SPARK: een nieuw landelijk personenautoparkmodel van PBL en RWS

Gepubliceerd op: 02 december 2023

Op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben Rijkswaterstaat en het Planbureau voor de Leefomgeving een nieuw landelijk personenautoparkmodel ontwikkeld, genaamd Strategisch Personenauto Rekenkader (SPARK). Met dit model kan de toekomstige omvang en samenstelling van het personenautopark in Nederland worden geraamd voor verschillende omgevingsscenario’s. Ook kunnen effecten van uiteenlopende (fiscale) beleidsmaatregelen worden geanalyseerd.

 

SPARK als hulpmiddel voor beleidsontwikkeling
Prognoses van het toekomstige autobezit, de autotypekeuze en het autogebruik spelen een belangrijke rol in de beleidsontwikkeling en -evaluatie binnen de sector verkeer en vervoer en op het raakvlak van verkeer en milieu. Om beleid op deze terreinen te ondersteunen is inzicht nodig hoe autobezit en -gebruik zich ontwikkelen onder invloed van technologische-, sociaal-economische en demografische ontwikkelingen en wat het effect is van uiteenlopende beleidsmaatregelen.

 

Dit vergt een model dat de effecten van beleidsmaatregelen op de omvang en samenstelling van het personenautopark kan doorrekenen. Met SPARK kunnen daarvoor zowel voor de korte- als lange termijn ramingen worden gemaakt. SPARK houdt daarbij rekening met scenario’s rondom: economische groei, ontwikkeling in omvang en samenstelling van de bevolking en technologische ontwikkelingen. Een cruciaal element van onzekerheid is hoe snel de ingroei van volledig elektrische auto’s zal verlopen in de toekomst. Binnen de modulaire opbouw van SPARK wordt hier rekening mee gehouden.

 

Meer informatie
> Lees verder op www.pbl.nl

Tags

beleidsontwikkeling autobezit model

Meer nieuws

Sensortechnologie helpt senioren

Wayfinding-systemen kunnen aanzienlijk bijdragen aan een betere en veiligere parkeergarage voor senioren.

Lees meer

Fiscale parkeerhandhaving met de menselijke maat

RTL Nieuws berichtte: ‘Jaarlijks honderden boetelawines door scanauto: aangepakt om een foutje’. Hoe zit dit? De redactie van Vexpansie geeft een algemeen beeld.

Lees meer

Zware auto's moeten meer parkeergeld betalen in Parijs, opkomst referendum laag

Mensen die met een zware auto in Parijs willen parkeren, krijgen te maken met fors hogere parkeertarieven. Bij een referendum hierover heeft iets meer dan de helft van de kiezers (54,5 procent) voor een plan van de gemeente gestemd.

Lees meer

Onbekend en onbemind: de Adviescommissie Toepassing Gelijkwaardigheid Bouwvoorschriften

Er is een tussenweg bij verschil van mening bij bouw of verbouw: advies vragen aan de Adviescommissie Toepassing Gelijkwaardigheid Bouwvoorschriften. Daar gaan we in dit artikel op in.

Lees meer

EenVandaag over minder parkeerplaatsen nieuwbouw

Je auto makkelijk voor de deur parkeren: in steeds meer steden wordt dat de uitzondering. Gemeenten willen minder 'blik' langs de weg en voeren een strenger parkeerbeleid door. EenVandaag besteedt er aandacht aan.

Lees meer

Vexpan in RTL Nieuws

RTL Nieuws bericht: 'Auto's in Europa zijn steeds breder, maar daar zijn de (smalle) straten en parkeerplaatsen niet op berekend.' Vexpan bestuurslid Peter Dingemans werkt mee aan het nieuwsitem.

Lees meer
1 2 3 33

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief