Handhaving en invordering naheffingen parkeerbelasting
Tijdens de najaarsvergadering van Vexpan gaven Martin Curfs van Inpublic en Joan van Yperen van Tobias Fiscaal een presentatie over “Handhaving en invordering naheffingen parkeerbelasting.” op nationaal niveau. Deze titel geeft al de essentie van de Europese discussie weer waarvoor EPA aan het lobbyen is, waarover Tom Antonissen van EPA voor hen een toelichting gaf.
[Verslag van Peter Martens, erelid van Vexpan]
In het totale proces zorgt Inpublic voor de handhaving op straat, waarbij gebruik kan worden gemaakt van scanauto’s. Deze scanauto’s worden feitelijk door meerdere opdrachtgevers (gemeenten) gedeeld. Menselijke nacontrole van de digitale handhavingsresultaten vindt plaats voordat het invorderingsproces in gang wordt gezet.
Geen boetelawines
Een week voor de bijeenkomst was in het nieuws de “boetelawines”, waarbij mensen in een paar dagen meerdere boetes ontvingen als gevolg van één fout, vaak in geval van een vergunning. Bij voorbeeld wanneer per ongeluk in een verkeerd (aangrenzend) vergunningsgebied was geparkeerd, of bij intrekken of verlopen van een parkeervergunning of wanneer een kentekenwijziging bij een nieuwe auto niet was doorgegeven. In de samenwerking tussen InPublic en Tobias Fiscaal komen deze “boetelawines” niet voor.
Ingebouwde ‘alert functionaliteit’
InPublic en Tobias Fiscaal voorkomen ‘boetelawines’ omdat zij gebruik maken van een ingebouwde alert functionaliteit waarbij de naheffingen on hold worden gezet vóór verzending. En in dergelijke gevallen wordt contact opgenomen met de eigenaar om dergelijke “loze alarmen” te stoppen, die het handhavings- en invorderingssysteem ernstig kunnen overbelasten.
Invordering zo klantvriendelijk mogelijk
Na deze validering van de handhavingsresultaten worden de data overgedragen naar het invorderingssysteem. Dit kan de gemeente in eigen beheer uitvoeren of uitbesteden. In het laatste geval is Tobias Fiscaal een optie. Tobias staat voor Totaal Oplossing Bekeuring Invoer en Afhandeling Systeem en was oorspronkelijk onderdeel van de KLPD (Korps Landelijke Politie Diensten). In het afhandelingsproces zijn efficiëntie en laagdrempeligheid belangrijke factoren, om namens de gemeente zo klantvriendelijk mogelijk over te komen naar de beboete kentekenhouders, die uiteindelijk veelal bezoekers van de gemeente zijn. Daartoe is er zowel een portal voor de klanten/gemeenten als voor de kentekenhouders beschikbaar waar alle relevante gegevens beschikbaar zijn.
Tobias Fiscaal maakt gebruik van het EUCARIS uitwisselingssysteem (EUropean CAR and driving licence Information System) waarmee buitenlandse eigenaren bij overtredingen kunnen worden geïdentificeerd. Namens Nederland is RDW daarop aangesloten en Tobias is door de gemeentelijke opdrachtgevers gemandateerd om via EUCARIS de gegevens op te vragen. Via bilaterale afspraken tussen landen kunnen hiermee ook deze overtreders worden geídentificeerd en boetes worden verzonden, ook al valt niet-betalen van parkeren vooralsnog buiten de eerder genoemde pan-Europese CBE-richtlijn, waarvan EUCARIS het uitvoerend mechanisme is.
Meer informatie
> Tobias Fiscaal
> InPublic
Meer nieuws
ElaadNL kennis en innovatie om groei elektrisch rijden te ondersteunen
Sinds de intrede van elektrische auto’s in Nederland in 2009 is ElaadNL actief. Maar wat is hun rol nu precies? We enkele vragen aan twee medewerkers van ElaadNL: Nazir Refa (Senior data analist) en Daan Hammer (Projectmanager marktontwikkeling).
Lees meerNationaal Laadonderzoek 2021
Het Nationaal Laadonderzoek 2021 is verschenen over het laden van EV’s in Nederland. Met ervaringen en meningen van EV-rijders. Het Nationaal Laadonderzoek is een initiatief
Lees meerExpertteam: Ad hoc laden voor VU-VUmc
Parkeerbedrijf VU-VUmc exploiteert het parkeren van de Vrije Universiteit en het Amsterdam AMC locatie VUmc in Amsterdam. Zij vraagt het Vexpan Expertteam hoe het zit met ad hoc elektrisch laden.
Lees meerSnelladen in de stad essentiële toevoeging aan laadnetwerk
Snelladers vind je nu voornamelijk langs de snelweg. Om te voldoen aan de toenemende snellaadbehoefte zijn er meer snelladers in de stad nodig. De parkeerduur van de gebruiker en
Lees meerRoyal HaskoningDHV brengt landelijke ontwikkeling laadbehoefte in kaart
De laadpalen die het groeiend aantal elektrische voertuigen moeten voorzien van stroom worden momenteel gerealiseerd wanneer hier vraag naar is.
Lees meerItalië legt Google boete op voor weren app Android Auto
Het huidige systeem van autobelastingen moet grondig veranderen om het halen van klimaatdoelstellingen mogelijk te maken. Een vorm van kilometerheffing
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.