Maastricht voert progressief parkeertarief in

Gepubliceerd op: 26 juni 2024

Maastricht voert op 1 juli een progressief parkeertarief in voor parkeren op straat. Door een rechterlijke uitspraak mag een maximale parkeerduur op straat niet meer. Om de stad levendig en bereikbaar te houden, wil zij dat langparkeerders in een garage parkeren.

 

Geen maximale parkeerduur
Door een uitspraak van rechter kan de gemeente Maastricht vanaf 1 juli 2024 geen maximale parkeerduur meer hanteren. Parkeren kan dus zolang als de parkeerder dat zelf wil. De gemeente wil echter dat het straatbeeld levendig blijft en winkels en huizen bereikbaar blijven. Dus dat auto’s niet urenlang op straat staan geparkeerd. Daarom wil ze de parkeerplekken op straat beschikbaar houden voor kort parkeren. Wie lang wil parkeren, kan terecht in de parkeergarages en op parkeerterreinen aan de rand van de stad.

 

Kort parkeren op straat, lang parkeren in parkeergarages
Om te zorgen dat op straat alleen kort wordt geparkeerd, voert de gemeente een progressief parkeertarief in. Dit houdt in dat hoe langer iemand parkeert, hoe hoger het uurtarief wordt. In een gebied waar iemand voorheen bijvoorbeeld maximaal 2 uur mocht parkeren, geldt voortaan een basistarief voor die 2 uur. Na het basistarief stijgt het uurtarief. Zo stimuleren de gemeente langparkeerders om niet op straat te parkeren, maar op een parkeerterrein of in een parkeergarage. De parkeerplekken op straat blijven zo het meest interessant voor kort parkeren.

 

Aantrekkelijke en gastvrije uitstraling
Maastricht werkt aan een duurzame, gezonde en prettige woon- en leefomgeving. Een stad met een aantrekkelijke en gastvrije uitstraling. Ze geeft de voorkeur aan langzame verkeersstromen, zoals fietsen en wandelen. Maar ze blijft oog hebben voor de bereikbaarheid van de stad. Ze zoekt naar een goede balans tussen leefbaarheid en toegankelijkheid.

 

Meer informatie
> Bron: gemeentemaastricht.nl
> Meer informatie over progressief parkeren in Maastricht.

Tags

Gemeente Maastricht Parkeerduur Parkeerbeleid

Meer nieuws

Landelijk reizigersonderzoek 2022

Het Landelijk reizigersonderzoek 2022 heeft trends in kaart gebracht in de mobiliteit voor verschillende reismotieven, maar met speciale aandacht voor woon-werk verkeer van 2018 tot en met 2022.

Lees meer

Naheffingsaanslag parkeerbelasting niet strijdig met Gemeentewet

Hof Den Haag oordeelt dat de naheffingsaanslag niet in strijd is met art. 234 lid 3 Gemw, aangezien de heffingsambtenaar niet meer dan één uur parkeerbelasting heeft nageheven.

Lees meer

Omgaan met parkeernormen wanneer de auto best een tandje minder mag…

Het generiek verlagen van parkeernormen kan helpen om meer ruimte te creëren in de steden als tegelijkertijd geïnvesteerd wordt in het veranderen van een door de auto gedomineerde mobiliteitscultuur.

Lees meer

Veel foutparkeerders bon door meer controles met scanauto

Ruim 17.000 mensen ontvingen in 2022 een parkeerbon op de deurmat. Sinds de komst van de scanauto in Hoorn wordt er meer en nauwkeuriger gecontroleerd. Hun ervaringen.

Lees meer

Kleine stapjes met elektrische stepje

Ook in het Nederlandse straatbeeld worden elektrische stepjes waargenomen, maar zijn ze vooral privébezit. Maar mag dit eigenlijk wel?

Lees meer

Markante personen uit de parkeerwereld: Willem-Jan Balk

In de serie markante personen uit de parkeerwereld: Willem-Jan Balk, Vice President Business Line Management & Marketing op het hoofdkantoor van SKIDATA in Salzburg.

Lees meer
1 32 33 34 35 36 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief