Handhaving en invordering naheffingen parkeerbelasting
Tijdens de najaarsvergadering van Vexpan gaven Martin Curfs van Inpublic en Joan van Yperen van Tobias Fiscaal een presentatie over “Handhaving en invordering naheffingen parkeerbelasting.” op nationaal niveau. Deze titel geeft al de essentie van de Europese discussie weer waarvoor EPA aan het lobbyen is, waarover Tom Antonissen van EPA voor hen een toelichting gaf.
[Verslag van Peter Martens, erelid van Vexpan]
In het totale proces zorgt Inpublic voor de handhaving op straat, waarbij gebruik kan worden gemaakt van scanauto’s. Deze scanauto’s worden feitelijk door meerdere opdrachtgevers (gemeenten) gedeeld. Menselijke nacontrole van de digitale handhavingsresultaten vindt plaats voordat het invorderingsproces in gang wordt gezet.
Geen boetelawines
Een week voor de bijeenkomst was in het nieuws de “boetelawines”, waarbij mensen in een paar dagen meerdere boetes ontvingen als gevolg van één fout, vaak in geval van een vergunning. Bij voorbeeld wanneer per ongeluk in een verkeerd (aangrenzend) vergunningsgebied was geparkeerd, of bij intrekken of verlopen van een parkeervergunning of wanneer een kentekenwijziging bij een nieuwe auto niet was doorgegeven. In de samenwerking tussen InPublic en Tobias Fiscaal komen deze “boetelawines” niet voor.
Ingebouwde ‘alert functionaliteit’
InPublic en Tobias Fiscaal voorkomen ‘boetelawines’ omdat zij gebruik maken van een ingebouwde alert functionaliteit waarbij de naheffingen on hold worden gezet vóór verzending. En in dergelijke gevallen wordt contact opgenomen met de eigenaar om dergelijke “loze alarmen” te stoppen, die het handhavings- en invorderingssysteem ernstig kunnen overbelasten.
Invordering zo klantvriendelijk mogelijk
Na deze validering van de handhavingsresultaten worden de data overgedragen naar het invorderingssysteem. Dit kan de gemeente in eigen beheer uitvoeren of uitbesteden. In het laatste geval is Tobias Fiscaal een optie. Tobias staat voor Totaal Oplossing Bekeuring Invoer en Afhandeling Systeem en was oorspronkelijk onderdeel van de KLPD (Korps Landelijke Politie Diensten). In het afhandelingsproces zijn efficiëntie en laagdrempeligheid belangrijke factoren, om namens de gemeente zo klantvriendelijk mogelijk over te komen naar de beboete kentekenhouders, die uiteindelijk veelal bezoekers van de gemeente zijn. Daartoe is er zowel een portal voor de klanten/gemeenten als voor de kentekenhouders beschikbaar waar alle relevante gegevens beschikbaar zijn.
Tobias Fiscaal maakt gebruik van het EUCARIS uitwisselingssysteem (EUropean CAR and driving licence Information System) waarmee buitenlandse eigenaren bij overtredingen kunnen worden geïdentificeerd. Namens Nederland is RDW daarop aangesloten en Tobias is door de gemeentelijke opdrachtgevers gemandateerd om via EUCARIS de gegevens op te vragen. Via bilaterale afspraken tussen landen kunnen hiermee ook deze overtreders worden geídentificeerd en boetes worden verzonden, ook al valt niet-betalen van parkeren vooralsnog buiten de eerder genoemde pan-Europese CBE-richtlijn, waarvan EUCARIS het uitvoerend mechanisme is.
Meer informatie
> Tobias Fiscaal
> InPublic
Meer nieuws
Haarlem staat ‘kabelarm’ toe, laadkabels voortaan door de lucht
De kabelarm en de kabelgoot is in gemeente Haarlem binnenkort niet meer verboden. Het initiatiefvoorstel tot het wijzigen van de wet van de Christenunie is onlangs aangenomen door de gemeenteraad.
Lees meerStand convenant laadinfrastructuur in parkeergarages | Interview Vexpan met De Telegraaf
'Flink tekort aan laadpalen in parkeergarages: overvol stroomnet en brandveiligheid gooien roet in het eten.' De Telegraaf over stand van zaken Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages (CLIP) van Vexpan en Ministerie I&W.
Lees meerLaadpalen Gelderland en Utrecht kunnen uitgezet bij krapte op stroomnet
In meerdere gemeenten in Gelderland en Utrecht kunnen laadpalen binnenkort worden uitgezet als het stroomnetwerk overbelast is. De 191 laadpalen komen onder het beheer van Park&Charge en gaan “netbewust laden”. Dat betekent dat er minder of geen stroom naar de palen toegaat als er minder stroom beschikbaar is.
Lees meerParking Centrum Oosterdok grootste aantal binnenstedelijke laadplekken van Nederland
Het aantal laadplekken in de parkeergarage bij Oosterdok in Amsterdam is verdubbeld met 76 nieuwe oplaadpunten. Deze uitbreiding biedt elektrische rijders de zekerheid van een laadpaal in het hart van Amsterdam.
Lees meerNieuwe regels van kracht voor prijstransparantie laden elektrische auto’s
Vanaf 13 april gelden nieuwe regels over het laden van elektrische auto’s bij laadpalen. De Europese verordening AFIR zorgt in Europa voor meer laadstations, makkelijker laden en duidelijke communicatie over de kosten.
Lees meerEV Infrastructure & Parking: Will supply ever meet demand?
There are always some fascinating discussions circulating around the electric vehicle (EV) sector. Two inextricably linked bones of contention that will be discussed during next month’s Intertraffic Amsterdam 2024 summit programme are supply and demand.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.