Minister Jetten trekt honderden miljoenen euro’s uit voor laadinfrastructuur
Minister Jetten voor Klimaat en Energie trekt honderden miljoenen euro’s uit voor de realisatie van nieuwe laadinfrastructuur voor elektrische vervoer. Dat blijkt uit het ‘Ontwerp Meerjarenprogramma Klimaatfonds 2024’ dat de minister heeft verstuurd aan de Tweede Kamer.
Het Nederlandse kabinet streeft naar ten minste 55 procent reductie van broeikasgassen in 2030, maar stuurt op circa 60 procent reductie. Het Klimaatfonds – met een budget van circa 35 miljard euro – is een belangrijke schakel in het behalen van deze doelen.
Ontwerp Meerjarenprogramma Klimaatfonds 2024
In het ‘Ontwerp Meerjarenprogramma Klimaatfonds 2024’ stelt minister Jetten voor om ruim 12,5 miljard euro toe te kennen en ruim 12,5 miljard euro te reserveren voor specifieke doelen.
‘Het Klimaatfonds is van groot belang om de benodigde energie-infrastructuur aan te leggen, de mobiliteit en de gebouwde omgeving te verduurzamen en een groene industriepolitiek te verwezenlijken’, aldus minister Jetten. ‘De investeringen zijn aanvullend op andere fondsen en subsidieregelingen. Ze zijn van belang voor alle sectoren en voor zowel burgers als bedrijven en maatschappelijke organisaties.’
Wegvervoer: 403,8 miljoen euro
In het ontwerpprogramma is een bedrag van 403,8 miljoen euro gereserveerd voor laadinfrastructuur voor het wegvervoer, met de volgende toelichting: ‘De maatregel bevat een aantal gerichte investeringen in (slimme) laadinfrastructuur in 2024 en verder waarvoor in 2023 al eerste middelen zijn toegekend. Deze maatregelen worden doorgezet. Het gaat hierbij om (opschaling) slim laden (mede ter ontlasting energienet); laden voor logistiek (inclusief voortzetting vliegende brigade) en laden voor bussen, doelgroepen, taxi’s. Op het onderdeel slim laden is daarnaast een generatietoets uitgevoerd (zie hiervoor de paragraaf over ‘besluitvormingsproces’).’
Meer informatie
> Lees het hele artikel op Nederlandelektrisch.nl
> Informatie over Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages (CLIP), onder thema E-laden
Meer nieuws
Haarlem staat ‘kabelarm’ toe, laadkabels voortaan door de lucht
De kabelarm en de kabelgoot is in gemeente Haarlem binnenkort niet meer verboden. Het initiatiefvoorstel tot het wijzigen van de wet van de Christenunie is onlangs aangenomen door de gemeenteraad.
Lees meerStand convenant laadinfrastructuur in parkeergarages | Interview Vexpan met De Telegraaf
'Flink tekort aan laadpalen in parkeergarages: overvol stroomnet en brandveiligheid gooien roet in het eten.' De Telegraaf over stand van zaken Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages (CLIP) van Vexpan en Ministerie I&W.
Lees meerLaadpalen Gelderland en Utrecht kunnen uitgezet bij krapte op stroomnet
In meerdere gemeenten in Gelderland en Utrecht kunnen laadpalen binnenkort worden uitgezet als het stroomnetwerk overbelast is. De 191 laadpalen komen onder het beheer van Park&Charge en gaan “netbewust laden”. Dat betekent dat er minder of geen stroom naar de palen toegaat als er minder stroom beschikbaar is.
Lees meerParking Centrum Oosterdok grootste aantal binnenstedelijke laadplekken van Nederland
Het aantal laadplekken in de parkeergarage bij Oosterdok in Amsterdam is verdubbeld met 76 nieuwe oplaadpunten. Deze uitbreiding biedt elektrische rijders de zekerheid van een laadpaal in het hart van Amsterdam.
Lees meerNieuwe regels van kracht voor prijstransparantie laden elektrische auto’s
Vanaf 13 april gelden nieuwe regels over het laden van elektrische auto’s bij laadpalen. De Europese verordening AFIR zorgt in Europa voor meer laadstations, makkelijker laden en duidelijke communicatie over de kosten.
Lees meerEV Infrastructure & Parking: Will supply ever meet demand?
There are always some fascinating discussions circulating around the electric vehicle (EV) sector. Two inextricably linked bones of contention that will be discussed during next month’s Intertraffic Amsterdam 2024 summit programme are supply and demand.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.