Reactie op IBO-rapport: elektrisch rijden moet voor grote groepen betaalbaar zijn

Gepubliceerd op: 04 april 2023

De transitie naar emissieloze auto’s moet voor grote groepen betaalbaar zijn en daarom moet het kabinet naast beprijzende en normerende maatregelen vooral ook stimulerende maatregelen inzetten. Dat adviseert het Formule E-Team (FET) in een brief aan het kabinet.

 

IBO-rapport
De brief bevat de reactie van het FET op het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) Klimaat ‘Scherpe doelen, scherpe keuzes’ dat afgelopen maand door ambtenaren van de verschillende ministeries werd gepresenteerd.

 

‘Het IBO doet een aantal voorstellen om de CO2 uitstoot binnen de sector mobiliteit terug te dringen. Het invoeren van zero-emissiezones, een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting, het invoeren van een verbod op zakelijke brandstofauto’s vanaf 2025 en het verhogen van de bpm van fossiele personenauto’s. Dit zijn voorstellen die weliswaar elektrisch rijden aantrekkelijker maken ten opzichte van rijden in een brandstofauto, maar die ook betekenen dat elektrisch rijden fors duurder wordt dan nu’, licht het FET in de brief aan het kabinet haar pleidooi voor stimulerende maatregelen toe.

 

Laadinfrastructuur
In de brief vraagt het FET ook aandacht voor de uitrol van laadpalen. ‘Een essentiële randvoorwaarde voor de ingroei van elektrische personenauto’s is het realiseren van voldoende (slimme) laadinfrastructuur. Het FET vindt dan ook dat er maatregelen moeten komen om de capaciteit van het netwerk uit te breiden en tijdig de impact van de extra benodigde laadinfrastructuur op het elektriciteitsnetwerk te mitigeren.’

 

Meer informatie
> De brief van het Formule E-Team is hier in zijn geheel te lezen | Nederlandelektrisch.nl
> Alles over Thema E-laden

 

Tags

laadinfrastructuur elektrisch rijden stimulerende maatregelen

Meer nieuws

ElaadNL kennis en innovatie om groei elektrisch rijden te ondersteunen

Sinds de intrede van elektrische auto’s in Nederland in 2009 is ElaadNL actief. Maar wat is hun rol nu precies? We enkele vragen aan twee medewerkers van ElaadNL: Nazir Refa (Senior data analist) en Daan Hammer (Projectmanager marktontwikkeling).

Lees meer

Nationaal Laadonderzoek 2021

Het Nationaal Laadonderzoek 2021 is verschenen over het laden van EV’s in Nederland. Met ervaringen en meningen van EV-rijders. Het Nationaal Laadonderzoek is een initiatief

Lees meer

Expertteam: Ad hoc laden voor VU-VUmc

Parkeerbedrijf VU-VUmc exploiteert het parkeren van de Vrije Universiteit en het Amsterdam AMC locatie VUmc in Amsterdam. Zij vraagt het Vexpan Expertteam hoe het zit met ad hoc elektrisch laden.  

Lees meer

Snelladen in de stad essentiële toevoeging aan laadnetwerk

Snelladers vind je nu voornamelijk langs de snelweg. Om te voldoen aan de toenemende snellaadbehoefte zijn er meer snelladers in de stad nodig. De parkeerduur van de gebruiker en

Lees meer

Royal HaskoningDHV brengt landelijke ontwikkeling laadbehoefte in kaart

De laadpalen die het groeiend aantal elektrische voertuigen moeten voorzien van stroom worden momenteel gerealiseerd wanneer hier vraag naar is. 

Lees meer

Italië legt Google boete op voor weren app Android Auto

Het huidige systeem van autobelastingen moet grondig veranderen om het halen van klimaatdoelstellingen mogelijk te maken. Een vorm van kilometerheffing

Lees meer
1 18 19 20 21 22 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief