Steeds vaker betaald parkeren: is parkeerbelasting een melkkoe voor gemeenten?
Provincie Utrecht – Utrecht en Amersfoort willen betaald parkeren invoeren in (bijna) de hele gemeente en ook op andere plekken kost parkeren steeds vaker en steeds meer geld. Nieuwsberichten over parkeergeld roepen vaak veel reacties op, ook op de Facebookpagina van RTV Utrecht. De omroep wilde er meer over weten en stelde vijf vragen aan Giuliano Mingardo. Het bericht is ook overgenomen door de NOS.
Giuliano Mingardo is senior onderzoeker bij het Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics (Erasmus UPT). Hij is gespecialiseerd in parkeerbeleid en stedelijke mobiliteit. Hij schrijft ook geregeld artikelen voor Vexpansie.
De vijf vragen zijn:
1. Waarom betaal ik parkeergeld?
2. Waarom betaal ik dan ook nog wegenbelasting?
3. Hoeveel verdienen de gemeenten aan het parkeergeld?
4. ‘Parkeergeld is een melkkoe voor gemeenten’, klopt dat?
5. Mag parkeergeld ook aan andere dingen worden uitgegeven?
Lees zijn antwoorden en het volledige artikel op RTV Utrecht
Meer nieuws
Laadpaalexploitanten gaan stroomnet provincie Utrecht ontlasten met netbewust laden
Laadpaalexploitanten en netbeheerder Stedin slaan in provincie Utrecht de handen ineen om het stroomnet te ontlasten. Door 'netbewust laden' wordt het laadvermogen tijdens piekmomenten verlaagd, terwijl elektrische auto's toch volledig opgeladen worden.
Lees meerPrijstransparantie laadpalen blijft onder de maat
De transparantie van laadtarieven voor elektrische auto's blijft steken op een 6,1. Dit blijkt uit de nieuwe Benchmark Prijstransparantie 2025 van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL).
Lees meerOnderzoek naar ‘best practices’ voor berging elektrische voertuigen uit parkeergarages
Het NIPV heeft, in opdracht van IenW, onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor het veilig verwijderen van elektrische voertuigen (EV’s) uit parkeergarages bij incidenten.
Lees meerNAL over 2024: stijging laadpunten 25 procent
Het aantal publieke laadpunten voor elektrische auto’s is in 2024 met 25 procent gestegen tot 183.704. Een landelijke dekkingsgraad van 83%, meldt de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).
Lees meerToename van 10 procent van incidenten met elektrische en hybride voertuigen in 2024
Het NIPV en de Teams Brandonderzoek van de veiligheidsregio’s onderzochten hoe vaak de brandweer in 2024 moest uitrukken voor incidenten met bijvoorbeeld elektrische auto’s.
Lees meerElaadNL publiceert vernieuwde cybersecurity-eisen laadpalen
ElaadNL heeft, in nauwe samenwerking met het European Network for Cyber Security (ENCS), de vernieuwde cybersecurity-eisen voor laadinfrastructuur van elektrische voertuigen gepubliceerd.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.