Stappen om VvE-laadpunten aan te leggen
Elektrisch rijden is populairder dan ooit. Dat merken Verenigingen van Eigenaren ook. Steeds meer VvE’s krijgen de vraag of er bij de eigen of gezamenlijke parkeergelegenheid een laadpunt kan komen. Logisch, want laden bij de eigen parkeergelegenheid is vaak goedkoper dan laden bij een openbaar laadpunt op straat. Bovendien hebben bewoners met een eigen parkeerplek vaak geen alternatief. In de meeste gemeenten mogen zij geen openbaar laadpunt op straat aanvragen en krijgen zij geen parkeervergunning. Maar hoe breng je als VvE in kaart wat er nodig is en wat slim is?
Brochure helpt VvE’s op weg
Een nieuwe brochure, ontwikkeld in opdracht van de partijen binnen de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL), helpt VvE’s op weg. De brochure bevat een helder stappenplan dat veel houvast biedt. Zowel voor de realisatie van een collectieve laadoplossing voor alle bewoners, als voor de situatie waarin de VvE de realisatie van laadplekken aan de individuele leden wil laten. De brochure gaat onder meer in op vragen rond de kosten, de veiligheid, het gebruiksgemak en de uitbreidbaarheid. Het stappenplan helpt VvE’s een laadvoorziening te realiseren waar de elektrische rijder graag laadt. Voordelig, comfortabel én veilig.
Vveladen.nl
Naast de brochure met het stappenplan is er ook een nieuwe website: vveladen.nl. De site wordt gaandeweg gevuld met handige extra informatie. Denk bijvoorbeeld aan een overzicht van installateurs, een Q&A en een Quickscan. Kortom: vveladen.nl wordt hét startpunt voor VvE’s die met elektrisch laden aan de slag willen!
De brochure is een uitgave van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. In opdracht van RVO, MRA-Elektrisch, de gemeenten Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht en in samenwerking met VvE Belang, Vastgoed Management Nederland en de ministeries van BZK en IenW.
Meer nieuws
Vexpan Netwerkborrel: nieuwe inzichten e-laden en brandveiligheid in parkeergarages
De Vexpan werkgroep CLIP & Brandveiligheid initieerde 19 september wederom een gethematiseerde netwerkbijeenkomst om met de Vexpan leden de uitdagingen rond over e-laden in parkeergarages door te praten. De aanwezigen kijken terug op een inspirerende bijeenkomst.
Lees meerHaarlem staat ‘kabelarm’ toe, laadkabels voortaan door de lucht
De kabelarm en de kabelgoot is in gemeente Haarlem binnenkort niet meer verboden. Het initiatiefvoorstel tot het wijzigen van de wet van de Christenunie is onlangs aangenomen door de gemeenteraad.
Lees meerStand convenant laadinfrastructuur in parkeergarages | Interview Vexpan met De Telegraaf
'Flink tekort aan laadpalen in parkeergarages: overvol stroomnet en brandveiligheid gooien roet in het eten.' De Telegraaf over stand van zaken Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages (CLIP) van Vexpan en Ministerie I&W.
Lees meerLaadpalen Gelderland en Utrecht kunnen uitgezet bij krapte op stroomnet
In meerdere gemeenten in Gelderland en Utrecht kunnen laadpalen binnenkort worden uitgezet als het stroomnetwerk overbelast is. De 191 laadpalen komen onder het beheer van Park&Charge en gaan “netbewust laden”. Dat betekent dat er minder of geen stroom naar de palen toegaat als er minder stroom beschikbaar is.
Lees meerParking Centrum Oosterdok grootste aantal binnenstedelijke laadplekken van Nederland
Het aantal laadplekken in de parkeergarage bij Oosterdok in Amsterdam is verdubbeld met 76 nieuwe oplaadpunten. Deze uitbreiding biedt elektrische rijders de zekerheid van een laadpaal in het hart van Amsterdam.
Lees meerNieuwe regels van kracht voor prijstransparantie laden elektrische auto’s
Vanaf 13 april gelden nieuwe regels over het laden van elektrische auto’s bij laadpalen. De Europese verordening AFIR zorgt in Europa voor meer laadstations, makkelijker laden en duidelijke communicatie over de kosten.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.