Tussentijdse waarschuwing voor parkeergarage Nieuwegein
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft tijdens het onderzoek naar de ingestorte hellingbanen in de parkeergarage bij het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein een tussentijdse waarschuwing afgegeven. Deze waarschuwing is gericht aan de betrokken partijen, zo staat te lezen op de site van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
Tijdens het onderzoek is geconstateerd dat er vermoedelijk geen detailberekeningen zijn gemaakt en gecontroleerd van de stalen hellingbaanconstructie en van andere staalconstructies in de parkeergarage. Met deze waarschuwing zegt de Onderzoeksraad niet dat er aanwijzingen zijn dat de constructies in de parkeergarage in Nieuwegein onveilig zijn, wel dat de veiligheid vermoedelijk niet is onderbouwd; de veiligheid is dus onbekend.
Waarom een tussentijdse waarschuwing?
De Onderzoeksraad vindt het belangrijk dat de bij de parkeergarage in Nieuwegein betrokken partijen geïnformeerd worden over mogelijke risico’s omdat zij verantwoordelijkheden dragen voor het gebouw. In de parkeergarage zullen activiteiten gaan plaatsvinden.
Deze waarschuwing geldt alleen voor de situatie in de parkeergarage in Nieuwegein. De Onderzoeksraad heeft op dit moment geen concrete aanwijzingen dat hetzelfde aan de orde is in andere parkeergarages of gebouwen. Het onderzoek naar de ingestorte hellingbanen in de parkeergarage bij het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein loopt nog. Door deze tussentijdse waarschuwing openbaar te maken, wil de Onderzoeksraad andere gebouweigenaren de mogelijkheid geven hier alvast van te leren.
Over het onderzoek
De Onderzoeksraad is meteen gestart met een onderzoek toen de 6 hellingbanen van de parkeergarage naast het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein op zondagavond 26 mei 2024 instortten. De Onderzoeksraad streeft ernaar het onderzoeksrapport binnen een jaar na voorval te publiceren.
Doel van het onderzoek van de Onderzoeksraad is om te leren, we willen lessen trekken en op die manier bijdragen aan het vergroten van de veiligheid in Nederland. Nadrukkelijk draait het in het onderzoek niet om het aanwijzen van schuldigen of het zoeken naar wie aansprakelijk is. In gerechtelijke procedures mogen de onderzoeksresultaten ook niet gebruikt worden door derden.
Meer informatie
> Q-Park
> Lees de brief op de site van de Onderzoeksraad
Meer nieuws
ElaadNL kennis en innovatie om groei elektrisch rijden te ondersteunen
Sinds de intrede van elektrische auto’s in Nederland in 2009 is ElaadNL actief. Maar wat is hun rol nu precies? We enkele vragen aan twee medewerkers van ElaadNL: Nazir Refa (Senior data analist) en Daan Hammer (Projectmanager marktontwikkeling).
Lees meerNationaal Laadonderzoek 2021
Het Nationaal Laadonderzoek 2021 is verschenen over het laden van EV’s in Nederland. Met ervaringen en meningen van EV-rijders. Het Nationaal Laadonderzoek is een initiatief
Lees meerExpertteam: Ad hoc laden voor VU-VUmc
Parkeerbedrijf VU-VUmc exploiteert het parkeren van de Vrije Universiteit en het Amsterdam AMC locatie VUmc in Amsterdam. Zij vraagt het Vexpan Expertteam hoe het zit met ad hoc elektrisch laden.
Lees meerSnelladen in de stad essentiële toevoeging aan laadnetwerk
Snelladers vind je nu voornamelijk langs de snelweg. Om te voldoen aan de toenemende snellaadbehoefte zijn er meer snelladers in de stad nodig. De parkeerduur van de gebruiker en
Lees meerRoyal HaskoningDHV brengt landelijke ontwikkeling laadbehoefte in kaart
De laadpalen die het groeiend aantal elektrische voertuigen moeten voorzien van stroom worden momenteel gerealiseerd wanneer hier vraag naar is.
Lees meerItalië legt Google boete op voor weren app Android Auto
Het huidige systeem van autobelastingen moet grondig veranderen om het halen van klimaatdoelstellingen mogelijk te maken. Een vorm van kilometerheffing
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.