Rotterdam krijgt 100 slimme laadpalen in eerste kwartaal
Slimme laadpalen voor elektrische auto’s kunnen het elektriciteitsnet helpen stabiliseren. Daarom plaatst Rotterdam in de eerste drie maanden van dit jaar honderd van zulke laadpunten.
De gemeente stimuleert de komst van elektrische auto’s om hub gebrek aan uitstoot bijdraagt aan een betere luchtkwaliteit. Maar tegelijkertijd vragen ze erg veel van het elektriciteitsnetwerk. Duurzaamheidswethouder Arno Bonte denkt dat deze wagens een belangrijke schakel kunnen worden in het elektriciteitsnetwerk door gebruik te gaan maken van deze slimme laadpalen.
Terugleveren aan het net
Deze zijn intelligent omdat ze worden voorzien van slimme laadtechnieken, waardoor het mogelijk wordt om op elektrische auto’s een overschot aan duurzaam opgewekte stroom op te slaan en vervolgens terug leveren aan het net op piekmomenten. Dat kan overigens nog niet met elk type elektrische auto’s. Daarom gaat de gemeente experimenteren met twee technieken, namelijk Smart Charging en Vehicle to Grid.
Door op specifieke momenten langzamer of sneller te laden, worden pieken in elektriciteitsvraag voorkomen en beschikbare duurzame stroom beter verdeeld. Ook kan de laadsnelheid precies op het juiste moment worden aangepast waarmee de beschikbare netcapaciteit optimaal wordt ingezet, zonder dat de elektrische rijder daar last van heeft.
> Lees het hele artikel (bron: Infrasite)
Meer nieuws
ElaadNL kennis en innovatie om groei elektrisch rijden te ondersteunen
Sinds de intrede van elektrische auto’s in Nederland in 2009 is ElaadNL actief. Maar wat is hun rol nu precies? We enkele vragen aan twee medewerkers van ElaadNL: Nazir Refa (Senior data analist) en Daan Hammer (Projectmanager marktontwikkeling).
Lees meerNationaal Laadonderzoek 2021
Het Nationaal Laadonderzoek 2021 is verschenen over het laden van EV’s in Nederland. Met ervaringen en meningen van EV-rijders. Het Nationaal Laadonderzoek is een initiatief
Lees meerExpertteam: Ad hoc laden voor VU-VUmc
Parkeerbedrijf VU-VUmc exploiteert het parkeren van de Vrije Universiteit en het Amsterdam AMC locatie VUmc in Amsterdam. Zij vraagt het Vexpan Expertteam hoe het zit met ad hoc elektrisch laden.
Lees meerSnelladen in de stad essentiële toevoeging aan laadnetwerk
Snelladers vind je nu voornamelijk langs de snelweg. Om te voldoen aan de toenemende snellaadbehoefte zijn er meer snelladers in de stad nodig. De parkeerduur van de gebruiker en
Lees meerRoyal HaskoningDHV brengt landelijke ontwikkeling laadbehoefte in kaart
De laadpalen die het groeiend aantal elektrische voertuigen moeten voorzien van stroom worden momenteel gerealiseerd wanneer hier vraag naar is.
Lees meerItalië legt Google boete op voor weren app Android Auto
Het huidige systeem van autobelastingen moet grondig veranderen om het halen van klimaatdoelstellingen mogelijk te maken. Een vorm van kilometerheffing
Lees meer