Tussentijdse waarschuwing voor parkeergarage Nieuwegein
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft tijdens het onderzoek naar de ingestorte hellingbanen in de parkeergarage bij het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein een tussentijdse waarschuwing afgegeven. Deze waarschuwing is gericht aan de betrokken partijen, zo staat te lezen op de site van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
Tijdens het onderzoek is geconstateerd dat er vermoedelijk geen detailberekeningen zijn gemaakt en gecontroleerd van de stalen hellingbaanconstructie en van andere staalconstructies in de parkeergarage. Met deze waarschuwing zegt de Onderzoeksraad niet dat er aanwijzingen zijn dat de constructies in de parkeergarage in Nieuwegein onveilig zijn, wel dat de veiligheid vermoedelijk niet is onderbouwd; de veiligheid is dus onbekend.
Waarom een tussentijdse waarschuwing?
De Onderzoeksraad vindt het belangrijk dat de bij de parkeergarage in Nieuwegein betrokken partijen geïnformeerd worden over mogelijke risico’s omdat zij verantwoordelijkheden dragen voor het gebouw. In de parkeergarage zullen activiteiten gaan plaatsvinden.
Deze waarschuwing geldt alleen voor de situatie in de parkeergarage in Nieuwegein. De Onderzoeksraad heeft op dit moment geen concrete aanwijzingen dat hetzelfde aan de orde is in andere parkeergarages of gebouwen. Het onderzoek naar de ingestorte hellingbanen in de parkeergarage bij het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein loopt nog. Door deze tussentijdse waarschuwing openbaar te maken, wil de Onderzoeksraad andere gebouweigenaren de mogelijkheid geven hier alvast van te leren.
Over het onderzoek
De Onderzoeksraad is meteen gestart met een onderzoek toen de 6 hellingbanen van de parkeergarage naast het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein op zondagavond 26 mei 2024 instortten. De Onderzoeksraad streeft ernaar het onderzoeksrapport binnen een jaar na voorval te publiceren.
Doel van het onderzoek van de Onderzoeksraad is om te leren, we willen lessen trekken en op die manier bijdragen aan het vergroten van de veiligheid in Nederland. Nadrukkelijk draait het in het onderzoek niet om het aanwijzen van schuldigen of het zoeken naar wie aansprakelijk is. In gerechtelijke procedures mogen de onderzoeksresultaten ook niet gebruikt worden door derden.
Meer informatie
> Q-Park
> Lees de brief op de site van de Onderzoeksraad
Meer nieuws
Elektrische deelauto's gaan in Utrecht stroom terugleveren om netcongestie tegen te gaan
Vijfhonderd elektrische deelauto's van MyWheels worden vanaf maart 2025 in Utrecht ingezet als rijdende 'superbatterijen'. Op die manier willen projectpartners een overvol stroomnet tegengaan.
Lees meerOpening zonnepark in Almere: lokale stroom voor laadpalen
TotalEnergies heeft een zonnepark in Almere gebouwd om lokaal 100% groene stroom te leveren aan haar elektrische laadpalen in de regio.
Lees meerVexpan Netwerkborrel: nieuwe inzichten e-laden en brandveiligheid in parkeergarages
De Vexpan werkgroep CLIP & Brandveiligheid initieerde 19 september wederom een gethematiseerde netwerkbijeenkomst om met de Vexpan leden de uitdagingen rond over e-laden in parkeergarages door te praten. De aanwezigen kijken terug op een inspirerende bijeenkomst.
Lees meerHaarlem staat ‘kabelarm’ toe, laadkabels voortaan door de lucht
De kabelarm en de kabelgoot is in gemeente Haarlem binnenkort niet meer verboden. Het initiatiefvoorstel tot het wijzigen van de wet van de Christenunie is onlangs aangenomen door de gemeenteraad.
Lees meerStand convenant laadinfrastructuur in parkeergarages | Interview Vexpan met De Telegraaf
'Flink tekort aan laadpalen in parkeergarages: overvol stroomnet en brandveiligheid gooien roet in het eten.' De Telegraaf over stand van zaken Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages (CLIP) van Vexpan en Ministerie I&W.
Lees meerLaadpalen Gelderland en Utrecht kunnen uitgezet bij krapte op stroomnet
In meerdere gemeenten in Gelderland en Utrecht kunnen laadpalen binnenkort worden uitgezet als het stroomnetwerk overbelast is. De 191 laadpalen komen onder het beheer van Park&Charge en gaan “netbewust laden”. Dat betekent dat er minder of geen stroom naar de palen toegaat als er minder stroom beschikbaar is.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.