Utrecht eerste stad wereldwijd die elektrische deelauto’s gebruikt als grootschalige buurtbatterijen

Gepubliceerd op: 26 september 2023

Met de samenwerking van We Drive Solar en MyWheels maakt Vexpan lid Utrecht een volgende stap in de energietransitie. De technologie van We Drive Solar om auto’s bidirectioneel te (ont)laden komt daarmee beschikbaar voor de grote vloot deelauto’s van MyWheels. Hierdoor maken inwoners van Utrecht als eerste in Nederland de kans om grootschalig te ervaren wat een ‘rijdende buurtbatterij’ kan betekenen.

 

Utrecht schaalt op met ‘deelauto als buurtbatterij’

 

Meer dan 300 deelauto’s in Utrecht, geladen via We Drive Solar
Eind 2023 worden in Utrecht 300 station-based elektrische deelauto’s van MyWheels aangesloten op de laadpalen van We Drive Solar. Het is de ambitie om dat aantal de komende jaren gezamenlijk fors op te schalen, ook buiten Utrecht. Hierbij zal een groot aantal auto’s bidirectioneel worden aangestuurd, dit betekent dat de auto zowel kan laden als ontladen en daarmee de auto als energieopslag voor de buurt fungeert. Robin Berg, oprichter en CEO We Drive Solar; “We zijn erg blij met de samenwerking met MyWheels en The Sharing Group zodat we de uitrol van bidirectioneel laden verder kunnen versnellen en de werking daarvan op grote schaal kunnen laten zien”.

 

De rijdende buurtbatterij komt dichterbij
De elektrische deelauto’s van MyWheels worden onderdeel van het energiesysteem van We Drive Solar. Hierbij wordt beschikbare zon- en windenergie gebruikt voor het opladen van de deelauto’s én kan het worden teruggeleverd op momenten dat er meer vraag is naar duurzame stroom. Deelauto’s als rijdende buurtbatterijen kunnen een belangrijke rol spelen in het tegengaan van netcongestie en daarmee de energietransitie versnellen.

 

Mobiliteit en energie komen samen in het energiesysteem van de toekomst
The Sharing Group, waar MyWheels en het energieplatform EnergyZero onderdeel van zijn, investeert in een strategie waarbij mobiliteit en energie samenkomen op buurtniveau. Een lokaal, duurzaam en eerlijker energiesysteem dat ook wel een virtual power plant wordt genoemd.

Henri de Jong, CEO The Sharing Group; “Wij bouwen aan The People’s Powerplant. Een energiesysteem waarin we onze zelf-opgewekte energie opslaan en dat delen met onze buurt of buren. Zo versnellen we de energietransitie en houden we het voor iedereen betaalbaar”. De samenwerking met We Drive Solar speelt een belangrijke rol in het verbinden van deze twee werelden. Met aan de ene kant de elektrische auto’s van MyWheels die naast deelmobiliteit in de buurt ook als een buurtbatterij kunnen fungeren. En anderzijds het energieplatform van EnergyZero dat opereert op basis van dynamische tarieven. We Drive Solar vormt de verbindende schakel. We Drive Solar heeft jarenlange ervaring met het laden en het ontladen van (deel)auto’s en zet deze kennis in om de grootste elektrische deelautovloot van Nederland toegankelijk te maken als opslagcapaciteit voor een duurzame elektriciteitsvoorziening.

 

Bron: persbericht 26 september 2023

 

 

Foto: Henri de Jong, CEO The Sharing Group (links) en Robin Berg, oprichter en CEO We Drive Solar (rechts)

Tags

energietransitie batterij deelauto deelmobiliteit energieopslag

Meer nieuws

ElaadNL kennis en innovatie om groei elektrisch rijden te ondersteunen

Sinds de intrede van elektrische auto’s in Nederland in 2009 is ElaadNL actief. Maar wat is hun rol nu precies? We enkele vragen aan twee medewerkers van ElaadNL: Nazir Refa (Senior data analist) en Daan Hammer (Projectmanager marktontwikkeling).

Lees meer

Nationaal Laadonderzoek 2021

Het Nationaal Laadonderzoek 2021 is verschenen over het laden van EV’s in Nederland. Met ervaringen en meningen van EV-rijders. Het Nationaal Laadonderzoek is een initiatief

Lees meer

Expertteam: Ad hoc laden voor VU-VUmc

Parkeerbedrijf VU-VUmc exploiteert het parkeren van de Vrije Universiteit en het Amsterdam AMC locatie VUmc in Amsterdam. Zij vraagt het Vexpan Expertteam hoe het zit met ad hoc elektrisch laden.  

Lees meer

Snelladen in de stad essentiële toevoeging aan laadnetwerk

Snelladers vind je nu voornamelijk langs de snelweg. Om te voldoen aan de toenemende snellaadbehoefte zijn er meer snelladers in de stad nodig. De parkeerduur van de gebruiker en

Lees meer

Royal HaskoningDHV brengt landelijke ontwikkeling laadbehoefte in kaart

De laadpalen die het groeiend aantal elektrische voertuigen moeten voorzien van stroom worden momenteel gerealiseerd wanneer hier vraag naar is. 

Lees meer

Italië legt Google boete op voor weren app Android Auto

Het huidige systeem van autobelastingen moet grondig veranderen om het halen van klimaatdoelstellingen mogelijk te maken. Een vorm van kilometerheffing

Lees meer
1 18 19 20 21 22 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief