momenten vaak minder belast. Dat zijn mooie bijkomstigheden, waar ook de e-rijder van kan profiteren.”

 

TotalEnergies is de eerste aanbieder in Nederland die dit op het hele openbare netwerk gaat doen. De beheerder beschikt hier over een snelgroeiend netwerk van 13.000 laadpunten, waarvan het grootste deel in de regio Noordwest (Noord-Holland, Flevoland, Utrecht, projectbureau MRA-Elektrisch) en de provincie Friesland. De implementatie gaat in goed overleg met deze regio’s.

 

De nieuwe slim laden-technologie is de afgelopen jaren uitgebreid getest. Het uitgangspunt daarbij is en blijft dat de elektrische rijder ervan op aan kan dat de batterij voldoende vol is bij vertrek, zonder dat hij er iets voor hoeft te doen.

 

Meer informatie

> Persbericht van Total Energies

Tags

e-laden slim laden duurzaamheid

Meer nieuws

Parking Centrum Oosterdok grootste aantal binnenstedelijke laadplekken van Nederland

Het aantal laadplekken in de parkeergarage bij Oosterdok in Amsterdam is verdubbeld met 76 nieuwe oplaadpunten. Deze uitbreiding biedt elektrische rijders de zekerheid van een laadpaal in het hart van Amsterdam.

Lees meer

Nieuwe regels van kracht voor prijstransparantie laden elektrische auto’s

Vanaf 13 april gelden nieuwe regels over het laden van elektrische auto’s bij laadpalen. De Europese verordening AFIR zorgt in Europa voor meer laadstations, makkelijker laden en duidelijke communicatie over de kosten.

Lees meer

Tweede editie Essentiële Controlepunten Brandveiligheid

Van ‘Essentiele Controlepunten Brandveiligheid 2024’ is een tweede editie verschenen. Daarin zijn de actuele verwijzingen naar de Omgevingswet en het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) opgenomen.

Lees meer

Elektrisch rijden in 2050: een geactualiseerde prognose van ElaadNL

In de nieuwste Elaad Outlook hebben de onderzoekers de prognoses voor elektrische personenauto’s en de benodigde laadinfrastructuur geactualiseerd.

Lees meer

Brandveiligheid elektrische fietsen, steps en scooters in parkeergarages

In dit artikel wordt stilgestaan bij de risico’s van deze kleine elektrische vervoersmiddelen, hoe vaak deze in brand vliegen en wat je kan doen om deze vervoermiddelen veilig op te laden.

Lees meer

35.000 laadpunten voor 3 provincies

De provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht krijgen er de komende 4 jaar maximaal 35.000 publieke laadpunten bij. Het projectbureau MRA-Elektrisch heeft hiertoe voor 74 gemeenten een aanbesteding georganiseerd die gewonnen is door Shell ubitricity, Vattenfall InCharge en TotalEnergies.

Lees meer
1 2 3 17

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief