Gemeente Groningen neemt plaatsen laadpalen in eigen beheer

Gepubliceerd op: 15 september 2022

Heijmans Infra BV gaat de komende jaren de laadpalen voor elektrische voertuigen leveren en plaatsen in de gemeente Groningen. Het netwerk van laadpalen in de gemeente wordt de komende drie jaar met 300 tot 500 palen uitgebreid.

 

Regie in eigen hand
De gemeente neemt het plaatsen van laadpalen daarmee in eigen beheer. Een deel van het werk wordt uitbesteed aan Heijmans. ‘Met Heijmans Infra hebben we een ervaren aannemer gevonden op het gebied van het plaatsen en beheren van openbare laadpalen’, aldus wethouder Philip Broeksma (duurzame mobiliteit): ‘De laadpalen worden onder regie van de gemeente geplaatst. De kosten en opbrengsten en daarmee de sturing op het realiseren van een dekkend netwerk liggen bij de gemeente. Wat ons betreft gaat de pauzeknop eraf en gaan we meer en sneller laadpalen plaatsen.’

 

Mensen mobiel houden
De verwachting is dat het aantal elektrische auto’s in Groningen de komende vijftien jaar zal stijgen tot 50.000. Om die overgang naar elektrisch rijden goed te laten verlopen is dekkend netwerk nodig in woonwijken en op bedrijventerreinen. Waldeck Podgorski, Directeur van Heijmans: ‘Het Nederlandse wagenpark elektrificeert in rap tempo. Logisch ook, want elektrisch rijden biedt veel voordelen, voor de automobilist maar ook een schonere lucht voor iedereen. Voor openbare laadpalen als deze in Groningen, is het van belang dat een laadpaal zo veel mogelijk auto’s bedient en tot zo min mogelijk klachten leidt. Zo blijven mensen mobiel. Wij zijn blij dat we daar aan bij kunnen dragen.’

 

Van concessie- naar opdrachtmodel
In de Visie Openbare Laadinfrastructuur Groningen 2025 heeft de gemeente zich in 2020 al uitgesproken vóór een snelle transitie naar emissievrij vervoer. De gemeente is er veel aangelegen dat inwoners bij de aanschaf van een auto kiezen voor een elektrische auto en niet voor een auto op fossiele brandstoffen. Belangrijke voorwaarde is wel dat er dan een dekkend netwerk van (openbare) laadpalen komt en de inwoners erop kunnen vertrouwen dat er altijd wel een laadpaal dichtbij is. Tot voor kort werden de palen geplaatst door Allego. De gemeente stapt nu af van dit zogeheten concessiemodel en regelt het plaatsen voortaan zelf, daarmee wordt gekozen voor meer regie in levering, plaatsing en communicatie met inwoners. Allego exploiteert nog wel een paar jaar de laadpalen die zij de afgelopen jaren hebben geplaatst.
Sinds begin dit jaar zijn er al 128 aanvragen voor laadpalen binnen gekomen bij de gemeente. De eerste palen worden naar verwachting eind dit jaar geplaatst.

 

Meer informatie
> Persbericht en foto van de gemeente Groningen, lid Vexpan

Tags

elektrisch laden laden laadinfrastructuur EV Groningen

Meer nieuws

Nederlandse communicatieprotocollen voor laden elektrische auto’s de standaard in de VS

Om de VS versneld over te laten schakelen op elektrisch rijden, is een belangrijke rol weggelegd voor in Nederland ontwikkelde technologie bij laadinfrastructuur: OCPP en OCPI. 'Nu Europa nog.'

Lees meer

Voorkomen van corrosie door laadpalen parkeergarages?

Door de energietransitie krijgen we steeds meer te maken met systemen die DC-stromen produceren en erop werken. Zoals laadpalen. Veel produceren een te hoge DC-lekstroom met alle bijkomende gevaren.

Lees meer

Nieuw afwegingskader voor plaatsen snelladers

Waar en hoe kunnen gemeenten het beste snelladers plaatsen binnen de openbare laadinfrastructuur? Nieuwe afwegingskader van NKL Nederland.

Lees meer

Fifi4Marine nieuw lid Vexpan

Graag heet Vexpan FiFi4Marine van harte welkom als nieuw lid bij de branchevereniging. FiFi4Marine (FF4M) ontwikkelt en produceert een compleet assortiment ECO-brandblusapparatuur en standalone systemen, speciaal voor het blussen van branden veroorzaakt door Lithium batterijen.

Lees meer

Helft EV-rijders stapt over als fiscale voordelen wegvallen

Als de MRB voor elektrische auto's hoger wordt dan voor vergelijkbare brandstofauto's, blijft bijna de helft van de EV-rijders niet elektrisch rijden. Dat blijkt uit het Nationaal EV en Berijdersonderzoek 2022.

Lees meer

Prijsbarrière elektrische auto wordt groter

Elektrisch rijden is in 2022 duurder geworden. Toch blijft elektrisch rijden nog altijd goedkoper dan rijden in een benzineauto. Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor 2022 van de ANWB.

Lees meer
1 10 11 12 13 14 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief