Nieuwe regelgeving voor veilige oplaadpunten in parkeergarages
In Nederland rijden we steeds meer elektrisch. Daarom is het belangrijk dat er meer laadpunten komen voor elektrische auto’s. Ook in parkeergarages. Om te zorgen dat nieuwe laadpunten hier veilig worden aangelegd, wordt de wetgeving vanaf 1 juli 2023 aangepast. Dat heeft gevolgen voor eigenaren en beheerders van garages.
In Nederland rijden we steeds meer elektrisch. Daarom is het belangrijk dat er meer laadpunten komen voor elektrische auto’s. Ook in parkeergarages. Om te zorgen dat nieuwe laadpunten hier veilig worden aangelegd, wordt de wetgeving vanaf 1 juli 2023 aangepast.
Wat zijn de nieuwe voorwaarden?
Nieuwe laadpunten in parkeergarages moeten aan nieuwe voorwaarden voldoen. De belangrijkste zijn:
- Alle laadpunten in een garage kunnen tegelijkertijd centraal worden afgeschakeld.
- Bij de ingang van de garage staat duidelijk aangegeven waar de laadpunten zich bevinden en hoe deze centraal kunnen worden afgeschakeld.
- Laadpunten maken gebruik van de laadtechnieken ‘mode 3’ of ‘mode 4’. Dat betekent dat het gaat om een laadstation.
Deze voorwaarden gelden voor alle nieuwe laadpunten die vanaf 1 juli 2023 worden aangelegd, en zijn opgenomen in het Besluit Bouwwerken Leefomgeving.
De Nationale Agenda Laadinfrastructuur helpt met advies
Overheid, netbeheer en bedrijven werken nauw samen aan de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Deze samenwerking zorgt ervoor dat er genoeg laadpunten zijn voor alle elektrische voertuigen in Nederland. En Vexpan draagt een steentje bij met met het Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages (CLIP).
Heeft u vragen over de (brand)veiligheid bij het opladen van elektrische auto’s? De werkgroep Veiligheid van de NAL biedt gemeenten, Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) en garagebeheerders informatie en ondersteuning voor een veilige installatie van oplaadpunten. Speciaal voor VvE’s is er subsidie beschikbaar voor een oplaadpuntenadvies.
Ook Vexpan heeft een werkgroep Brandveiligheid.
Meer weten?
> Informatie laadpunten voor VvE’s
> Infographic plaatsing en gebruik laadpunten
> Thema: E-laden
Meer nieuws
Voorkomen van corrosie door laadpalen parkeergarages?
Door de energietransitie krijgen we steeds meer te maken met systemen die DC-stromen produceren en erop werken. Zoals laadpalen. Veel produceren een te hoge DC-lekstroom met alle bijkomende gevaren.
Lees meerNieuw afwegingskader voor plaatsen snelladers
Waar en hoe kunnen gemeenten het beste snelladers plaatsen binnen de openbare laadinfrastructuur? Nieuwe afwegingskader van NKL Nederland.
Lees meerFifi4Marine nieuw lid Vexpan
Graag heet Vexpan FiFi4Marine van harte welkom als nieuw lid bij de branchevereniging. FiFi4Marine (FF4M) ontwikkelt en produceert een compleet assortiment ECO-brandblusapparatuur en standalone systemen, speciaal voor het blussen van branden veroorzaakt door Lithium batterijen.
Lees meerHelft EV-rijders stapt over als fiscale voordelen wegvallen
Als de MRB voor elektrische auto's hoger wordt dan voor vergelijkbare brandstofauto's, blijft bijna de helft van de EV-rijders niet elektrisch rijden. Dat blijkt uit het Nationaal EV en Berijdersonderzoek 2022.
Lees meerPrijsbarrière elektrische auto wordt groter
Elektrisch rijden is in 2022 duurder geworden. Toch blijft elektrisch rijden nog altijd goedkoper dan rijden in een benzineauto. Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor 2022 van de ANWB.
Lees meerEnergietransitie en parkeren: ontwikkelingen met aandachtspunten voor schadeverzekeringen
Met de toename van elektrisch aangedreven auto’s, neemt ook de vraag naar laadunits bij parkeergarages toe. Vanuit het perspectief van brandverzekeraars betekent dit een extra risico.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.