Parkeervergunning Utrecht duurste van Nederland

Gepubliceerd op: 12 mei 2023

In de Utrechtse binnenstad kost een gemeentelijke vergunning om in de buurt van de woning te mogen parkeren € 578. Dat is net iets meer dan in Amsterdam (€ 574), dat in voorgaande jaren koploper was. Vereniging Eigen Huis onderzocht de prijs voor een gemeentelijke parkeervergunning in stadscentra, vaak de duurste parkeerzone.

 

[Bron: onderzoek van Vereniging Eigen Huis]

 

De tarieven voor Utrechtse centrumbewoners stegen de afgelopen jaren al fors, en dit jaar komt daar nog eens bijna € 70 (14%) bovenop. De vergunningstarieven worden jaarlijks door de gemeente vastgesteld en de prijsverschillen zijn groot: een bewoner in het centrum van Amsterdam of Utrecht betaalt bijna 6 keer zoveel als iemand in het centrum van Den Haag of Rotterdam. In Hellendoorn kost een parkeervergunning met € 18,90 nog het minst.

 

Gemiddelde verhoging parkeervergunning valt mee
De kosten van een gemeentelijke parkeervergunning stijgen dit jaar beperkt met gemiddeld 3,7%. In grote gemeenten was dat iets meer. In een tiental gemeenten stijgen de kosten zelfs met meer dan 10%. Opvallend genoeg werden de vergunningen in Rotterdam en Schiedam juist goedkoper. Bekijk de veranderingen per gemeente in onderstaande lijst.

 

Autoluw, leefbaarheid en inkomsten
Met het vergunningsbeleid willen veel grote steden de binnenstad autoluw of autovrij maken. Middelgrote gemeenten gebruiken een parkeervergunning om de parkeerdruk te verlagen, bijvoorbeeld door forenzen te weren in woongebieden rondom een station. De gemeente Utrecht wil betaald parkeren in de hele stad invoeren en daarmee de leefbaarheid vergroten, investeringen kunnen doen en financiële tegenvallers opvangen. Oldenzaal wil met de hogere inkomsten weer in de zwarte cijfers komen.

 

Over het onderzoek
Vereniging Eigen Huis onderzocht in 122 gemeenten de kosten van een (eerste) parkeervergunning voor centrumbewoners. Alle genoemde bedragen in de lijst bij dit onderzoek zijn afkomstig van de gemeenten zelf. Het onderzoek is in februari 2023 uitgevoerd door Marlyse Research.

 

Meer informatie
Kosten parkeervergunning per gemeente (2023) (pdf) via artikel Vereniging Eigen Huis

 

Tags

parkeervergunning onderzoek kosten

Meer nieuws

Informatiebijeenkomst NEN 9120 Toegankelijkheid van Gebouwen

NEN organiseert 16 mei een informatiebijeenkomst over NEN 9120. Deze beschrijft wat er nodig is om gebouwen toegankelijk en bruikbaar te maken voor een brede groep gebruikers. Vexpan heeft aanvullend advies.

Lees meer

Weesauto’s: een probleem op straat, maar weinig zicht op beleid

Wegslepen van auto’s is een wezenlijk onderdeel van parkeerregulering. Een bijzonder type, zijn de zogeheten weesauto’s. Hoe gaat gemeente Amsterdam hiermee om? Een vraag van de redactie van Vexpansie.

Lees meer

Renkum kiest voor mensgerichte mobiliteit

Gemeente Renkum heeft een vernieuwde Mobiliteitsvisie met een koerswijziging: van een traditionele, verkeerskundige benadering naar mensgericht. Dit beleid is in eigen beheer ontwikkeld.

Lees meer

Opleiden in parkeerbranche in beweging

Parkeren is een breed vakgebied met complexe vraagstukken. Vandaar dat er een stijgende vraag is naar professionals. Een dubbelinterview met Chantal van der Wolk (Vexpan) en Natalie Veenkamp (DTV Academy).

Lees meer

Rotterdam treedt op tegen foutgeparkeerde deelscooters en -fietsen

Omgevallen scooters, fietsen die plompverloren zijn achtergelaten en bakfietsen die de stoep blokkeren. Rotterdam doet wat aan de parkeeroverlast van deelvervoer. Er komen strengere regels én meer parkeerhubs.

Lees meer

'Inkomsten boa-boetes moeten naar gemeenten'

VVD in Den Haag stelt in een opinieartikel in de Telegraaf voor om de opbrengsten van boa-boetes voortaan ten goede te laten komen aan de gemeentebegrotingen. Zoals bij foutparkeren.

Lees meer
1 2 3 47

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief