Krachtenbundeling voor Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven

Gepubliceerd op: 12 april 2022

Het initiatief van CROW, GNMI, SHPV en Vexpan om tot een Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven te komen, is dinsdag 12 april door parkeerprofessionals goed ontvangen. Meer en meer is parkeren verbonden met de grote maatschappelijke opgaven die ons land kent. Door de krachtenbundeling willen de vier organisaties samen effectief zijn en de parkeerprofessionals en bestuurders bouwstenen bieden.

 

De bouwopgave van 1 miljoen woningen voor 2030, het klimaatakkoord met een transitie naar duurzame, slimme mobiliteit en meer groen in de leefomgeving. Deze opgaven stellen het vakgebied tot uitdagingen: anders omgaan met parkeernormen, zoeken naar maatwerkoplossingen, toepassen van parkeerregulering, laden van elektrische voertuigen, ontwikkelen van mobiliteitshubs, toepassen van deelmobiliteit en structureel waarborgen hiervan. Met een Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven willen de organisaties voorzien in een grote kennisbehoefte, zowel op beleids- als uitvoerend niveau.

 

De parkeerprofessionals worden uitgenodigd mee te denken over het landelijk actieprogramma voor 2023. De vier organisaties organiseren regiobijeenkomsten door het hele land. Tijdens iedere editie wordt een van de vijf centrale thema’s behandeld. Tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres op 13 oktober 2022 is de gezamenlijke presentatie van het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven 2023. De eerste bijeenkomst is 19 mei in Amsterdam: Vexpan Innovatietour & Netwerkevent met als thema E-laden.

 

Het initiatief is gelanceerd tijdens de webinar Parkeren volop in beweging! Naast gastsprekers gaven Roeland van der Zee, wethouder uit Arnhem en Caspar de Jonge van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een reactie op de krachtenbundeling. Caspar de Jonge ziet de resultaten al voor zich: ‘Data zijn over een paar jaar ontsloten én worden gebruikt, en een substantieel aantal parkeergarages is een energiehub geworden. Maar dat lukt alleen als we snel concreet worden.’ Roeland van der Zee noemt nog een praktisch voorbeeld: een uniforme, landelijk geldige parkeerkaart voor gehandicapten. ‘Door met elkaar samen te werken kan er één systeem komen dat je overal kunt gebruiken, ongeacht waar je woont.’ Er is veel te doen, maar het is in zekere zin ook simpel. We moeten gewoon beginnen en aan de slag gaan.

 

 

Om de te ontwikkelen kennis goed aan te laten sluiten bij het werkproces in de praktijk, gaan de samenwerkende partijen CROW, GNMI, SHPV en Vexpan het land in met een ‘roadshow’. Op verschillende plaatsen worden onderwerpen uit meerdere thema’s besproken en kun je input geven of je vragen stellen.

Onderstaande roadshows/online bijeenkomsten zijn op dit moment al bekend:
19-5-2022   Vexpan  | Energiehubs – Amsterdam
19-5-2022   GNMI  | Themagroep deelmobiliteit – Online
15-6-2022   CROW  |  Duurzame gebiedsontwikkeling – Provinciehuis Haarlem
16-6-2022   GNMI  | Contactgroep parkeren – Online
30-6-2022   SHPV  | Open data – Regio Eindhoven
15-9-2022   GNMI  | Themagroep deelmobiliteit – Online
22-9-2022   CROW  | Duurzame gebiedsontwikkeling – Den Haag
6-10-2022   GNMI  |  Contactgroep parkeren – Online
13-10-2022 Vexpan  | Nationaal Parkeercongres – presentatie landelijke agenda 2023 – Brabant

 

 

Meer informatie

> Foto: Maurits van den Toorn | vlnr: Caspar de Jonge, Roeland van der Zee, Frans Bekhuis (CROW)
Nieuwsbericht
> Terugblik: Hoe kijken parkeerprofessionals naar initiatief Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven?
Factsheet
CROW
GNMI
SHPV

 

Met dank aan
> Gemeente Nijmegen
> Gemeente Arnhem
> ElaadNL
> Connectr
> EasyPark

 

De volgende bijeenkomst is:
> 19 mei 2022 in Amsterdam | Vexpan Innovatietour & Netwerkevent 2022 | Thema: E-laden update!

Tags

krachtenbundeling Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven factsheet

Meer nieuws

Snelladen niet populair bij ev-rijders

De helft van de EV-rijders maakt amper gebruik van snelladen. Om inzicht te krijgen in laadgedrag deed Vereniging Elektrische Rijders (VER) onderzoek naar ‘Laden langs de snelwegen’.

Lees meer

Wanneer functioneert e-auto als elektriciteitscentrale?

Hoe kan het dat moderne e-auto’s niet kunnen terugleveren, ondanks de grote belangen? Waarom heeft Europa nog altijd geen terugleverstandaard? In de Volkskrant maakt Bard van de Weijer een analyse.

Lees meer

Zonnepanelen verplicht boven alle grote parkeerterreinen in Frankrijk

De klimaatwet in Frankrijk bepaalt: Elk parkeerterrein waar meer dan 80 auto's kunnen staan, moet over een paar jaar overdekt zijn met zonnepanelen. 

Lees meer

Rotterdam Nederlands meest EV-vriendelijke gemeente

Gemeente Rotterdam is het meest vriendelijk voor elektrische rijders in Nederland. Dit maakt ALD Automotive bekend. Het is de eerste keer dat de leasemaatschappij de verkiezing ‘Meest EV-vriendelijke gemeente’ houdt.

Lees meer

Nieuwe regelgeving voor veilige oplaadpunten in parkeergarages

Om te zorgen dat nieuwe laadpunten in parkeergarages veilig worden aangelegd, wordt de wetgeving vanaf 1 juli 2023 aangepast. Dat heeft gevolgen voor eigenaren en beheerders van garages.

Lees meer

Laadpaalklevers

Vijf jaar geleden waren er maar 21.000 (volledig) elektrische auto’s in Nederland. Nu zijn dat er 254.000. Het aantal laadpalen groeide minder snel.

Lees meer
1 7 8 9 10 11 17

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief