Stand convenant laadinfrastructuur in parkeergarages | Interview Vexpan met De Telegraaf
‘Flink tekort aan laadpalen in parkeergarages: overvol stroomnet en brandveiligheid gooien roet in het eten.’ Zo besteedt De Telegraaf aandacht aan de stand van zaken van het Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages (CLIP) van Vexpan en Ministerie I&W. Peter Dingemans, voorzitter van werkgroep CLIP, is hierover geïnterviewd. ‘Er zijn vijf uitdagingen die de ambities van het convenant nadelig beïnvloeden en hiervoor geven wij adviezen en aanbevelingen.’
Het aantal laadplaatsen in parkeergarages blijft fors achter bij de ambities. In een convenant werd gemikt op 5 procent in 2025, maar eind vorig jaar bleef de teller steken op gemiddeld 1,3 procent. Problemen met netcongestie, brandveiligheidsperikelen en de bereidheid van pandeigenaren drukken de groei.
,,We hebben nog een hoop werk te verzetten’’, erkent vice-voorzitter Peter Dingemans van Vexpan. Het platform voor parkeren in Nederland erkent dat de ambities voor volgend jaar vermoedelijk niet gehaald zullen worden.” Dat heeft meerdere redenen. Deels waren er zorgen over de brandveiligheid als massaal geladen zou worden in garages. In andere gevallen speelden vergunningen en verzekeringen een remmende rol. ,, Maar het grootste probleem is in toenemende mate de netcongestie, waardoor laadfaciliteiten niet kunnen worden aangelegd”, zegt Dingemans, om toe te voegen dat laadmogelijkheden meer en meer een noodzaak worden in de groene transitie.
De journalist van De Telegraaf wilde weten wat de stand van zaken is van het convenant. En zo wezen wij hem op onze websitepagina van de werkgroep CLIP met alle informatie, inclusief de voortgangsrapportage. Peter Dingemans werkte mee aan een interview en vandaag staat het in de krant. Met ook reacties van ElaadNL, RAI Vereniging en onze premium partner EasyPark Group. Topman Michael Stark: “De verandering naar elektrisch rijden betekent een enorme verandering voor ondergrondse parkeergarages.” Het is goed dat voor de uitdagingen aandacht is.
Voortgangsrapportage met adviezen en aanbevelingen
Tijdens de Vexpan Nieuwjaarsreceptie deelde onze werkgroep CLIP al een voortgangsrapportage over het convenant. In 2023 onderzocht de werkgroep een aantal uitdagingen die de ambities nadelig beïnvloeden:
- wet- en regelgeving
- brandveiligheid
- netcapaciteit
- verzekerbaarheid
- investeringen en data
In deze jaarrapportage 2023 geeft werkgroep CLIP adviezen & aanbevelingen bij deze 5 uitdagingen.
Meer informatie
> Artikel De Telegraaf
> Meer over het convenant en werkgroep CLIP
> Jaarrapportage werkgroep CLIP 2023
Meer nieuws
EPA-2022 Congres
Van 12 -14 september is het EPA-Congres in Brussel. Vexpanleden krijgen korting op de toegang.
Lees meerFastned verhoogt laadtarieven snelladen om stijgende energieprijzen
Fastned, de uitbater van laadstations voor elektrische auto's, verhoogt met ingang van maandag zijn tarieven. Dat komt door de stijgende energieprijzen in Europa. Vanwege de onzekerheid, gaat het bedrijf de tarieven maandelijks herzien en zo nodig aanpassen.
Lees meerElektrisch vervoer en brandveiligheid: trends, issues en toekomst
De energietransitie betekent dat er steeds meer elektrische voertuigen in gebruik zijn. Daarmee ontstaan allerlei risico’s voor brandveiligheid. De actuele ontwikkelingen en de opgaven voor brandpreventie.
Lees meerParkeerkorting voor elektrische auto’s vanaf volgend jaar
Gemeenten mogen vanaf volgend jaar lagere parkeertarieven rekenen voor elektrische auto’s en auto’s die op waterstof rijden. Het kabinet is van plan de Gemeentewet daarvoor aan te passen.
Lees meerQ-Park en Shell: 5 mobility hubs in grote steden
Q-Park en Shell gaan gezamenlijk vijf mobility hubs in grote steden in Nederland opzetten. Op deze parkeerfaciliteiten worden nieuwe concepten ingevoerd
Lees meerVan vloeistof naar vast; beter, robuuster en veiliger!
De Solid State batterij. Van vloeistof naar vast; beter, robuuster en veiliger!
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.