Nieuwe regelgeving voor veilige oplaadpunten in parkeergarages

Gepubliceerd op: 03 november 2022

In Nederland rijden we steeds meer elektrisch. Daarom is het belangrijk dat er meer laadpunten komen voor elektrische auto’s. Ook in parkeergarages. Om te zorgen dat nieuwe laadpunten hier veilig worden aangelegd, wordt de wetgeving vanaf 1 juli 2023 aangepast. Dat heeft gevolgen voor eigenaren en beheerders van garages.

 

In Nederland rijden we steeds meer elektrisch. Daarom is het belangrijk dat er meer laadpunten komen voor elektrische auto’s. Ook in parkeergarages. Om te zorgen dat nieuwe laadpunten hier veilig worden aangelegd, wordt de wetgeving vanaf 1 juli 2023 aangepast.

 

Wat zijn de nieuwe voorwaarden?
Nieuwe laadpunten in parkeergarages moeten aan nieuwe voorwaarden voldoen. De belangrijkste zijn:

  • Alle laadpunten in een garage kunnen tegelijkertijd centraal worden afgeschakeld.
  • Bij de ingang van de garage staat duidelijk aangegeven waar de laadpunten zich bevinden en hoe deze centraal kunnen worden afgeschakeld.
  • Laadpunten maken gebruik van de laadtechnieken ‘mode 3’ of ‘mode 4’. Dat betekent dat het gaat om een laadstation.

Deze voorwaarden gelden voor alle nieuwe laadpunten die vanaf 1 juli 2023 worden aangelegd, en zijn opgenomen in het Besluit Bouwwerken Leefomgeving.

 

De Nationale Agenda Laadinfrastructuur helpt met advies
Overheid, netbeheer en bedrijven werken nauw samen aan de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Deze samenwerking zorgt ervoor dat er genoeg laadpunten zijn voor alle elektrische voertuigen in Nederland.  En Vexpan draagt een steentje bij met met het Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages (CLIP).

 

Heeft u vragen over de (brand)veiligheid bij het opladen van elektrische auto’s? De werkgroep Veiligheid van de NAL biedt gemeenten, Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) en garagebeheerders informatie en ondersteuning voor een veilige installatie van oplaadpunten. Speciaal voor VvE’s is er subsidie beschikbaar voor een oplaadpuntenadvies.

 

Ook Vexpan heeft een werkgroep Brandveiligheid.

 

Meer weten?
> Informatie laadpunten voor VvE’s
> Infographic plaatsing en gebruik laadpunten
> Thema: E-laden

Tags

e-laden elektrisch rijden laadinfrastructuur

Meer nieuws

Onderzoek naar ‘best practices’ voor berging elektrische voertuigen uit parkeergarages

Het NIPV heeft, in opdracht van IenW, onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor het veilig verwijderen van elektrische voertuigen (EV’s) uit parkeergarages bij incidenten.

Lees meer

NAL over 2024: stijging laadpunten 25 procent

Het aantal publieke laadpunten voor elektrische auto’s is in 2024 met 25 procent gestegen tot 183.704. Een landelijke dekkingsgraad van 83%, meldt de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). 

Lees meer

Toename van 10 procent van incidenten met elektrische en hybride voertuigen in 2024

Het NIPV en de Teams Brandonderzoek van de veiligheidsregio’s onderzochten hoe vaak de brandweer in 2024 moest uitrukken voor incidenten met bijvoorbeeld elektrische auto’s.

Lees meer

ElaadNL publiceert vernieuwde cybersecurity-eisen laadpalen

ElaadNL heeft, in nauwe samenwerking met het European Network for Cyber Security (ENCS), de vernieuwde cybersecurity-eisen voor laadinfrastructuur van elektrische voertuigen gepubliceerd.

Lees meer

Lancering nieuw dataplatform voor laadpalen: DOT-NL

Tijdens het jaarlijkse event van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur is het dataplatform DOT-NL gelanceerd. Dit platform bundelt actuele informatie over het Nederlandse laadnetwerk.

Lees meer

ElaadNL introduceert laadplanologie: laadvraag geografisch verplaatsen om stroomnet te ontlasten

Netcongestie en de groei van elektrisch vervoer maken het noodzakelijk om niet alleen te kijken naar wanneer het beste kan worden opgeladen (slim laden), maar ook waar het beste in de laadvraag voorzien kan worden.

Lees meer
1 2 3 21

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief