Maastricht voert progressief parkeertarief in
Maastricht voert op 1 juli een progressief parkeertarief in voor parkeren op straat. Door een rechterlijke uitspraak mag een maximale parkeerduur op straat niet meer. Om de stad levendig en bereikbaar te houden, wil zij dat langparkeerders in een garage parkeren.
Geen maximale parkeerduur
Door een uitspraak van rechter kan de gemeente Maastricht vanaf 1 juli 2024 geen maximale parkeerduur meer hanteren. Parkeren kan dus zolang als de parkeerder dat zelf wil. De gemeente wil echter dat het straatbeeld levendig blijft en winkels en huizen bereikbaar blijven. Dus dat auto’s niet urenlang op straat staan geparkeerd. Daarom wil ze de parkeerplekken op straat beschikbaar houden voor kort parkeren. Wie lang wil parkeren, kan terecht in de parkeergarages en op parkeerterreinen aan de rand van de stad.
Kort parkeren op straat, lang parkeren in parkeergarages
Om te zorgen dat op straat alleen kort wordt geparkeerd, voert de gemeente een progressief parkeertarief in. Dit houdt in dat hoe langer iemand parkeert, hoe hoger het uurtarief wordt. In een gebied waar iemand voorheen bijvoorbeeld maximaal 2 uur mocht parkeren, geldt voortaan een basistarief voor die 2 uur. Na het basistarief stijgt het uurtarief. Zo stimuleren de gemeente langparkeerders om niet op straat te parkeren, maar op een parkeerterrein of in een parkeergarage. De parkeerplekken op straat blijven zo het meest interessant voor kort parkeren.
Aantrekkelijke en gastvrije uitstraling
Maastricht werkt aan een duurzame, gezonde en prettige woon- en leefomgeving. Een stad met een aantrekkelijke en gastvrije uitstraling. Ze geeft de voorkeur aan langzame verkeersstromen, zoals fietsen en wandelen. Maar ze blijft oog hebben voor de bereikbaarheid van de stad. Ze zoekt naar een goede balans tussen leefbaarheid en toegankelijkheid.
Meer informatie
> Bron: gemeentemaastricht.nl
> Meer informatie over progressief parkeren in Maastricht.
Meer nieuws
Samenwerking Vexpan-leden WPS en ParkBee
Door de integratie met WPS kunnen parkeerexploitanten parkeerplaatsen toevoegen aan het ParkBee platform en de gebruikers hiervan bereiken. Wat een stroom van verkeer naar de parkeerlocatie genereert.
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld: Wim van der Heide
Wim van der Heide, Business Development Manager bij Ballast Nedam Park & Connect, kwam via onderzoek naar mechanische parkeersystemen in aanraking met de parkeerwereld.
Lees meerWelk beleid op deelmobiliteit? | MaaS Kenniscafé
Een samenhangende en duidelijke visie over het beleid rondom deelmobiliteit is nodig om het gebruik te stimuleren. Het Nationaal Samenwerkingsprogramma Deelmobiliteit gaat daarbij helpen.
Lees meer30 jaar fiscalisering deel 5: Jurisprudentie
In dit deel over de geschiedenis van de fiscalisering gaat het over jurisprudentie. Tot op de dag van vandaag wordt er tegen opgelegde naheffingen bezwaar gemaakt. In een aantal gevallen gaat de bezwaarmaker als hij van de belastingrechter geen gelijk krijgt naar het gerechtshof en soms zelfs naar de Hoge Raad.
Lees meer30 jaar fiscalisering deel 4: Bebording
In dit deel over de geschiedenis van de fiscalisering kijken we terug op de ontwikkeling van de bebording. Via bebording herkent de parkeerder het ter plaatse geldende parkeerregiem.
Lees meerRotterdam Nederlands meest EV-vriendelijke gemeente
Gemeente Rotterdam is het meest vriendelijk voor elektrische rijders in Nederland. Dit maakt ALD Automotive bekend. Het is de eerste keer dat de leasemaatschappij de verkiezing ‘Meest EV-vriendelijke gemeente’ houdt.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.