Vernieuwde Beleidsregels Parkeren Nijmegen

Gepubliceerd op: 20 november 2024

Bijna jaarlijks worden de Beleidsregels Parkeren herzien. Hierin staan de parkeernormen bij ruimtelijke ontwikkelingen in Nijmegen voor de komende jaren. Alle aanpassingen passen binnen de eerder vastgestelde Parkeernota ‘Parkeren in Nijmegen 2020-2030’. In de laatste update, die het stadsbestuur 19 november 2024 vaststelde, is onder andere opgenomen dat voor autoluwe complexen die worden gebouwd in gebieden waar betaald parkeren geldt, altijd de nodige fietscapaciteit in een gezamenlijke fietsenstalling wordt gerealiseerd én dat er alternatieven voor een eigen auto moeten zijn. Per 25 woningen wordt hierbij uitgegaan van 3 deelauto’s en één elektrische deelbakfiets. Bewoners komen niet in aanmerking voor een parkeervergunning op straat of een abonnement in een openbare parkeergarage.

 

Lukt het een ontwikkelaar niet om de benodigde deelauto’s op eigen terrein te plaatsen, dan geldt per niet gefaciliteerde deelauto een verplichte storting in het Bereikbaarheidsfonds van € 50.000, -. De gemeente zorgt vervolgens voor plaatsing van deelauto’s in de openbare ruimte dichtbij de betreffende ontwikkeling. Deze deelauto is dan vervolgens door alle bewoners in de omgeving (met een abonnement) te gebruiken en dus niet exclusief voor bewoners van het betreffende complex.

 

Lage parkeernormen voor betere bereikbaarheid van en in de stad
In de Beleidsregels Parkeren staat hoe de gemeente omgaat met parkeren, voor zowel auto als fiets, bij nieuwe ontwikkelingen. Onder nieuwe ontwikkelingen vallen ook transformaties (functieverandering) en sloop met nieuwbouw. Omdat Nijmegen groeit, staat de bereikbaarheid van en in de stad onder druk. Daarom stuurt de gemeente op minder autobezit en -gebruik en meer lopen, fietsen en alternatieven zoals deelmobiliteit. Bij nieuwbouw is hier goed op te sturen met lage parkeernormen. Dat betekent dat minder parkeerplaatsen worden gerealiseerd en dat niet iedere woning een parkeerplaats op eigen terrein heeft. Als er geen parkeren op eigen terrein mogelijk is én de ontwikkeling is in een gebied met betaald parkeren, krijgen bewoners en werknemers geen parkeervergunning of een parkeerabonnement in een openbare parkeergarage. Om overlast te voorkomen voor de bewoners die al in de buurt wonen, wordt dan ook vaak betaald parkeren ingevoerd zodat daar geen auto’s parkeren die er niet horen.

 

Door lage parkeernormen te hanteren, hebben ontwikkelaars meer financiële ruimte om betaalbare woningen te bouwen. Belangrijk voor een groeiende stad als Nijmegen

 

Meer informatie
> Bron: Nijmegen.nl
> Gemeente Nijmegen, lid van Vexpan

Tags

parkeerbeleid gemeente

Meer nieuws

Tijd voor een nieuwe (parkeer)balans

Zijn het nieuwe inzichten die een nieuw tijdperk inluiden voor autogebruik en autoparkeren?

Lees meer

Wikken en Wegen voor parkeren in Maasterras Dordrecht

Parkeren in gebiedsontwikkeling Maasterras in Dordrecht kan het beste worden geclusterd in een parkeergarage en in buurthubs. CROW-KpVV casus als voorbeeld van duurzame gebiedsontwikkeling. 

Lees meer

Hoe duurzaam is een parkeergarage? Parkeren essentieel voor gebiedsontwikkeling

Er ligt een enorme woningbouwopgave in het verschiet voor nu en in de toekomst. Deze wordt vooral binnenstedelijk opgelost.

Lees meer

Minister Harbers: 'Blijf auto de ruimte geven'

Minister Harbers presenteert zijn Ontwikkelagenda Automobiliteit waarin hij oproept de auto de ruimte te blijven geven, in alle delen van ons land. De auto heeft ook in de toekomst een belangrijke rol.

Lees meer

Andere kijk op parkeren?

In een recente bijdrage op Gebiedsontwikkeling.nu werd onlangs een lans gebroken voor een andere blik op parkeren.

Lees meer

Parkeergarages: een optimale eerste indruk van de stad

Een onderzoek naar welke elementen automobilisten het belangrijkst vinden als het gaat om de beleving van parkeergarages.

Lees meer
1 31 32 33 34 35 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief