Handhaving en invordering naheffingen parkeerbelasting
Tijdens de najaarsvergadering van Vexpan gaven Martin Curfs van Inpublic en Joan van Yperen van Tobias Fiscaal een presentatie over “Handhaving en invordering naheffingen parkeerbelasting.” op nationaal niveau. Deze titel geeft al de essentie van de Europese discussie weer waarvoor EPA aan het lobbyen is, waarover Tom Antonissen van EPA voor hen een toelichting gaf.
[Verslag van Peter Martens, erelid van Vexpan]
In het totale proces zorgt Inpublic voor de handhaving op straat, waarbij gebruik kan worden gemaakt van scanauto’s. Deze scanauto’s worden feitelijk door meerdere opdrachtgevers (gemeenten) gedeeld. Menselijke nacontrole van de digitale handhavingsresultaten vindt plaats voordat het invorderingsproces in gang wordt gezet.
Geen boetelawines
Een week voor de bijeenkomst was in het nieuws de “boetelawines”, waarbij mensen in een paar dagen meerdere boetes ontvingen als gevolg van één fout, vaak in geval van een vergunning. Bij voorbeeld wanneer per ongeluk in een verkeerd (aangrenzend) vergunningsgebied was geparkeerd, of bij intrekken of verlopen van een parkeervergunning of wanneer een kentekenwijziging bij een nieuwe auto niet was doorgegeven. In de samenwerking tussen InPublic en Tobias Fiscaal komen deze “boetelawines” niet voor.
Ingebouwde ‘alert functionaliteit’
InPublic en Tobias Fiscaal voorkomen ‘boetelawines’ omdat zij gebruik maken van een ingebouwde alert functionaliteit waarbij de naheffingen on hold worden gezet vóór verzending. En in dergelijke gevallen wordt contact opgenomen met de eigenaar om dergelijke “loze alarmen” te stoppen, die het handhavings- en invorderingssysteem ernstig kunnen overbelasten.
Invordering zo klantvriendelijk mogelijk
Na deze validering van de handhavingsresultaten worden de data overgedragen naar het invorderingssysteem. Dit kan de gemeente in eigen beheer uitvoeren of uitbesteden. In het laatste geval is Tobias Fiscaal een optie. Tobias staat voor Totaal Oplossing Bekeuring Invoer en Afhandeling Systeem en was oorspronkelijk onderdeel van de KLPD (Korps Landelijke Politie Diensten). In het afhandelingsproces zijn efficiëntie en laagdrempeligheid belangrijke factoren, om namens de gemeente zo klantvriendelijk mogelijk over te komen naar de beboete kentekenhouders, die uiteindelijk veelal bezoekers van de gemeente zijn. Daartoe is er zowel een portal voor de klanten/gemeenten als voor de kentekenhouders beschikbaar waar alle relevante gegevens beschikbaar zijn.
Tobias Fiscaal maakt gebruik van het EUCARIS uitwisselingssysteem (EUropean CAR and driving licence Information System) waarmee buitenlandse eigenaren bij overtredingen kunnen worden geïdentificeerd. Namens Nederland is RDW daarop aangesloten en Tobias is door de gemeentelijke opdrachtgevers gemandateerd om via EUCARIS de gegevens op te vragen. Via bilaterale afspraken tussen landen kunnen hiermee ook deze overtreders worden geídentificeerd en boetes worden verzonden, ook al valt niet-betalen van parkeren vooralsnog buiten de eerder genoemde pan-Europese CBE-richtlijn, waarvan EUCARIS het uitvoerend mechanisme is.
Meer informatie
> Tobias Fiscaal
> InPublic
Meer nieuws
ElaadNL introduceert laadplanologie: laadvraag geografisch verplaatsen om stroomnet te ontlasten
Netcongestie en de groei van elektrisch vervoer maken het noodzakelijk om niet alleen te kijken naar wanneer het beste kan worden opgeladen (slim laden), maar ook waar het beste in de laadvraag voorzien kan worden.
Lees meerNetbewust laden elektrische auto maakt verschuiving laadpiek mogelijk
Uit een grote proef van Enexis, Vattenfall, de provincies Noord-Brabant en Limburg blijkt dat het netbewust laden van elektrische auto’s bij openbare laadpalen een verschuiving van de laadpiek mogelijk maakt.
Lees meerNieuwegein staat opladen elektrische auto met kabel over stoep toe
Nieuwegein maakt het voor inwoners zonder eigen oprit mogelijk om hun elektrische auto op te laden met stroom vanuit huis. Mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
Lees meerDigitaal ‘vangnet’ maakt weg vrij voor elektrische auto’s laden zonder overbelasting stroomnet
Door het opladen van elektrische auto’s lokaal slim aan te sturen en een digitaal ‘vangnet’ toe te voegen, kunnen veel meer EV's probleemloos geladen worden binnen zonder overbelasting van het stroom. Het onderzoeksproject SmoothEMS met Gridshield, wordt hiermee succesvol afgerond.
Lees meerProvincie Gelderland hergebruikt 191 oude laadpalen
Provincie Gelderland en Park&Charge gaan 191 laadpalen hergebruiken. Na een concessieperiode van 10 jaar zijn de laadpalen in 4 maanden tijd gereviseerd om minimaal tot 2032 in exploitatie te gaan volgens de nieuwe normen van de NEN.
Lees meerToelichting Vexpan op brandveiligheid in parkeergarages
Namens de parkeerbranche geeft Vexpan een nadere toelichting op brandveiligheid in parkeergarages. Dit is, niet alleen in de context van EV-voertuigen, al decennia lang een integraal onderdeel bij het ontwerp en de bouw van parkeerfaciliteiten.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.