Parkeergarage waar auto's stroom opladen én leveren

Gepubliceerd op: 04 oktober 2021

De nieuwe generatie auto’s met batterij laadt straks niet alleen op, maar levert ook stroom aan het net als het nodig is. Dit ‘bidirectionele laden’ heeft in ieder geval volgens de gemeente Utrecht de toekomst. Verzekeraar a.s.r. opende vorige maand de grootste tweerichtingslaadinfrastructuur ter wereld in hun parkeergarage bij hun hoofdkantoor in de Domstad.

 

Recent kwam er een gigantisch semi-open zonnedak bovenop de parkeergarage. Samen met de panelen op het naastgelegen kantoor verzorgt dit al een aanzienlijk deel van de stroombehoefte van het pand. Maar het kan altijd beter. En dus investeerde a.s.r. in iets wat nu nog heel bijzonder is, maar straks goed dé standaard kan zijn: laadpalen die twee kanten op kunnen. Ze kunnen auto’s opladen (bijvoorbeeld met de zonnestroom van het dak), maar ze kunnen ook stroom uit de auto trekken en doorvoeren naar het gebouw.

 

Dat laatste kan heel handig zijn als de auto’s niet snel weg hoeven en het gebouw van a.s.r. meer energie nodig heeft dan de panelen opwekken. Denk aan momenten dat de zon niet schijnt. Of als er een plotselinge piekbelasting is, omdat het gebouw meer verwarmd moet worden dan normaal.

 

De toekomst voor de Nederlandse energievoorziening
Volgens Sharon Dijksma, burgemeester van Utrecht, is dit de toekomst voor de Nederlandse energievoorziening. Met de bi-directionele auto sla je twee vliegen in een klap: je hebt duurzame mobiliteit en een batterij in één apparaat. Wel zo handig. Met die gedachte begon ook het bedrijf We Drive Solar een paar jaar geleden te experimenteren met bidirectionele laadpalen. Die proeven vonden in Utrecht plaats en waren zo succesvol dat er inmiddels al honderden tweerichtingslaadpunten in de stad staan. Met de 250 van de a.s.r.-garage erbij komt de teller op 1.000 laadpalen. Robin Berg, directeur van We Drive Solar, is heel blij met deze ontwikkeling. “Dit laat zien wat Nederland goed kan: ons voorbereiden op de toekomst.”

 

Gelijkstroom in plaats van wisselstroom
De garage opzetten met de tweerichtingsladers was niet per se makkelijk. Extra bijzonder is het feit dat ze allemaal op gelijkstroom werken, in plaats van op de gangbare wisselstroom. Dat zorgt voor meer efficiency en lagere kosten – maar het was wel een uitdaging, omdat gelijkstroom kan fluctueren.

 

Meer informatie

Lees het hele artikel van Marc Seijlhouwer op de site van Change Inc.
Nieuwsbericht a.s.r.
> Foto: Burgemeester Dijksma en CEO Baeten plugden de eerste bidirectionele auto in de parkeergarage. | Credit: a.s.r.

Tags

e-laden elektrisch rijden laadinfrastructuur parkeergarage

Meer nieuws

Elektrisch rijden in 2050: een geactualiseerde prognose van ElaadNL

In de nieuwste Elaad Outlook hebben de onderzoekers de prognoses voor elektrische personenauto’s en de benodigde laadinfrastructuur geactualiseerd.

Lees meer

Brandveiligheid elektrische fietsen, steps en scooters in parkeergarages

In dit artikel wordt stilgestaan bij de risico’s van deze kleine elektrische vervoersmiddelen, hoe vaak deze in brand vliegen en wat je kan doen om deze vervoermiddelen veilig op te laden.

Lees meer

35.000 laadpunten voor 3 provincies

De provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht krijgen er de komende 4 jaar maximaal 35.000 publieke laadpunten bij. Het projectbureau MRA-Elektrisch heeft hiertoe voor 74 gemeenten een aanbesteding georganiseerd die gewonnen is door Shell ubitricity, Vattenfall InCharge en TotalEnergies.

Lees meer

ElaadNL: Versnelling groei elektrische auto’s na 2030 verwacht

ElaadNL presenteert met de Elaad Outlook Personenauto’s 2024. Met de nieuwste prognoses voor de groei van elektrische auto’s en de verwachte benodigde laadinfrastructuur en stroomvraag in Nederland.

Lees meer

Hoeveel elektrische auto's kan de wereld aan?

Als iedereen elektrisch gaat rijden hebben we geen fossiele uitstoot meer, maar voor de productie van de batterijen en elektromotoren van die auto’s zijn veel grondstoffen nodig.

Lees meer

Nieuwe regelgeving en subsidie oplaadpunten in parkeergarages in 2024

Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet en het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) per 1 januari 2024 gelden er ook nieuwe regels voor het plaatsen van oplaadpunten in parkeergarages.

Lees meer
1 5 6 7 8 9 23