BMW en gemeente Rotterdam helpen elektrische rijders
Met het pilotproject Charge & Repark dat na de eerste week van februari van start is gegaan, proberen BMW en de gemeente Rotterdam elektrische rijders op een positieve manier te stimuleren om de laadpaal vrij te maken zodra hun elektrische of plug-in hybride auto voldoende is opgeladen.
Hoewel het aantal (semi-)publieke laadpunten in Nederland vooralsnog sneller groeit (+44% van 2022 op 2021)* dan de hoeveelheid elektrische en plug-in hybride auto’s op de Nederlandse wegen (+35% van 2022 op 2021)*, moet elke (semi-)publieke laadpaal ruim vier auto’s bedienen. Bovendien verschilt de laadinfrastructuur sterk per regio of wijk. Rotterdam werkt aan een dekkend netwerk, maar in sommige wijken met een hoge parkeerdruk kan het fijn zijn als zoveel mogelijk mensen van de laadpalen gebruik kunnen maken.
John Akkerhuis, adviseur Mobiliteit bij de Gemeente Rotterdam: “Het aantal elektrische auto’s in Nederland zal exponentieel groeien in de komende jaren. Dat vinden wij als stad een geweldige ontwikkeling, maar al die elektrische auto’s moeten ook opladen. Om de kans te verkleinen dat er te weinig laadpalen beschikbaar zijn in de stad om je auto op te laden, zet de gemeente nu vooral in op het bijplaatsen van laadpalen. Maar sommige bestuurders bezetten te lang een laadpaal, terwijl de batterij voldoende of geheel is opgeladen. Die mensen willen we positief stimuleren hun auto te verplaatsen en zo de laadplek vrij te maken voor een ander. ”Dion van der Heijden, E-Mobility Services Manager bij BMW Group Nederland, voegt daaraan toe: “Met Charge & Repark maken we elektrisch rijden toegankelijker, aangezien de beschikbaarheid van de laadinfrastructuur verbetert.”
Akkerhuis: “Tegelijkertijd onderzoeken we ‘bi-directioneel laden’, ofwel auto’s die hun stroom terug kunnen leveren aan het net of een lokaal elektriciteitsnetwerk als er een hoge elektriciteitsvraag is. Als dat in de toekomst grootschalig mogelijk wordt, is het juist wél handig dat er volgeladen auto’s aan laadpalen zijn aangesloten. Dit helpt de energietransitie ook. Met de verschillende partners onderzoeken we wat de mogelijkheden zijn om het laadnetwerk optimaal in te richten.”
Samenwerking sinds 2018
Een veilige, gezonde en leefbare stad staat hoog op de agenda van de gemeente Rotterdam. Dat vraagt om een nieuwe visie op toekomstige mobiliteit, waarin duurzaamheid, verkeersveiligheid, toegankelijkheid en doorstroming een belangrijke rol spelen. Al sinds 2018 werken BMW en Rotterdam samen om deze gedeelde ambities te realiseren.
Meer informatie
> Bron: persbericht BMW Group
> Gemeente Rotterdam, lid van Vexpan en Vexpan Commissie Gemeenten
Meer nieuws
Voorkomen van corrosie door laadpalen parkeergarages?
Door de energietransitie krijgen we steeds meer te maken met systemen die DC-stromen produceren en erop werken. Zoals laadpalen. Veel produceren een te hoge DC-lekstroom met alle bijkomende gevaren.
Lees meerNieuw afwegingskader voor plaatsen snelladers
Waar en hoe kunnen gemeenten het beste snelladers plaatsen binnen de openbare laadinfrastructuur? Nieuwe afwegingskader van NKL Nederland.
Lees meerFifi4Marine nieuw lid Vexpan
Graag heet Vexpan FiFi4Marine van harte welkom als nieuw lid bij de branchevereniging. FiFi4Marine (FF4M) ontwikkelt en produceert een compleet assortiment ECO-brandblusapparatuur en standalone systemen, speciaal voor het blussen van branden veroorzaakt door Lithium batterijen.
Lees meerHelft EV-rijders stapt over als fiscale voordelen wegvallen
Als de MRB voor elektrische auto's hoger wordt dan voor vergelijkbare brandstofauto's, blijft bijna de helft van de EV-rijders niet elektrisch rijden. Dat blijkt uit het Nationaal EV en Berijdersonderzoek 2022.
Lees meerPrijsbarrière elektrische auto wordt groter
Elektrisch rijden is in 2022 duurder geworden. Toch blijft elektrisch rijden nog altijd goedkoper dan rijden in een benzineauto. Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor 2022 van de ANWB.
Lees meerEnergietransitie en parkeren: ontwikkelingen met aandachtspunten voor schadeverzekeringen
Met de toename van elektrisch aangedreven auto’s, neemt ook de vraag naar laadunits bij parkeergarages toe. Vanuit het perspectief van brandverzekeraars betekent dit een extra risico.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.