Stand convenant laadinfrastructuur in parkeergarages | Interview Vexpan met De Telegraaf
‘Flink tekort aan laadpalen in parkeergarages: overvol stroomnet en brandveiligheid gooien roet in het eten.’ Zo besteedt De Telegraaf aandacht aan de stand van zaken van het Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages (CLIP) van Vexpan en Ministerie I&W. Peter Dingemans, voorzitter van werkgroep CLIP, is hierover geïnterviewd. ‘Er zijn vijf uitdagingen die de ambities van het convenant nadelig beïnvloeden en hiervoor geven wij adviezen en aanbevelingen.’
Het aantal laadplaatsen in parkeergarages blijft fors achter bij de ambities. In een convenant werd gemikt op 5 procent in 2025, maar eind vorig jaar bleef de teller steken op gemiddeld 1,3 procent. Problemen met netcongestie, brandveiligheidsperikelen en de bereidheid van pandeigenaren drukken de groei.
,,We hebben nog een hoop werk te verzetten’’, erkent vice-voorzitter Peter Dingemans van Vexpan. Het platform voor parkeren in Nederland erkent dat de ambities voor volgend jaar vermoedelijk niet gehaald zullen worden.” Dat heeft meerdere redenen. Deels waren er zorgen over de brandveiligheid als massaal geladen zou worden in garages. In andere gevallen speelden vergunningen en verzekeringen een remmende rol. ,, Maar het grootste probleem is in toenemende mate de netcongestie, waardoor laadfaciliteiten niet kunnen worden aangelegd”, zegt Dingemans, om toe te voegen dat laadmogelijkheden meer en meer een noodzaak worden in de groene transitie.
De journalist van De Telegraaf wilde weten wat de stand van zaken is van het convenant. En zo wezen wij hem op onze websitepagina van de werkgroep CLIP met alle informatie, inclusief de voortgangsrapportage. Peter Dingemans werkte mee aan een interview en vandaag staat het in de krant. Met ook reacties van ElaadNL, RAI Vereniging en onze premium partner EasyPark Group. Topman Michael Stark: “De verandering naar elektrisch rijden betekent een enorme verandering voor ondergrondse parkeergarages.” Het is goed dat voor de uitdagingen aandacht is.
Voortgangsrapportage met adviezen en aanbevelingen
Tijdens de Vexpan Nieuwjaarsreceptie deelde onze werkgroep CLIP al een voortgangsrapportage over het convenant. In 2023 onderzocht de werkgroep een aantal uitdagingen die de ambities nadelig beïnvloeden:
- wet- en regelgeving
- brandveiligheid
- netcapaciteit
- verzekerbaarheid
- investeringen en data
In deze jaarrapportage 2023 geeft werkgroep CLIP adviezen & aanbevelingen bij deze 5 uitdagingen.
Meer informatie
> Artikel De Telegraaf
> Meer over het convenant en werkgroep CLIP
> Jaarrapportage werkgroep CLIP 2023
Meer nieuws
Rotterdam Nederlands meest EV-vriendelijke gemeente
Gemeente Rotterdam is het meest vriendelijk voor elektrische rijders in Nederland. Dit maakt ALD Automotive bekend. Het is de eerste keer dat de leasemaatschappij de verkiezing ‘Meest EV-vriendelijke gemeente’ houdt.
Lees meerNieuwe regelgeving voor veilige oplaadpunten in parkeergarages
Om te zorgen dat nieuwe laadpunten in parkeergarages veilig worden aangelegd, wordt de wetgeving vanaf 1 juli 2023 aangepast. Dat heeft gevolgen voor eigenaren en beheerders van garages.
Lees meerLaadpaalklevers
Vijf jaar geleden waren er maar 21.000 (volledig) elektrische auto’s in Nederland. Nu zijn dat er 254.000. Het aantal laadpalen groeide minder snel.
Lees meerHyper-efficiënte elektrische auto’s besparen potentieel 2,2 miljard euro aan verzwaringen
Hyper-efficiënte elektrische auto’s kunnen een positieve bijdrage leveren aan de energietransitie én de benodigde investeringen in de energie-infrastructuur verlagen.
Lees meerVexpan Nationaal Parkeercongres gericht op groene toekomst
Hoe maak je parkeren ondersteunend aan ambities van gebieden en steden? Dit was het thema van het uitverkochte Vexpan Nationaal Parkeercongres, waar ook het Landelijk Actieprogramma Parkeren & Verblijven 2023 is gepresenteerd.
Lees meerGemeente Groningen neemt plaatsen laadpalen in eigen beheer
Heijmans Infra BV gaat de komende jaren de laadpalen voor elektrische voertuigen leveren en plaatsen in de gemeente Groningen. Het netwerk van laadpalen in de gemeente wordt de komende drie jaar met 300 tot 500 palen uitgebreid.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.