Een Passievolle Reis door de Parkeerwereld; van de harde commercie naar een maatschappelijke omgeving

Mijn loopbaan in de parkeerwereld begon in 2005, op een bijzondere dag in Brabant, waar ik op de ParkeerVak-beurs stond op de stand van G4S (toen nog Securicor) met ons product ParkCon, dat BOA’s en Fiscalisten verhuurde voor parkeercontrole. Tegenover onze stand stond de stand van Q-Park, en vanwege de rustige omgeving raakten we met elkaar in gesprek. Enkele weken later had ik een sollicitatiegesprek met Mark van Haasteren, destijds CEO van Q-Park. Het werd een leuk gesprek met een bijzondere afspraak: we zouden i.v.m. jobrotation onze functies niet langer dan 5 jaar behouden. Maar zoals het gezegde gaat, “het parkeervirus” greep ons allebei, en ik raakte net als Mark en vele anderen betoverd door de parkeerwereld, een wereld die veel leuker is dan menigeen denkt.

 

Tekst: Sander ten Hoorn, Optivize

 

Nu, ruim 20 jaar later, ben ik nog steeds actief in deze boeiende branche, gedreven door passie en enthousiasme. Bij Q-Park kreeg ik de kans en de ruimte om te ondernemen en het parkeerproduct naar een hoger niveau te tillen. Door pittige discussies en goede gesprekken hebben we nieuwe manieren van werken in de parkeerwereld geïntroduceerd, zoals onbemande parkeergarages, cashless betalingen, inzetbare dweilmachines over meerdere locaties, digitale handboeken, en meer. Deze innovaties hebben ervoor gezorgd dat het werken in de parkeerwereld altijd interessant en uitdagend bleef.

 

Bij Q-Park kreeg ik de kans om me ook verder te ontwikkelen in de digitale wereld, vastgoed, en marketing rondom onze parkeerproducten. Deze groei leidde tot een horizontale switch naar Business Development, waar ik met mijn collega’s hard werkte aan het verwerven of ontwikkelen van nieuw parkeervastgoed. Ik kreeg de ruimte om me bezig te houden met productontwikkeling op het gebied van P+R-oplossingen, deelmobiliteit, laadinfrastructuur, city-hubs en andere baanbrekende concepten die tegenwoordig standaard zijn in parkeergarages.

 

Echter, na verloop van tijd zag ik dat de parkeerwereld voornamelijk werd geleid door financiële doelstellingen, gedreven door aandeelhouders en private equity. Mijn eigen waarden begonnen te veranderen, en ik verlangde naar maatschappelijke doelen, vooral bij een bedrijf als Q-Park. Helaas konden we niet langer dezelfde koers varen, en na 12 jaar besloot ik als zzp’er te gaan werken voor stichting Marketing Haagse Binnenstad. In deze rol was ik medeverantwoordelijk voor het verhogen van het aantal bezoekers aan de Haagse binnenstad door evenementen te organiseren en de mobiliteit daaromheen te regelen. Hoewel dit een verrijkende ervaring was, bleef mijn passie voor parkeren onverminderd groot.

 

Ik wist dat ik iets met parkeren wilde doen binnen een gemeente, maar het vinden van de juiste weg was niet eenvoudig. Diverse gemeenten waren nieuwsgierig naar mijn kandidatuur, maar ze durfden het niet aan met een commerciële ondernemer zoals ik. Uiteindelijk keerde ik terug naar de commerciële kant van de parkeerwereld en vond ik opdrachten bij ParkPNP en later bij APCOA Parking. Het was een goede start met mooie doelen en plannen, maar helaas gooide een ander bekend virus roet in het eten en beëindigde ik na anderhalf jaar mijn opdracht.

 

 

Maatschappelijke invulling

Toch bleef het stemmetje van “de gemeente” me roepen, en ik geloofde sterk in de synergie tussen de markt en de overheid. Ik wilde mijn ondernemerschap, lean management methodiek, datagestuurde aanpak en digitalisering inzetten om de parkeerwereld naar een hoger niveau te tillen. Uiteindelijk vond ik mijn ideale match bij de gemeente Rotterdam, de stad van de arbeiders en het “niet lullen, maar poetsen.” Hier mocht ik me de afgelopen 2,5 jaar bezighouden met fiscaal parkeren, waarbij we ervoor zorgden dat mensen betaalden via betaalautomaten, vergunningen of parkeerproviders, en dat de “pakkans” via de scanauto hoog was om de betalingsgraad te verhogen. Het was een uitdagende en drukke baan, maar ik genoot ervan.

 

Rotterdam is een eigenwijze maar unieke stad, en ik kreeg de verantwoordelijkheid om samen met mijn teams alle software voor handhaving en beboeting verder te ontwikkelen. Het was een grote verantwoordelijkheid en een complex proces, maar mijn passie en de geweldige teams om me heen zorgden ervoor dat we vooruitkwamen. Deze functie bracht me naar diverse steden in Europa die nieuwsgierig waren naar ons product, onze software en hoe je zoiets opbouwt in een nog niet volledig gedigitaliseerde gemeente.

 

 

Grote uitdaging met fietsparkeren

Uiteindelijk werden de werkzaamheden en verantwoordelijkheden van deze baan te veel voor 1 manager en besloten we de taken te verdelen over twee nieuwe collega’s. Dit gaf me meteen de kans om een nieuwe uitdaging binnen de afdeling Parkeren bij de gemeente Rotterdam aan te gaan: Fietsparkeren. Velen verklaarden me voor gek om voor fietsen te kiezen, maar ik zag veel mogelijkheden en uitdagingen. Zelf fiets ik graag, en het verminderen van mijn eigen footprint was een belangrijke motivatie. Bovendien bood fietsparkeren een complexe businesscase, een lastig te beïnvloeden doelgroep, en een analoge markt die nog niet volledig datagestuurd was.

 

Een van de grote obstakels in het fietsparkeren is het gebrek aan ruimte voor fietsen in de openbare ruimte. Hoewel er weinig tot geen geld mee valt te verdienen, is het van vitaal belang om beschikbare en veilige fietsparkeerplekken te creëren om de gestelde doelen te behalen. Dit vraagt om nauwe samenwerking met vastgoedeigenaren, beleidsmakers en andere belanghebbenden. Deze uitdagingen maken mijn werk als verbinder in het fietsparkeren uiterst interessant en lonend.

 

Mijn bijzondere loopbaan in de parkeerwereld heeft me door verschillende fases geleid, van ondernemerschap bij Q-Park tot het bevorderen van fietsparkeren bij de gemeente Rotterdam. Met passie, gedrevenheid en een continue drang naar vernieuwing en verbetering heb ik mijzelf ontwikkeld en een waardevol netwerk opgebouwd in deze dynamische branche. Ik ben dankbaar voor de vele bijzondere mensen die ik in de parkeerwereld heb ontmoet, en ik kijk ernaar uit om samen verder te gaan in deze boeiende reis door de parkeerwereld, waar innovatie, datagestuurd werken en maatschappelijke doelen hand in hand gaan. Het parkeervirus heeft me stevig in zijn greep, en ik ben vastberaden om mijn passie en kennis in te zetten om de parkeerwereld naar een hoger niveau te tillen en een positieve impact te hebben op onze steden en samenleving.

 

Sander ten Hoorn, Optivize

 

 

Visual fietsenstalling Kralingse Zoom, Rotterdam – Ontwerp architectenbureau ZJA en Sander ten Hoorn die als productmanager verantwoordelijk is voor de exploitatie van deze stalling die binnenkort geopend wordt.

 

Tags

loopbaan fietsparkeren

Bekijk meer artikelen

Uitreiking Q-Park Student-Award 2023

Op 9 november is in Maastricht wederom de Q-Park Student-Award uitgereikt. Deze werd in 2014 door samenwerking van Q-Park met de Erasmus Universiteit Rotterdam in het leven geroepen.

Lees meer

Waar parkeer je jouw mobiliteitshub?

Welke mogelijkheden heb je om een hub te creëren die waarde toevoegt aan jouw gemeente?

Lees meer

Zwolle: Plannen voor eerste mobiliteitshub in Weezenlanden-Noord

De binnenstad van Zwolle is volop in ontwikkeling. Voor de auto wil de gemeente rondom het centrum zogenaamde mobiliteitshubs bouwen. 'Daarmee houden we de binnenstad bereikbaar en toegankelijk.'

Lees meer

Markante personen uit de parkeerwereld: Hillie Talens

Markante personen uit de parkeerwereld: Hillie Talens. In haar visie is visie parkeren in belangrijke mate een financieel-economische opgave.

Lees meer

Tijd voor een nieuwe (parkeer)balans

Zijn het nieuwe inzichten die een nieuw tijdperk inluiden voor autogebruik en autoparkeren?

Lees meer

Dura Vermeer en BAM Infra vergroten hergebruik bouwmaterialen

Dura Vermeer en BAM Infra roepen grond-, weg- en waterbouwbedrijven op om DuSpot in gebruik te nemen. De softwareoplossing matcht vraag en aanbod van herbruikbare bouwmaterialen.

Lees meer
1 2 3 4