SPARK: een nieuw landelijk personenautoparkmodel van PBL en RWS

Gepubliceerd op: 02 december 2023

Op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben Rijkswaterstaat en het Planbureau voor de Leefomgeving een nieuw landelijk personenautoparkmodel ontwikkeld, genaamd Strategisch Personenauto Rekenkader (SPARK). Met dit model kan de toekomstige omvang en samenstelling van het personenautopark in Nederland worden geraamd voor verschillende omgevingsscenario’s. Ook kunnen effecten van uiteenlopende (fiscale) beleidsmaatregelen worden geanalyseerd.

 

SPARK als hulpmiddel voor beleidsontwikkeling
Prognoses van het toekomstige autobezit, de autotypekeuze en het autogebruik spelen een belangrijke rol in de beleidsontwikkeling en -evaluatie binnen de sector verkeer en vervoer en op het raakvlak van verkeer en milieu. Om beleid op deze terreinen te ondersteunen is inzicht nodig hoe autobezit en -gebruik zich ontwikkelen onder invloed van technologische-, sociaal-economische en demografische ontwikkelingen en wat het effect is van uiteenlopende beleidsmaatregelen.

 

Dit vergt een model dat de effecten van beleidsmaatregelen op de omvang en samenstelling van het personenautopark kan doorrekenen. Met SPARK kunnen daarvoor zowel voor de korte- als lange termijn ramingen worden gemaakt. SPARK houdt daarbij rekening met scenario’s rondom: economische groei, ontwikkeling in omvang en samenstelling van de bevolking en technologische ontwikkelingen. Een cruciaal element van onzekerheid is hoe snel de ingroei van volledig elektrische auto’s zal verlopen in de toekomst. Binnen de modulaire opbouw van SPARK wordt hier rekening mee gehouden.

 

Meer informatie
> Lees verder op www.pbl.nl

Tags

beleidsontwikkeling autobezit model

Meer nieuws

NEN 2443: nieuwe inzichten in de toepassing

Als ontwerper van een nieuwe parkeervoorziening houd je rekening met eisen waaraan de voorziening moet voldoen. De Nederlandse norm Parkeren en stallen van personenauto’s op terreinen en in parkeergarages, NEN 2443, beschrijft deze eisen.

Lees meer

Langzaam maar zeker begint de fietsparkeerdata te stromen

Ook in het mobiliteitsbeleid wordt het verzamelen en ontsluiten van data steeds belangrijker. Voor het onderwerp fietsparkeren heeft CROW-Fietsberaad de afgelopen jaren verschillende initiatieven genomen om aan te haken bij deze datatrend. Voorzichtig boeken we enige resultaten, maar het gaat langzaam.

Lees meer

Programma en sprekers bekend Vexpan Nationaal Parkeercongres 2024

Het projectteam van actieve leden heeft het programma van het jaarlijks Vexpan Nationaal Parkeercongres al rond. Dit is tijdens de ALV van 17 mei door het bestuur gepresenteerd. Het congres staat onder leiding van dagvoorzitter Marijn de Vries.

Lees meer

Aantal Engelse parkeergarages weigeren grote auto's

Auto’s worden steeds groter en zwaarder. Vijf Britse gemeenten hebben voertuigen van meer dan vijf meter lengte verboden om parkeergarages te gebruiken.

Lees meer

60 jaar betaald parkeren Amsterdam

Het Parool besteedt aandacht aan 60 jaar betaald parkeren in Amsterdam. In de maand dat de parkeermeter in de hoofdstad zijn zestigste verjaardag vierde, kondigde het stadsbestuur een uitbreiding aan van het betaald parkeren in de stadsdelen Noord, Nieuw-West en Zuidoost.

Lees meer

Parkeerbeleid en files in de stad

In Amsterdam zijn in 2019 de tarieven voor parkeren op straat flink verhoogd, als onderdeel van het project om de stad autoluw te maken. Uit onderzoek blijkt dat de totale vraag naar parkeren in de stad, inclusief garage parkeren, daardoor met ongeveer 15% daalde, en dat het aantal gereden autokilometers met 2% afnam, vooral tijdens de avondspits.

Lees meer
1 2 3 4 5 38

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief