Uitdagingen laadinfrastructuur parkeergarages: aanbevelingen en adviezen

Gepubliceerd op: 26 januari 2024

Per 1 november 2023 is 2,6 procent van alle plekken in parkeergarages voorzien met laadinfrastructuur. Dat communiceert de Vexpan werkgroep CLIP in haar jaarrapportage 2023 dat tijdens de Vexpan Nieuwjaarsreceptie is gepresenteerd. Er zijn echter vijf uitdagingen die de ambities uit het convenant nadelig beïnvloeden. De werkgroep doet hiervoor aanbevelingen en geeft adviezen.

 

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Vexpan, Platform voor Parkeren in Nederland zetten zich gezamenlijk in voor voldoende laadinfrastructuur in publiek toegankelijke parkeergarages. Zowel kwantitatief als kwalitatief. Dit is afgesproken in het in maart 2021 ondertekende Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages (CLIP). Ter ondersteuning van de ambities is de CLIP werkgroep opgericht. Met vertegenwoordiging vanuit het ministerie, de publieke en private exploitanten.

 

Tussenstand ambities convenant
De ambities benoemd in het convenant gaan uit van het in 2025 voorzien van 5 procent van alle plekken in parkeergarages met laadinfrastructuur. In 2030 moet dit 10 procent zijn. Per 1 november 2023 werden in totaal 4016 laadpunten op 152.497 parkeerplaatsen geteld bij exploitanten en gemeenten voor parkeerobjecten waar EV-laadinfrastructuur is aangebracht. Dat komt overeen met 2,6% ten opzichte van het aantal parkeerplaatsen. Er moet worden opgemerkt dat de totale dataset 256.118 bedroeg en er nog vele parkeervoorzieningen niet zijn uitgerust met EV-laadinfrastructuur.

 

Vijf uitdagingen ambities
In 2023 onderzocht de werkgroep een aantal uitdagingen die de ambities nadelig beïnvloeden. Deze uitdagingen zijn:
1) wet- en regelgeving
2) brandveiligheid
3) netcapaciteit
4) verzekerbaarheid
5) investeringen en data

 

In haar jaarrapportage doet de werkgroep CLIP voor deze vijf onderdelen een aantal adviezen en aanbevelingen opgenomen. In 2024 wordt aansluiting gezocht met relevante externe partijen en belangengroepen die de Vexpan leden kunnen helpen met de vijf genoemde uitdagingen.

 

Meer informatie
> Werkgroep CLIP & update uitwerking Convenant
> Download Jaarrapportage 2023 Werkgroep CLIP
> Terugblik Vexpan Nieuwjaarsreceptie 2024

Tags

elektrisch laden laden jaarrapportage 2023 CLIP convenant

Meer nieuws

ElaadNL kennis en innovatie om groei elektrisch rijden te ondersteunen

Sinds de intrede van elektrische auto’s in Nederland in 2009 is ElaadNL actief. Maar wat is hun rol nu precies? We enkele vragen aan twee medewerkers van ElaadNL: Nazir Refa (Senior data analist) en Daan Hammer (Projectmanager marktontwikkeling).

Lees meer

Nationaal Laadonderzoek 2021

Het Nationaal Laadonderzoek 2021 is verschenen over het laden van EV’s in Nederland. Met ervaringen en meningen van EV-rijders. Het Nationaal Laadonderzoek is een initiatief

Lees meer

Expertteam: Ad hoc laden voor VU-VUmc

Parkeerbedrijf VU-VUmc exploiteert het parkeren van de Vrije Universiteit en het Amsterdam AMC locatie VUmc in Amsterdam. Zij vraagt het Vexpan Expertteam hoe het zit met ad hoc elektrisch laden.  

Lees meer

Snelladen in de stad essentiële toevoeging aan laadnetwerk

Snelladers vind je nu voornamelijk langs de snelweg. Om te voldoen aan de toenemende snellaadbehoefte zijn er meer snelladers in de stad nodig. De parkeerduur van de gebruiker en

Lees meer

Royal HaskoningDHV brengt landelijke ontwikkeling laadbehoefte in kaart

De laadpalen die het groeiend aantal elektrische voertuigen moeten voorzien van stroom worden momenteel gerealiseerd wanneer hier vraag naar is. 

Lees meer

Italië legt Google boete op voor weren app Android Auto

Het huidige systeem van autobelastingen moet grondig veranderen om het halen van klimaatdoelstellingen mogelijk te maken. Een vorm van kilometerheffing

Lees meer
1 18 19 20 21 22 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief