Stappen om VvE-laadpunten aan te leggen
Elektrisch rijden is populairder dan ooit. Dat merken Verenigingen van Eigenaren ook. Steeds meer VvE’s krijgen de vraag of er bij de eigen of gezamenlijke parkeergelegenheid een laadpunt kan komen. Logisch, want laden bij de eigen parkeergelegenheid is vaak goedkoper dan laden bij een openbaar laadpunt op straat. Bovendien hebben bewoners met een eigen parkeerplek vaak geen alternatief. In de meeste gemeenten mogen zij geen openbaar laadpunt op straat aanvragen en krijgen zij geen parkeervergunning. Maar hoe breng je als VvE in kaart wat er nodig is en wat slim is?
Brochure helpt VvE’s op weg
Een nieuwe brochure, ontwikkeld in opdracht van de partijen binnen de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL), helpt VvE’s op weg. De brochure bevat een helder stappenplan dat veel houvast biedt. Zowel voor de realisatie van een collectieve laadoplossing voor alle bewoners, als voor de situatie waarin de VvE de realisatie van laadplekken aan de individuele leden wil laten. De brochure gaat onder meer in op vragen rond de kosten, de veiligheid, het gebruiksgemak en de uitbreidbaarheid. Het stappenplan helpt VvE’s een laadvoorziening te realiseren waar de elektrische rijder graag laadt. Voordelig, comfortabel én veilig.
Vveladen.nl
Naast de brochure met het stappenplan is er ook een nieuwe website: vveladen.nl. De site wordt gaandeweg gevuld met handige extra informatie. Denk bijvoorbeeld aan een overzicht van installateurs, een Q&A en een Quickscan. Kortom: vveladen.nl wordt hét startpunt voor VvE’s die met elektrisch laden aan de slag willen!
De brochure is een uitgave van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. In opdracht van RVO, MRA-Elektrisch, de gemeenten Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht en in samenwerking met VvE Belang, Vastgoed Management Nederland en de ministeries van BZK en IenW.
Meer nieuws
Controleren van EV branden in parkeergarages met Fire Isolator
NXT Mobility is de Nederlandse distributeur voor de ultrasnellaad oplossingen van ADS-TEC Energy. De met een booster accu uitgevoerde ultrasnelladers maken met slechts een
Lees meerNieuwe manier slim laden gebruikt meer zonne- en windenergie en spaart CO2
Door een nieuwe manier van slim laden kunnen elektrische auto’s in Nederland meer wind- en zonnestroom benutten, is er minder stroom uit gas- en kolencentrales nodig, daalt de CO2-uitstoot.
Lees meerMinister Jetten trekt honderden miljoenen euro’s uit voor laadinfrastructuur
Minister Jetten voor Klimaat en Energie trekt honderden miljoenen euro’s uit voor de realisatie van nieuwe laadinfrastructuur voor elektrische vervoer. Dat blijkt uit het ‘Ontwerp Meerjarenprogramma Klimaatfonds 2024’.
Lees meerPilot Vandebron en NIO: 6 laadstations voor 'swappen' autobatterij
Met het gebruik van batterijwisselstations biedt NIO klanten een sneller alternatief voor laden aan. Met behulp van software van energieplatform Vandebron kan tegelijkertijd het energienetwerk worden gebalanceerd.
Lees meerVerrassende locatie Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023
Het Vexpan Nationaal Parkeercongres vindt plaats in het 50I50 Hotel en Congrescentrum Belmont in Ede. Deze verrassende locatie van het Leger des Heils is aangedragen door eventpartner Orange Charging.
Lees meerReactie op IBO-rapport: elektrisch rijden moet voor grote groepen betaalbaar zijn
De transitie naar emissieloze auto’s moet voor grote groepen betaalbaar zijn. Advies FET aan kabinet: zet ook stimulerende maatregelen in.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.