Reactie op IBO-rapport: elektrisch rijden moet voor grote groepen betaalbaar zijn
De transitie naar emissieloze auto’s moet voor grote groepen betaalbaar zijn en daarom moet het kabinet naast beprijzende en normerende maatregelen vooral ook stimulerende maatregelen inzetten. Dat adviseert het Formule E-Team (FET) in een brief aan het kabinet.
IBO-rapport
De brief bevat de reactie van het FET op het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) Klimaat ‘Scherpe doelen, scherpe keuzes’ dat afgelopen maand door ambtenaren van de verschillende ministeries werd gepresenteerd.
‘Het IBO doet een aantal voorstellen om de CO2 uitstoot binnen de sector mobiliteit terug te dringen. Het invoeren van zero-emissiezones, een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting, het invoeren van een verbod op zakelijke brandstofauto’s vanaf 2025 en het verhogen van de bpm van fossiele personenauto’s. Dit zijn voorstellen die weliswaar elektrisch rijden aantrekkelijker maken ten opzichte van rijden in een brandstofauto, maar die ook betekenen dat elektrisch rijden fors duurder wordt dan nu’, licht het FET in de brief aan het kabinet haar pleidooi voor stimulerende maatregelen toe.
Laadinfrastructuur
In de brief vraagt het FET ook aandacht voor de uitrol van laadpalen. ‘Een essentiële randvoorwaarde voor de ingroei van elektrische personenauto’s is het realiseren van voldoende (slimme) laadinfrastructuur. Het FET vindt dan ook dat er maatregelen moeten komen om de capaciteit van het netwerk uit te breiden en tijdig de impact van de extra benodigde laadinfrastructuur op het elektriciteitsnetwerk te mitigeren.’
Meer informatie
> De brief van het Formule E-Team is hier in zijn geheel te lezen | Nederlandelektrisch.nl
> Alles over Thema E-laden
Meer nieuws
Stappen om VvE-laadpunten aan te leggen
Elektrisch rijden is populairder dan ooit. Dat merken Verenigingen van Eigenaren ook. Steeds meer VvE’s krijgen de vraag of er bij de eigen of gezamenlijke parkeergelegenheid een laadpunt kan komen.
Lees meerDronten haalt energie uit parkeren: groen licht!
Groen licht voor het EFRO-project PowerParking in de gemeente Dronten. EFRO staat voor Europees Fonds Regionale Ontwikkeling. Parkeren onder de 1100 zonnepanelen
Lees meerZo ontwerp je veilige laadpalen in parkeergarages
Je ziet ze steeds meer om je heen: elektrische auto’s, maar ook elektrische laadpalen. Hoe versnelt de transitie naar elektrisch rijden? Zo’n transitie brengt
Lees meerConvenant met ministerie I&W over laadinfrastructuur in parkeergarages
Na de intentieverklaring voor ontwikkeling van laadinfrastructuur in parkeergarages door het Ministerie I&W en Vexpan ondertekend werd het uitgewerkte convenant door staatssecretaris Stientje van Veldhoven en André Wielaard, voorzitter van Vexpan ondertekend.
Lees meerGroot onderzoek naar transparante laadtarieven
Er komt een onderzoek naar de transparantie van laadtarieven voor elektrische auto’s bij de verschillende aanbieders in Nederland. Dat meldt BNR. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het Nationaal Kennisinstituut Laadinfrastructuur (NKL).
Lees meerBijna de helft meer elektrische auto's op de weg dan in 2019
Er reden in 2020 43% meer elektrische auto’s op de weg dan in 2019. In totaal waren dat er 292.630. Van alle personenauto’s in het Nederlandse wagenpark was in 2020 3,2% elektrisch. In 2019 was dit
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.