Parkeergarage waar auto's stroom opladen én leveren

Gepubliceerd op: 04 oktober 2021

De nieuwe generatie auto’s met batterij laadt straks niet alleen op, maar levert ook stroom aan het net als het nodig is. Dit ‘bidirectionele laden’ heeft in ieder geval volgens de gemeente Utrecht de toekomst. Verzekeraar a.s.r. opende vorige maand de grootste tweerichtingslaadinfrastructuur ter wereld in hun parkeergarage bij hun hoofdkantoor in de Domstad.

 

Recent kwam er een gigantisch semi-open zonnedak bovenop de parkeergarage. Samen met de panelen op het naastgelegen kantoor verzorgt dit al een aanzienlijk deel van de stroombehoefte van het pand. Maar het kan altijd beter. En dus investeerde a.s.r. in iets wat nu nog heel bijzonder is, maar straks goed dé standaard kan zijn: laadpalen die twee kanten op kunnen. Ze kunnen auto’s opladen (bijvoorbeeld met de zonnestroom van het dak), maar ze kunnen ook stroom uit de auto trekken en doorvoeren naar het gebouw.

 

Dat laatste kan heel handig zijn als de auto’s niet snel weg hoeven en het gebouw van a.s.r. meer energie nodig heeft dan de panelen opwekken. Denk aan momenten dat de zon niet schijnt. Of als er een plotselinge piekbelasting is, omdat het gebouw meer verwarmd moet worden dan normaal.

 

De toekomst voor de Nederlandse energievoorziening
Volgens Sharon Dijksma, burgemeester van Utrecht, is dit de toekomst voor de Nederlandse energievoorziening. Met de bi-directionele auto sla je twee vliegen in een klap: je hebt duurzame mobiliteit en een batterij in één apparaat. Wel zo handig. Met die gedachte begon ook het bedrijf We Drive Solar een paar jaar geleden te experimenteren met bidirectionele laadpalen. Die proeven vonden in Utrecht plaats en waren zo succesvol dat er inmiddels al honderden tweerichtingslaadpunten in de stad staan. Met de 250 van de a.s.r.-garage erbij komt de teller op 1.000 laadpalen. Robin Berg, directeur van We Drive Solar, is heel blij met deze ontwikkeling. “Dit laat zien wat Nederland goed kan: ons voorbereiden op de toekomst.”

 

Gelijkstroom in plaats van wisselstroom
De garage opzetten met de tweerichtingsladers was niet per se makkelijk. Extra bijzonder is het feit dat ze allemaal op gelijkstroom werken, in plaats van op de gangbare wisselstroom. Dat zorgt voor meer efficiency en lagere kosten – maar het was wel een uitdaging, omdat gelijkstroom kan fluctueren.

 

Meer informatie

Lees het hele artikel van Marc Seijlhouwer op de site van Change Inc.
Nieuwsbericht a.s.r.
> Foto: Burgemeester Dijksma en CEO Baeten plugden de eerste bidirectionele auto in de parkeergarage. | Credit: a.s.r.

Tags

e-laden elektrisch rijden laadinfrastructuur parkeergarage

Meer nieuws

Pilot Vandebron en NIO: 6 laadstations voor 'swappen' autobatterij

Met het gebruik van batterijwisselstations biedt NIO klanten een sneller alternatief voor laden aan. Met behulp van software van energieplatform Vandebron kan tegelijkertijd het energienetwerk worden gebalanceerd.

Lees meer

Verrassende locatie Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023

Het Vexpan Nationaal Parkeercongres vindt plaats in het 50I50 Hotel en Congrescentrum Belmont in Ede. Deze verrassende locatie van het Leger des Heils is aangedragen door eventpartner Orange Charging.

Lees meer

Reactie op IBO-rapport: elektrisch rijden moet voor grote groepen betaalbaar zijn

De transitie naar emissieloze auto’s moet voor grote groepen betaalbaar zijn. Advies FET aan kabinet: zet ook stimulerende maatregelen in.

Lees meer

Nederlandse communicatieprotocollen voor laden elektrische auto’s de standaard in de VS

Om de VS versneld over te laten schakelen op elektrisch rijden, is een belangrijke rol weggelegd voor in Nederland ontwikkelde technologie bij laadinfrastructuur: OCPP en OCPI. 'Nu Europa nog.'

Lees meer

Voorkomen van corrosie door laadpalen parkeergarages?

Door de energietransitie krijgen we steeds meer te maken met systemen die DC-stromen produceren en erop werken. Zoals laadpalen. Veel produceren een te hoge DC-lekstroom met alle bijkomende gevaren.

Lees meer

Nieuw afwegingskader voor plaatsen snelladers

Waar en hoe kunnen gemeenten het beste snelladers plaatsen binnen de openbare laadinfrastructuur? Nieuwe afwegingskader van NKL Nederland.

Lees meer
1 4 5 6 7 8 17