Stand convenant laadinfrastructuur in parkeergarages | Interview Vexpan met De Telegraaf

Gepubliceerd op: 18 juni 2024

‘Flink tekort aan laadpalen in parkeergarages: overvol stroomnet en brandveiligheid gooien roet in het eten.’ Zo besteedt De Telegraaf aandacht aan de stand van zaken van het Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages (CLIP) van Vexpan en Ministerie I&W. Peter Dingemans, voorzitter van werkgroep CLIP, is hierover geïnterviewd. ‘Er zijn vijf uitdagingen die de ambities van het convenant nadelig beïnvloeden en hiervoor geven wij adviezen en aanbevelingen.’

 

Het aantal laadplaatsen in parkeergarages blijft fors achter bij de ambities. In een convenant werd gemikt op 5 procent in 2025, maar eind vorig jaar bleef de teller steken op gemiddeld 1,3 procent. Problemen met netcongestie, brandveiligheidsperikelen en de bereidheid van pandeigenaren drukken de groei.

 

,,We hebben nog een hoop werk te verzetten’’, erkent vice-voorzitter Peter Dingemans van Vexpan. Het platform voor parkeren in Nederland erkent dat de ambities voor volgend jaar vermoedelijk niet gehaald zullen worden.” Dat heeft meerdere redenen. Deels waren er zorgen over de brandveiligheid als massaal geladen zou worden in garages. In andere gevallen speelden vergunningen en verzekeringen een remmende rol. ,, Maar het grootste probleem is in toenemende mate de netcongestie, waardoor laadfaciliteiten niet kunnen worden aangelegd”, zegt Dingemans, om toe te voegen dat laadmogelijkheden meer en meer een noodzaak worden in de groene transitie.

 

De journalist van De Telegraaf wilde weten wat de stand van zaken is van het convenant. En zo wezen wij hem op onze websitepagina van de werkgroep CLIP met alle informatie, inclusief de voortgangsrapportage. Peter Dingemans werkte mee aan een interview en vandaag staat het in de krant. Met ook reacties van ElaadNL, RAI Vereniging en onze premium partner EasyPark Group. Topman Michael Stark: “De verandering naar elektrisch rijden betekent een enorme verandering voor ondergrondse parkeergarages.” Het is goed dat voor de uitdagingen aandacht is.

 

Voortgangsrapportage met adviezen en aanbevelingen
Tijdens de Vexpan Nieuwjaarsreceptie deelde onze werkgroep CLIP al een voortgangsrapportage over het convenant. In 2023 onderzocht de werkgroep een aantal uitdagingen die de ambities nadelig beïnvloeden:

  1. wet- en regelgeving
  2. brandveiligheid
  3. netcapaciteit
  4. verzekerbaarheid
  5. investeringen en data

In deze jaarrapportage 2023 geeft werkgroep CLIP adviezen & aanbevelingen bij deze 5 uitdagingen.

 

Meer informatie
>
Artikel De Telegraaf
> Meer over het convenant en werkgroep CLIP
> Jaarrapportage werkgroep CLIP 2023 

Tags

laadinfrastructuur parkeergarages CLIP elektrisch rijden convenant

Meer nieuws

Slimme laadpleinen breken door in Nederland

Laadpleinen waar groepen elektrische auto’s slim opgeladen worden, zijn definitief doorgebroken in Nederland. Dat is de conclusie van de Proeftuin Slimme Laadpleinen

Lees meer

Elektrisch rijden in 2050: een nieuwe prognose van ElaadNL

Eind 2021 heeft E-laad een Outlook uitgebracht waarin wordt ingegaan op het perspectief voor het elektrisch rijden voor een verdere toekomst en heeft daarbij gekeken naar de ontwikkeling tot het jaar 2050.

Lees meer

Elektrisch of waterstof?

Maatregelen tegen klimaatverandering, luchtverontreiniging en terugdringing van fossiele brandstoffen hebben tot gevolg dat de auto met verbrandingsmotor zijn langste tijd heeft gehad. Alternatieven voor de toekomst zijn enerzijds (volledig) elektrische auto’s, en anderzijds waterstofauto’s.

Lees meer

Snelladen niet populair bij ev-rijders

De helft van de EV-rijders maakt amper gebruik van snelladen. Om inzicht te krijgen in laadgedrag deed Vereniging Elektrische Rijders (VER) onderzoek naar ‘Laden langs de snelwegen’.

Lees meer

Wanneer functioneert e-auto als elektriciteitscentrale?

Hoe kan het dat moderne e-auto’s niet kunnen terugleveren, ondanks de grote belangen? Waarom heeft Europa nog altijd geen terugleverstandaard? In de Volkskrant maakt Bard van de Weijer een analyse.

Lees meer

Zonnepanelen verplicht boven alle grote parkeerterreinen in Frankrijk

De klimaatwet in Frankrijk bepaalt: Elk parkeerterrein waar meer dan 80 auto's kunnen staan, moet over een paar jaar overdekt zijn met zonnepanelen. 

Lees meer
1 12 13 14 15 16 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief