Zware auto's moeten meer parkeergeld betalen in Parijs, opkomst referendum laag

Gepubliceerd op: 05 februari 2024

Mensen die met een zware auto in Parijs willen parkeren, krijgen te maken met fors hogere parkeertarieven. Bij een referendum hierover heeft iets meer dan de helft van de kiezers (54,5 procent) voor een plan van de gemeente gestemd. Het stadsbestuur noemt de maatregel nodig om “grote vervuilende auto’s” uit de stad te weren en zegt dat de auto’s vanwege hun hogere gewicht gevaarlijk zijn voor voetgangers.er overleggen.

 

Veel animo voor het referendum was er niet: minder dan zes procent van de bijna 1,4 miljoen opgeroepen mensen kwam opdagen.

 

Het stadsbestuur wil dat SUV’s en andere zware auto’s voor parkeren in het centrum 18 euro per uur gaan betalen, in plaats van zes euro. Ook het parkeertarief in de buitenwijken moet volgens het stadsbestuur omhoog naar twaalf euro per uur. Bovendien nemen de parkeerkosten toe naarmate een auto er langer staat. Bij zes uur parkeren is de bestuurder van een zware auto straks 225 euro kwijt, tegenover 75 euro voor een auto die minder zwaar is.

 

Lees verder

 

>Bron: NOS

 

Vexpan vraagt zich af: zijn er ook Nederlandse gemeenten met plannen om ‘zware auto’s’ meer te belasten? Wij zien je reactie graag op info@vexpan.nl

Tags

SUV parkeertarief Parijs vervuilende auto's parkeerkosten

Meer nieuws

Hoeveel elektrische auto's kan de wereld aan?

Als iedereen elektrisch gaat rijden hebben we geen fossiele uitstoot meer, maar voor de productie van de batterijen en elektromotoren van die auto’s zijn veel grondstoffen nodig.

Lees meer

Zware auto's moeten meer parkeergeld betalen in Parijs, opkomst referendum laag

Mensen die met een zware auto in Parijs willen parkeren, krijgen te maken met fors hogere parkeertarieven. Bij een referendum hierover heeft iets meer dan de helft van de kiezers (54,5 procent) voor een plan van de gemeente gestemd.

Lees meer

Deelmobiliteit: zware motiveringsplicht bij ruimtelijke inpassing van projecten

In dit artikel zal uiteen worden gezet welke eisen de jurisprudentie stelt aan de inzet van deelmobiliteit.

Lees meer

Hart van de Waalsprong: eerste energieneutrale winkelcentrum met parkeerhuis

In Nijmegen is het eerste energieneutrale winkelcentrum van Nederland opgeleverd, inclusief een parkeerhuis met 300 parkeerplekken. Een project van Ontwikkelcombinatie Hart van de Waalsprong.

Lees meer

Stand van zaken: flexibele parkeermachtiging deelauto's

Eén auto, elektrische scooter of fiets die gebruikt wordt door veel reizigers: deelmobiliteit belooft minder vervoersmiddelen in de stad. Wat is de stand van zaken van het deelprojecten Flexibel parkeren voor deelauto’s?

Lees meer

Groningen ziet vraag naar autodelen groeien en helpt bewoners

Duurzaam Groningen, het duurzaamheidsplatform van de gemeente, ziet een groeiende vraag naar autodelen. Samen met DEEL gaat zij zoveel mogelijk buurten gratis begeleiden.

Lees meer
1 2 3 13

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief