Nieuwe regelgeving en subsidie oplaadpunten in parkeergarages in 2024

Gepubliceerd op: 07 februari 2024

Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet en het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) per 1 januari 2024 gelden er ook nieuwe regels voor het plaatsen van oplaadpunten in parkeergarages. Ook kunnen VvE’s vanaf nu via de SVVE-regeling subsidie krijgen voor het plaatsen van basislaadinfrastructuur.

 

Om te zorgen dat het laden van elektrische auto’s in een parkeergarage veilig is gelden bij het plaatsen van nieuwe oplaadpunten vanaf dit jaar nieuwe regels. Zo mag er alleen worden geladen met mode 3 of mode 4 oplaadpunten en is de installatie van een centrale afschakelmogelijkheid verplicht. Dat laatste zorgt ervoor dat de brandweer veilig zijn werk kan doen bij incidenten. De regelgeving in het nieuwe Bbl staat uitgelegd op het informatiepunt leefomgeving.

 

VvE’s kunnen vanaf dit jaar gebruik maken van een nieuwe subsidieregeling voor het installeren van basislaadinfrastructuur. Voor het aanleggen van de bekabeling, verdeelkasten en voorzieningen om slim te kunnen laden krijgt een VvE een bedrag van honderd euro per parkeerplaats. Een VvE dient voor de installatie een offerte en een positief besluit van de ledenvergadering in om in aanmerking te komen.

 

De subsidie voor de basislaadinfrastructuur komt bovenop de subsidie voor een oplaadpuntenadvies die vanaf 2022 al beschikbaar is. Alle informatie over beide subsidies is de vinden op de website van RVO. Vanaf januari heeft ook de VER de informatie voor VvE’s op haar website uitgebreid. Hier wordt uitgebreid ingegaan op de vele vragen over laadinfrastructuur die er leven bij de VvE’s.

 

> Alles over Oplaadpunten voor elektrische voertuigen: regels bij verbouw

 

Tags

elektrisch laden laden omgevingswet laadpunten

Meer nieuws

Laadpaalexploitanten gaan stroomnet provincie Utrecht ontlasten met netbewust laden

Laadpaalexploitanten en netbeheerder Stedin slaan in provincie Utrecht de handen ineen om het stroomnet te ontlasten. Door 'netbewust laden' wordt het laadvermogen tijdens piekmomenten verlaagd, terwijl elektrische auto's toch volledig opgeladen worden.

Lees meer

Prijstransparantie laadpalen blijft onder de maat

De transparantie van laadtarieven voor elektrische auto's blijft steken op een 6,1. Dit blijkt uit de nieuwe Benchmark Prijstransparantie 2025 van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL).

Lees meer

Onderzoek naar ‘best practices’ voor berging elektrische voertuigen uit parkeergarages

Het NIPV heeft, in opdracht van IenW, onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor het veilig verwijderen van elektrische voertuigen (EV’s) uit parkeergarages bij incidenten.

Lees meer

NAL over 2024: stijging laadpunten 25 procent

Het aantal publieke laadpunten voor elektrische auto’s is in 2024 met 25 procent gestegen tot 183.704. Een landelijke dekkingsgraad van 83%, meldt de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). 

Lees meer

Toename van 10 procent van incidenten met elektrische en hybride voertuigen in 2024

Het NIPV en de Teams Brandonderzoek van de veiligheidsregio’s onderzochten hoe vaak de brandweer in 2024 moest uitrukken voor incidenten met bijvoorbeeld elektrische auto’s.

Lees meer

ElaadNL publiceert vernieuwde cybersecurity-eisen laadpalen

ElaadNL heeft, in nauwe samenwerking met het European Network for Cyber Security (ENCS), de vernieuwde cybersecurity-eisen voor laadinfrastructuur van elektrische voertuigen gepubliceerd.

Lees meer
1 2 3 21

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief