Zware auto's moeten meer parkeergeld betalen in Parijs, opkomst referendum laag
Mensen die met een zware auto in Parijs willen parkeren, krijgen te maken met fors hogere parkeertarieven. Bij een referendum hierover heeft iets meer dan de helft van de kiezers (54,5 procent) voor een plan van de gemeente gestemd. Het stadsbestuur noemt de maatregel nodig om “grote vervuilende auto’s” uit de stad te weren en zegt dat de auto’s vanwege hun hogere gewicht gevaarlijk zijn voor voetgangers.er overleggen.
Veel animo voor het referendum was er niet: minder dan zes procent van de bijna 1,4 miljoen opgeroepen mensen kwam opdagen.
Het stadsbestuur wil dat SUV’s en andere zware auto’s voor parkeren in het centrum 18 euro per uur gaan betalen, in plaats van zes euro. Ook het parkeertarief in de buitenwijken moet volgens het stadsbestuur omhoog naar twaalf euro per uur. Bovendien nemen de parkeerkosten toe naarmate een auto er langer staat. Bij zes uur parkeren is de bestuurder van een zware auto straks 225 euro kwijt, tegenover 75 euro voor een auto die minder zwaar is.
>Bron: NOS
Vexpan vraagt zich af: zijn er ook Nederlandse gemeenten met plannen om ‘zware auto’s’ meer te belasten? Wij zien je reactie graag op info@vexpan.nl
Meer nieuws
Hoe duurzaam is een parkeergarage? Parkeren essentieel voor gebiedsontwikkeling
Er ligt een enorme woningbouwopgave in het verschiet voor nu en in de toekomst. Deze wordt vooral binnenstedelijk opgelost.
Lees meerHelft EV-rijders stapt over als fiscale voordelen wegvallen
Als de MRB voor elektrische auto's hoger wordt dan voor vergelijkbare brandstofauto's, blijft bijna de helft van de EV-rijders niet elektrisch rijden. Dat blijkt uit het Nationaal EV en Berijdersonderzoek 2022.
Lees meerInto the Great Wide Open maakt gebruik van deelauto’s voor emissieloos festival
Ruim 60.000 fossielvrije kilometers zijn gemaakt en 6.030 kilogram CO2-uitstoot bespaard door gebruik te maken van elektrische deelauto's tijdens het festival Into The Great Wide Open.
Lees meerSamenwerking Mobility Lab startups met eerste opdrachtgever
De zesde editie van Mobility Lab is succesvol afgesloten. Diverse startups testen met een eerste opdrachtgever hun innovaties op het gebied van mobiliteit.
Lees meerAutodelen is nu ook gemeengoed buiten de Randstad
Autodelen beperkt zich niet tot de Randstad of sterk stedelijke gebieden. Dat blijkt uit onderzoek van CROW onder 63 gemeenten. Van de 52 gemeenten die deelautobeleid hebben ontwikkeld, liggen er 25 buiten de Randstad.
Lees meerDura Vermeer en BAM Infra vergroten hergebruik bouwmaterialen
Dura Vermeer en BAM Infra roepen grond-, weg- en waterbouwbedrijven op om DuSpot in gebruik te nemen. De softwareoplossing matcht vraag en aanbod van herbruikbare bouwmaterialen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.