Zware auto's moeten meer parkeergeld betalen in Parijs, opkomst referendum laag
Mensen die met een zware auto in Parijs willen parkeren, krijgen te maken met fors hogere parkeertarieven. Bij een referendum hierover heeft iets meer dan de helft van de kiezers (54,5 procent) voor een plan van de gemeente gestemd. Het stadsbestuur noemt de maatregel nodig om “grote vervuilende auto’s” uit de stad te weren en zegt dat de auto’s vanwege hun hogere gewicht gevaarlijk zijn voor voetgangers.er overleggen.
Veel animo voor het referendum was er niet: minder dan zes procent van de bijna 1,4 miljoen opgeroepen mensen kwam opdagen.
Het stadsbestuur wil dat SUV’s en andere zware auto’s voor parkeren in het centrum 18 euro per uur gaan betalen, in plaats van zes euro. Ook het parkeertarief in de buitenwijken moet volgens het stadsbestuur omhoog naar twaalf euro per uur. Bovendien nemen de parkeerkosten toe naarmate een auto er langer staat. Bij zes uur parkeren is de bestuurder van een zware auto straks 225 euro kwijt, tegenover 75 euro voor een auto die minder zwaar is.
>Bron: NOS
Vexpan vraagt zich af: zijn er ook Nederlandse gemeenten met plannen om ‘zware auto’s’ meer te belasten? Wij zien je reactie graag op info@vexpan.nl
Meer nieuws
Wat gaat Carbon-Based design betekenen voor architectenbureaus?
Hoe kunnen we bouwen met zo min mogelijk negatieve gevolgen en emissies verminderen? Dat is de kernvraag van het nieuwe rapport CarbonBased design – steps to zero.
Lees meerCities in Motion/Steden in Beweging
Het openingsnummer van "Steden in Beweging" bespreekt hoe baanbrekende concepten, zoals superblokken en de 15-minutenstad, de weg effenen voor groene, slimmere en inclusievere steden van de toekomst.
Lees meerMicrocar
Er is sinds begin 2022 een elektrische microcar op de markt die een serieus alternatief is voor de auto.
Lees meerContinental Car Parks en Q-Park realiseren parkeergarage Frontenpark Maastricht
Continental Car Parks realiseert met Q-Park Operations Netherlands B.V. extra parkeergelegenheid op het Frontenpark in Maastricht. De bouwwerkzaamheden starten begin tweede kwartaal 2023.
Lees meerElektrisch rijden in 2050: een nieuwe prognose van ElaadNL
Eind 2021 heeft E-laad een Outlook uitgebracht waarin wordt ingegaan op het perspectief voor het elektrisch rijden voor een verdere toekomst en heeft daarbij gekeken naar de ontwikkeling tot het jaar 2050.
Lees meerParkeergarages: Ontwikkelingen duurzaamheid en kwaliteit
Welke ontwikkelingen hebben effect op vastgoed parkeergarages? Vexpan en VBR overhandigden handreikingen tijdens seminar. Een terugblik en downloads.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.