‘Kunstmatige intelligentie helpt energieconsumptie elektrisch vervoer slim te sturen’
Netbeheerders en energieleveranciers krijgen technologie tot hun beschikking om binnen Europa de energievraag en het stroomverbruik van elektrisch vervoer te kunnen sturen met behulp van kunstmatige intelligentie. Het Arnhemse bedrijf Deftpower ontwikkelt momenteel een nieuwe tak van haar bestaande platform voor het opladen van elektrische voertuigen.
Laadpas
Het platform zorgt ervoor dat automobilisten binnen Europa overal met dezelfde laadpas terechtkunnen, ook al zijn er regionaal en internationaal veel verschillen tussen 770.000 openbare en semi-openbare laadpunten die door heel Europa staan. Energiebedrijven, autofabrikanten en leasemaatschappij die hun klanten een laadpas meegeven, lopen er tegenaan dat het ontbreekt aan uniformiteit en standaardisatie op de internationale markt voor elektrisch vervoer. ‘Wij brengen structuur aan in deze markt met ons platform waarmee bedrijven een laad-app kunnen opzetten’, zegt Jacob van Zonneveld, medeoprichter van Deftpower.
Voorspellende algoritmes
Deftpower werkt momenteel aan een systeem dat deze vraagsturing technisch mogelijk moet maken. Van Zonneveld: ‘Het moeilijkste wat we gaan bouwen zijn algoritmes om te voorspellen hoeveel consumptie wij kunnen verschuiven, op welk moment en op welke plaats. Daar komt veel kunstmatige intelligentie aan te pas. We verwachten dat onze voorspelling vanaf komend jaar voor 95 procent accuraat is.’
Deftpower test het systeem momenteel in Nederland en Noorwegen, waarbij afspraken worden gemaakt met laadpaaleigenaren, energieleveranciers en netbeheerders. De volgende stap is teruglevering aan het net. ‘Ook dat kunnen wij straks managen. Maar voorlopig zijn er nog veel obstakels die buiten onze invloed liggen. De meeste elektrische auto’s kunnen niet terugleveren en ook de laadpalen zijn daarvoor nog niet geschikt. Daarnaast zijn er juridische belemmeringen, dus de eerstvolgende 5 jaar zie ik het helaas nog niet gebeuren.’
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft het bedrijf geholpen met de aanmelding voor Horizon Europe bij de European Innovation Council (EIC) van de Europese Commissie.
Meer informatie
> Lees het hele bericht op Nederlandelektrisch.nl
> Lees meer over aanbevelingen netcongestie in jaarrapport werkgroep CLIP, Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages
Meer nieuws
Controleren van EV branden in parkeergarages met Fire Isolator
NXT Mobility is de Nederlandse distributeur voor de ultrasnellaad oplossingen van ADS-TEC Energy. De met een booster accu uitgevoerde ultrasnelladers maken met slechts een
Lees meerNieuwe manier slim laden gebruikt meer zonne- en windenergie en spaart CO2
Door een nieuwe manier van slim laden kunnen elektrische auto’s in Nederland meer wind- en zonnestroom benutten, is er minder stroom uit gas- en kolencentrales nodig, daalt de CO2-uitstoot.
Lees meerMinister Jetten trekt honderden miljoenen euro’s uit voor laadinfrastructuur
Minister Jetten voor Klimaat en Energie trekt honderden miljoenen euro’s uit voor de realisatie van nieuwe laadinfrastructuur voor elektrische vervoer. Dat blijkt uit het ‘Ontwerp Meerjarenprogramma Klimaatfonds 2024’.
Lees meerPilot Vandebron en NIO: 6 laadstations voor 'swappen' autobatterij
Met het gebruik van batterijwisselstations biedt NIO klanten een sneller alternatief voor laden aan. Met behulp van software van energieplatform Vandebron kan tegelijkertijd het energienetwerk worden gebalanceerd.
Lees meerVerrassende locatie Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023
Het Vexpan Nationaal Parkeercongres vindt plaats in het 50I50 Hotel en Congrescentrum Belmont in Ede. Deze verrassende locatie van het Leger des Heils is aangedragen door eventpartner Orange Charging.
Lees meerReactie op IBO-rapport: elektrisch rijden moet voor grote groepen betaalbaar zijn
De transitie naar emissieloze auto’s moet voor grote groepen betaalbaar zijn. Advies FET aan kabinet: zet ook stimulerende maatregelen in.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.