Stappen om VvE-laadpunten aan te leggen

Gepubliceerd op: 29 april 2021

Elektrisch rijden is populairder dan ooit. Dat merken Verenigingen van Eigenaren ook. Steeds meer VvE’s krijgen de vraag of er bij de eigen of gezamenlijke parkeergelegenheid een laadpunt kan komen. Logisch, want laden bij de eigen parkeergelegenheid is vaak goedkoper dan laden bij een openbaar laadpunt op straat. Bovendien hebben bewoners met een eigen parkeerplek vaak geen alternatief. In de meeste gemeenten mogen zij geen openbaar laadpunt op straat aanvragen en krijgen zij geen parkeervergunning. Maar hoe breng je als VvE in kaart wat er nodig is en wat slim is?

 

Brochure helpt VvE’s op weg

Een nieuwe brochure, ontwikkeld in opdracht van de partijen binnen de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL), helpt VvE’s op weg. De brochure bevat een helder stappenplan dat veel houvast biedt. Zowel voor de realisatie van een collectieve laadoplossing voor alle bewoners, als voor de situatie waarin de VvE de realisatie van laadplekken aan de individuele leden wil laten. De brochure gaat onder meer in op vragen rond de kosten, de veiligheid, het gebruiksgemak en de uitbreidbaarheid. Het stappenplan helpt VvE’s een laadvoorziening te realiseren waar de elektrische rijder graag laadt. Voordelig, comfortabel én veilig.

 

Vveladen.nl

Naast de brochure met het stappenplan is er ook een nieuwe website: vveladen.nl. De site wordt gaandeweg gevuld met handige extra informatie. Denk bijvoorbeeld aan een overzicht van installateurs, een Q&A en een Quickscan. Kortom: vveladen.nl wordt hét startpunt voor VvE’s die met elektrisch laden aan de slag willen!

 

De brochure is een uitgave van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. In opdracht van RVO, MRA-Elektrisch, de gemeenten Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht en in samenwerking met VvE Belang, Vastgoed Management Nederland en de ministeries van BZK en IenW.

Tags

parkeergarage VvW e-laden laadinfrastructuur

Meer nieuws

Parkeerkorting voor elektrische auto’s vanaf volgend jaar

Gemeenten mogen vanaf volgend jaar lagere parkeertarieven rekenen voor elektrische auto’s en auto’s die op waterstof rijden. Het kabinet is van plan de Gemeentewet daarvoor aan te passen.

Lees meer

Q-Park en Shell: 5 mobility hubs in grote steden

Q-Park en Shell gaan gezamenlijk vijf mobility hubs in grote steden in Nederland opzetten. Op deze parkeerfaciliteiten worden nieuwe concepten ingevoerd

Lees meer

Van vloeistof naar vast; beter, robuuster en veiliger!

De Solid State batterij. Van vloeistof naar vast; beter, robuuster en veiliger!

Lees meer

VER: 'Boete is geen passende oplossing voor laadpaalklevers'

VER vindt een boete bij twee uur parkeren zonder laden onwenselijk en onuitvoerbaar. VER wil dat mensen die klaar zijn met laden hun auto verplaatsen.

Lees meer

Hoe kijken parkeerprofessionals naar initiatief Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven?

Gastsprekers gingen in op een aantal van de thema's van het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Het initiatief en de krachtenbundeling van CROW

Lees meer

Krachtenbundeling voor Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven

Het initiatief van CROW, GNMI, SHPV en Vexpan om tot een Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven te komen, is dinsdag 12 april door parkeerprofessionals goed ontvangen.

Lees meer
1 2 3 6

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief